اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس

آغاز بزرگ‌ترین پروژه باستان‌شناسی خلیج فارس در قشم

خبرگزاری فارس: هم‌زمان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس بزرگ‌ترین پروژه باستان‌شناسی در قشم کلید خورد.

آغاز بزرگ‌ترین پروژه باستان‌شناسی خلیج فارس در قشم

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت:‌ طی دوره سه ماهه فعالیت میدانی باستان‌شناسی در جزیره قشم بیش از 150 محوطه باستانی در این منطقه کشف و شناسایی شد.

اسفندیار حیدری‌پور افزود: محوطه‌های باستان‌شناسی یاد شده از لحاظ تاریخ‌نگاری به هزاره سوم پیش از میلاد تا دوران متأخر اسلامی و قاجاریه و به یک دوره زمانی 5 هزار ساله مربوط می‌شود.

وی بیان داشت: با تفویض تمام اختیارات در حوزه میراث فرهنگی به این سازمان، بررسی گسترده باستان‌شناسی در اولویت برنامه‌های مدیریت میراث قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به کشف و شناسایی بیش از 150 محوطه در قشم تصریح کرد: بیش‌تر آثار تاریخی شناسایی شده در کرانه‌های شمالی و جنوبی این جزیره به صورت بندرگاه‌هایی به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی مربوط می‌شوند.

حیدری‌پور با اشاره به اهمیت پروژه‌های باستان‌شناسی بر نقش دیرینگی ارتباط ایرانیان باستان با خلیج فارس متذکر شد: براساس مطالعات باستان‌شناسی صورت گرفته، تعامل و ارتباط تجاری این دسته از دریانوردان ایرانی با سواحل شرقی قاره آفریقا، سواحل جزیره هند و هم‌چنین شرق دور به اثبات رسیده است. 

وی در پایان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس اذعان داشت: جایگاه خلیج فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از مورخان از این پهنه مهم و آب‌راه حیاتی به عنوان گهواره تمدنی یاد کرده‌اند که ریشه آن بر تمدن دیگر جوامع بشری نیز تأثیرگذار بوده است.

انتهای پیام/ن20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول