وی تصریح کرد: شهر مشهد در سال 1270 هجریشمسی تنها 4 هزار نفر جمعیت داشت اما در سال 89 این مقدار به بیش از 3 میلیون نفر رسید.
میرزایی ادامه داد: این افزایش جمعیت خود دلیل حرکت به سمت حمل و نقل ریلی است.
قائممقام شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد با بیان اینکه به منظور جابهجایی مسافران با استفاده از خطوط ریلی هیچ معبری اشغال نمیشود، گفت: یکی از مزیتهای استفاده از حمل و نقل ریلی جلوگیری از بروز خسارات ناشی از آلودگی هواست.
وی افزود: در کشور بیش از 70 میلیون لیتر بنزین مصرف میشود که 3 میلیون لیتر از این مقدار در استان خراسانرضوی است.
میرزایی گفت: طبق افق طرح قطار شهری مشهد با فرض اینکه در سال 90 دو خط ریلی در مشهد به بهرهبرداری برسد بیش از 31 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی میشود و در صورت راهاندازی هر چهار خط تا افق سال 1400 این میزان صرفهجویی به 40 میلیون لیتر میرسد.
وی اضافه کرد: همچنین استفاده از حمل و نقل ریلی سفری ایمن، مطمئن و سریع را همراه دارد، به گونهای که سرعت جابهجایی با اتوبوس در شهر 12 کیلومتر در ساعت است و این در حالی است که این میزان در استفاده از حمل و نقل ریلی به بیش از 34 کیلومتر در ساعت افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه در یک افق 15 ساله در شهر مشهد 125 کیلومتر خطوط ریلی ایجاد میشود، گفت: در حال حاضر خط یک با احتساب توسعه آن تا فرودگاه هاشمینژاد با طول 24 کیلومتر و 25 ایستگاه در اسفندماه سال گذشته به بهرهبرداری رسیده است.
میرزایی با اشاره به میزان جابهجایی مسافر توسط خط یک گفت: در حال حاضر خط بیش از 60 هزار مسافر را در روز جابهجا میکند.
قائممقام شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد در ارتباط با دیگر خطوط قطار شهری مشهد تصریح کرد: خط دو با 15 کیلومتر طول و 13 ایستگاه، خط سه با 25 کیلومتر طول و 22 ایستگاه، خط چهار با 14 کیلومتر طول و 14 ایستگاه و قطار هوایی که این خطوط را به هم متصل میکند با 47 کیلومتر طول از دیگر خطوط ریلی شهر مشهد است.
میرزایی ادامه داد: همچنین خط دو قطارشهری مشهد دارای 13 ایستگاه زیرزمینی است که دارای 100 واگن است.
وی با بیان اینکه ساخت خط دو با استانداردهای جهانی منطبق است تصریح کرد: زمان رسیدن قطار به ایستگاه در خط دو قطار شهری مشهد سه دقیقه است.
قائممقام شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد با اشاره به روند ورود واگنهای قطارشهری به مشهد گفت: در حال حاضر شش واگن در کارگاهها در حال مونتاژ است و هشت واگن نیز در راه بندرعباس است.
میرزایی خاطرنشان کرد: همچنین 10 واگن دیگر نیز که بازرسی آن نهایی شده تا اواخر اسفندماه به شهر مشهد میرسد.
وی تصریح کرد: سه واگن نهایی نیز در اردیبهشتماه سال آینده به ایران میرسد تا آن زمان هر 60 واگن بر روی ریل قرار میگیرد.
انتهای پیام/ش10/ط4000