اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال تولید ملی

کشاورزی ریگان از تک‌محصولی خارج می‌شود

خبرگزاری فارس: کشاورزان شهرستان ریگان شعار سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را جامه عمل پوشاندند و سعی در خارج شدن تک محصولی در این شهرستان هستند.

کشاورزی ریگان از تک‌محصولی خارج می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، در شهرستان ریگان با داشتن 6 هزار هکتار زیر کشت نخیلات سالانه 30 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود که به دلیل شرایط آب و هوایی این محصول همه‌ساله دچار خسارت و کشاورزان را متضرر می‌کند.

اما در اقدامی کشاورزان ریگانی در کنار مزارع و باغ‌های خود به پرورش ماهی روی آوردند.

منوچهر جهانتیغی یکی از کشاورزان شهرستان ریگان که به پرورش ماهی مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مجری طرح مزرعه وسط تولید بچه ماهیان گرمابی و تولید ماهی بازاری هستم.

وی افزود: با توجه به اینکه تهیه بچه ماهیان گرمابی در استان کرمان با مشکل روبه‌رو بود و هزینه حمل و نقل بچه ماهیان از مراکز تکثیر استان‌های گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان تأمین می‌شد و تلفات بین راهی سبب افزایش هزینه‌های تولید به ازای هر قطعه بیش از 400 ریال برای پرورش‌دهندگان است.

* تولید 1.5 میلیون بچه ماهی در ریگان

جهانتیغی بیان داشت: به همین دلیل تصمیم گرفتم یک مزرعه حد وسط با مساحت شش هکتار و سالانه برای تولید یک‌ میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی با وزن متوسط 10 گرم و همچنین تولید بیش از 20 تن ماهی بازاری احداث کنم.

وی گفت: با احداث این مزرعه و تولید بچه ماهی می‌توان علاوه بر تأمین بچه‌ماهی استان مازاد آن را به استان‌های همجوار صادر کرد.

جهانتیغی افزود: با بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان شیلات استان، منطقه ریگان از لحاظ اقلیم و شرایط آب و هوایی ظرفیت بسیار خوبی برای تولید ماهی و بچه ماهی گرمابی و تولید ماهیان بازاری است.

وی گفت: در نیمه دوم سال می‌توان پرورش ماهیان سردآبی را در استخرهای خاکی سرمایه‌گذاری کرد، لذا این طرح برای نخستین‌بار در شهرستان ریگان با حمایت مسئولان اجرا شد.

جهانتیغی ابراز داشت: با پشتیبانی مسئولان شرایط اشتغالزایی برای افراد جویای کار در این شهرستان فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: مزرعه پرورش ماهی به صورت تلفیقی به همت سرمایه‌‌گذار بخش خصوصی برای نخستین بار در استان کرمان در شهرستان ریگان راه‌اندازی شد.

* تأمین نیاز بچه‌ماهی برای استخرهای کرمان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امیدواریم در سالی که به نام سال تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی نامگذاری شده است بتوانیم به این شعار جامه عمل بپوشانیم.

موسی جلالی افزود: یکی از مشکلات توسعه آبزی‌پروری به خصوص ماهیان گرمابی در شرق استان عدم تأمین بچه ماهی بود که علاقمندان به پرورش ماهیان گرمابی باید از شمال کشور یا سیستان و بلوچستان یا جیرفت این بچه ماهی را تأمین کنند.

وی افزود: با همت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و همکاری مدیریت شیلات استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان موفق شدیم استخر حد واسط در روستای گروه سلمان رستم‌آباد را راه‌اندازی و حدود 2 میلیون لارو آمور و کپور در این استخر رهاسازی شود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: رهاسازی این ماهیان با کارشناسی کارشناسان مجرب شیلات استان و شهرستان انجام گرفت و در صدد هستیم که با مراقبت و کارشناسی این لاروها در آینده‌ای نزدیک نیاز شرق استان کرمان را تأمین کنیم.

* شرایط مطلوب برای پرورش ماهی در ریگان

فرماندار ریگان نیز گفت: با توجه به اینکه شهرستان ریگان دارای آب باکیفیت در زمینه پرورش آبزیان است به کشاورزان توصیه می‌شود در کنار مزارع خود به پرورش ماهی بپردازند.

محمد برزنگ افزود: شهرستان دارای 200 حلقه چاه و 50 رشته قنات است که کشاورزان در مظهر قنات خود به پرورش آبزیان مشغول شوند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول