اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

مشکلات جامعه کارگری با اتخاذ سیاست مناسب مرتفع می‎شود

خبرگزاری فارس: مشکلات کارگران با اتخاذ سیاست‎های مناسب از سوی مسئولان مرتفع خواهد شد.

مشکلات جامعه کارگری با اتخاذ سیاست مناسب مرتفع می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان ظهر است گرمای هوا طاقت فرساست، اما برای او این مسئله چندان اهمیتی ندارد و به کارش ادامه می‎دهد، عادت کرده تا گرما و سرمای روزگار را بچشد، دستانش پر پیله است، چین و چروک صورتش نشان از سختی کارش دارد، هر چند که هنوز جوان است و اول راه، اما کار سخت او را آب‎دیده کرده است.

12 اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر نامگذاری شده و همین مسئله باعث می‎شود که حداقل سالی یکبار این قشر و سختی‎های کارشان سخن محفل‎ها شود.

چندی پیش نیز مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان به همین مناسبت جلسه‎ای مطبوعاتی تشکیل داد تا اهم اقدامات و برنامه‎های انجام شده در هفته کارگر را به سمع و نظر اصحاب رسانه برساند.

در این جلسه صحبت‎های زیادی رد و بدل شد، از بیمه کارگران تا اخراج آنها در سال‎های گذشته و حتی در خصوص آموزش و مسائل فرهنگی نیز صحبت‎ها به میان آمد.

با همه این تفاسیر آنچه که در جامعه ما بیش از همه به چشم می‎خورد نارضایتی این قشر از وضعیت شغلی و نداشتن درآمد مکفی است، هر چند در سال‎های اخیر اقداماتی مؤثر در این خصوص انجام شده، اما هنوز تا به حد مطلوب فاصله زیادی داریم و باید چشم به افق‎ها بدوزیم تا شاید بشود که رضایت کارگران از کاری که می‎کنند و حقوقی که دارند فراهم شود.

رضا 33 ساله و کارگر ساختمان است، دو فرزند دارد و روزی خود را از این کار به دست می‎آورد، او در خصوص کاری که انجام می‎دهد می‎گوید: برای اینکه زندگیم تامین شود نیاز به کار دارم و برای مردی که به فکر خانواده خودش هست هیچ کاری عیب نیست.

او از صبح تا چهار بعد از ظهر کار می‎کند و روزی 20 هزار تومان بابت کارش حقوق می‎گیرد، راضی است چون خانواده‎اش را می‎تواند تامین کند اما بیان میدارد: کار ما همیشگی نیست و همین مسئله مشکلات عدیده‎ای را برای ما به وجود می‎آورد و هر تنش یا موضوعی در زندگی قشر کارگر تاثیرگذار است مثلاً چندی پیش چون قیمت آهن افزایش داشت و پیمانکار قادر به خرید نبود ما خانه‎نشین شدیم تا بازار به حالت توازن خود برگردد، شاید برای انسان‎های صاحب تملک مالی این افزایش و کاهش‎ قیمت‎ها زیاد تاثیری نداشته باشد، اما در زندگی یک کارگر تاثیر مستقیم می‎گذارد و مسئولان باید همیشه در برنامه‎ریزی‎های خود اثرات و تبعات آن را هم در نظر داشته باشند.

در جمع کارگران فرد جوانی است که تحصیلات‎اش لیسانس حسابداری است و اذعان می‌دارد: چند سالی است چون نتوانستم شغل مناسب رشته خود را پیدا کنم کارگر ساختمان هستم، او چندان ناامید هم نیست، اما می‎گوید وقتی انسان چاره‎ای نداشته باشد مجبور است که تن به کار سخت دهد من نیز همه تلاش خود را کردم برای همین بی‎خیال تحصیلاتم شدم و الان با چهار تا از برادرهایم بر سر ساختمان کارگری می‎کنیم.

هر روز صبح که از خیابان گذر می‎کنم تعداد زیادی از کارگران روز مزد را می‎بینیم که دور میدان شهرداری جمع شده‎اند تا کسی بیاید و به آنها پیشنهاد کار دهد تا بتوانند روزی حلال به دست آورند در بین آنها همه سنین دیده می‎شود جوانی که تازه پشت لبش سبز شده تا پیرمردی که چندان قدرت ایستادن بر سر پای خود را ندارد و کنجی نشسته است تا کسی به او پیشنهاد کار دهد.

وی نیز می‎گوید: اگر کار نکنم که اموراتم نمی‎گذرد، هفته پیش سه روز برای شخصی کار کردم، اما هنوز به من حقوق نداده و در جواب امروز و فردا می‎کند من با آنچه که از کار روزانه‎ام بدست می‎آورم معاش می‎کنم که اگر آن هم نباشد چرخ زندگیم نمی‎چرخد.

این پیرمرد ادامه می‎دهد: در چند روز گذشته مایحتاج زندگی را به صورت قرض خریداری کرده‎ام تا وقتی که حق کارم را بگیرم به صاحب مغازه پولش را بدهم.

در میان گفت‎وگو با این مرد هستیم که خانمی که حرف‎های ما را گوش می‎دهد جلو می‎آید و می‎گوید: با پول کارگری که نمی‎شود زندگی کرد دو فرزند پسر دارم که در سن ازدواج قرار دارند؛ اما رقبتی برای این کار ندارند و می‎گویند ازدواج و شروع زندگی پشتوانه می‎خواهد که ما نداریم.

این زن که گرما و سرمای روزگار را چشیده و به سختی فرزندانش را بزرگ کرده تاکید داشت: پسرانم سال‎هاست که کار می‎کنند، اما نتوانسته‎اند پس‌انداز داشته باشند، تا پشتوانه‎ای برای شروع یک زندگی به دست آورند، چرا که یک روز کار می‎کند و چند روز کار ندارند و آنچه که به دست آورده‎اند خرج زندگی می‎شود.

صحبت‎های قشر کارگر جامعه چندان نیز ناآشنا برای گوش مسئولان نیست، اما نمی‎دانم چرا هر چه به جلو می‎رویم باز هم در این خصوص در اول راه هستیم، با وجود تمام اقدامات انجام شده اما انگار ذره‎ای از مشکلات این گروه کم نشده است!!!

سخن گفتن از وضعیت کارگران شاید چندان خوشایند نباشد، اما آنچه که هست این‎ها واقعیت‎های زندگی این قشر است که باید به آن رسیدگی کرد و دیگر مسئله‎ای که در این خصوص باید به آن اهمیت داد این است که با وجود این همه کارگر و نیروی انسانی گلستان، همواره پیمانکاران از کارگران غیربومی استفاده می‎کنند، اما آنچه که بیش از همه عذاب‌آور می‎شود وجود کارگران اتباع بیگانه در سطح استان است که معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان آنها را 8 هزار نفر عنوان کرد؛ اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: تنها 3 هزار و 100 نفر اتباع بیگانه پروانه کار دارند.

حسین خواجه‎مظفری مسئله‎ دیگری را نیز عنوان کرد که بسیار قابل تامل بود و آن هم سکونت اتباع افغانی در دو شهر گرگان و گنبدکاووس بود این در حالی است که اردوگاه و حق اقامت برای اتباع بیگانه در استان مازندران ممنوع است.

البته ما چندان مطلع نیستیم که در پس این تدبیر مسئولان چه چیزی نهفته است، اما ای کاش می‎شد که یک شهر مازندران و یک شهر از گلستان محل اقامت اتباع بیگانه شود و این‎گونه کمی از این فیض به استان همجوار هم برسد و ما به تنهایی ثواب غریب‎نوازی را از آن خود نکنیم.

به هر حال تنها در سال یک روز به نام کارگر نامگذاری شده، اما مشکلات این گروه در یک روز حل نمی‎شود و می‎طلبد که مسئولان کمی مسئولانه‌تر نسبت به مشکلات و مسائل قشر کارگر جویا شوند و به دنبال اخذ سیاست‎های مناسب برای مرتفع ساختن این مشکلات باشند.

===========

هنگامه خاندوزی

========

انتهای پیام/ن10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول