اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی جیرفت خبر داد

تصویب اجرای 14 پروژه تحقیقاتی در جنوب کرمان

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج گفت: با حمایت جهاد کشاورزی جنوب کرمان سه طرح جامع شامل 14 پروژه تحقیقاتی با اعتبار 760 میلیون ریال برای اجرا در این مرکز تحقیقاتی تصویب شده است.

تصویب اجرای 14 پروژه تحقیقاتی در جنوب کرمان

پیمان نامور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: با تصویب کارگروه تخصصی پژوهش‌های کاربردی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و با هدف رفع نیازهای تحقیقاتی و رفع برخی از مشکلات کشاورزی موجود در منطقه سه طرح جامع شامل 14 پروژه تحقیقاتی تصویب شد.

وی افزود: با تمهیدات انجام شده توسط دولت در برنامه بودجه سال 90 کل کشور این امکان فراهم شد که دستگاه‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی، طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی که نتایج آنها منجر به رفع مشکلات بخش کشاورزی می‌شود را با همکاری مراکز تحقیقاتی به اجرا درآورند.

نامور تصریح کرد: در این راستا کارگروه تخصصی پژوهش‌های کاربردی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان طی جلسات متعدد چالش‌ها و نیازهای تحقیقاتی موجود در منطقه را تعیین و اولویت‌بندی کرده و پس از ابلاغ به این مرکز طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه تهیه و به تصویب کارگروه رسیدند.

وی با اشاره به موضوعات این طرح‌ها خاطر نشان کرد: طرح اول در زمینه شناسایی عوامل عارضه فیزیولوژیک میوه هندوانه است که در سال‌های اخیر به صورت سفت و سخت شده بافت میوه، ترک‌های عمیق، پوک شدن و ... از مناطق مختلف تولید هندوانه در جنوب کرمان گزارش شده است.

وی افزود: این طرح شامل پروژه است و از جنبه‌های مختلف به بررسی موضوع می‌پردازد و اجرای آن از بهمن ماه سال گذشته در شهرستان فاریاب آغاز شده و هم‌اکنون مراحل اجرایی آن پیش می‌رود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات شهید مقبلی جیرفت و کهنوج ابراز داشت: طرح دوم در ارتباط با محصول حنا گیاهی که بومی این منطقه است و به ویژه در شهرستان‌های رودبار و قلعه‌گنج سال‌ها است که به صورت سنتی کشت و تولید می‌شود اما به دلیل عدم فراگیری در نقاط دیگر کشور، همواره از برنامه‌های تحقیقاتی مؤسسات علمی کشور دور مانده است.

نامور گفت: در این طرح شش پروژه تحقیقاتی دیده شده و جنبه‌های مختلف زراعی، تغذیه، علف‌های هرز و آفات و بیماری‌های آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد و با حمایت‌ها و پشتکار فرمانداری و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رودبار جنوب، مقرر شده این طرح در آن شهرستان به اجرا درآید.

وی خاطر نشان کرد: طرح سوم مربوط به گوجه‌فرنگی و بررسی بیماری سرجمک است، این بیماری یکی از مهم‌ترین عوامل محدود کننده تولید گوجه‌فرنگی در شهرستان‌های جنوب کرمان است و همه ساله خسارت فراوانی به تولید کنندگان این محصول وارد می‌سازد و در این طرح سه پروژه در راستای بهبود مدیریت آن به اجرا در می‌آید.

نامور اذعان داشت: علاوه بر طرح‌های ذکر شده یک پروژه تحقیقاتی نیز در مورد آفت جدیدالورود به منطقه یعنی پروانه مینوز گوجه‌فرنگی به تصویب رسیده که با توجه به ناشناخته بودن این آفت در قالب این پروژه مطالعات اولیه صورت می‌گیرد و در صورت نیاز می‌توان در سال‌های بعد مطالعات تکمیلی را به انجام رسانید.

وی ابراز داشت: نتایج حاصل از اجرای موفق این طرح‌ها می‌تواند نقش مهمی در رفع بخشی از مشکلات موجود در منطقه داشته باشد و نشان‌دهنده رویکرد سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به راهبرد اصولی و علمی مواجهه با چالش‌های پیش رو است، لذا همه مجریان و محققان وظیفه داریم در این راستا نهایت تلاش و کوشش خود را اعمال کنیم.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول