اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت اداره ورزش و جوانان آبیک برپا شد

جشنواره بازی‌های بومی و محلی در روستای قشلاق

خبرگزاری فارس: جشنواره بازی‌های بومی و محلی در روستای قشلاق شهرستان آبیک به همت هیئت روستایی و عشایری اداره ورزش و جوانان این شهرستان برپا شد.

جشنواره بازی‌های بومی و محلی در روستای قشلاق

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، در این جشنواره هشت تیم از شهرستان‌های الموت، بویین‌زهرا، تاکستان (شهر اسفرورین)، بهجت‌آباد، قزانچال، باقرآباد ترک، قشلاق و زیاران از روستاهای شهرستان آبیک نیز حضور داشتند.

در آغاز این جشنواره فرماندار آبیک اظهار کرد: بازی‌های بومی و محلی پیوند‌دهنده نسل جدید با نسل قدیم است که اداره ورزش و جوانان با اجرای این جشنواره ابتکاری، در صدد دارد تا بازی‌های بومی و محلی به فراموشی سپرده نشود.

هوشنگ اعلایی افزود: استقبال عمومی مردم از این جشنواره بیانگر علاقه به بازی‌های بومی و محلی است که در سال‌های آینده بهتر و باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این جشنواره با حفظ روحیه پهلوانی، میراث گذشتگان را به اثبات می‌رسانند.

 

* بازی‌های بومی و محلی، ابزاری مناسب در انتقال فرهنگ‌ها

رئیس اداره ورزش و جوانان آبیک در حاشیه این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک، احیای بازی‌های سنتی را از اهداف اصلی برپایی بازی‌های بومی و محلی عنوان کرد و گفت: بازی‌های بومی و محلی نشأت گرفته از فرهنگ‌های مناطق مختلف است که از ویژگی‌های مهم این بازی‌ها می‌توان به تحرک و آمادگی جسمانی افراد اشاره کرد.

صالحی بازی‌های رایانه‌ای را نوشته و طراحی شده از سوی کشورهای غربی دانست و افزود: این بازی‌ها علاوه بر اینکه تحرک و شادابی ندارند، سبب خشونت کودکان بوده و فرهنگ غرب را بر کودکان و نسل نوجوان و جوان القا می‌کنند.

این مقام مسئول برپایی بازی‌های بومی و محلی را بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ‌ها برشمرد و خاطر نشان کرد: این جشنواره با اعتبار 25 میلیون ریال از اعتبارات اداره ورزش و جوانان شهرستان آبیک و با همکاری شبکه بهداشت و درمان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هلال احمر و نیروی انتظامی این شهرستان برگزار شده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آبیک، هیئت روستایی و عشایری شهرستان آبیک را از هیئت‌های فعال ورزشی عنوان کرد و افزود: پنج هزار و 100 ورزشکار سازمان‌یافته در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد، یک هزار و 50 ورزشکار سازمان‌یافته روستایی هستند.

صالحی با بیان اینکه سالن ورزشی پیامبر اعظم (ص) از طریق مناقصه به قیمت کارشناسی برای ایجاد درآمد‌زایی، در اختیار هیئت روستایی و عشایری قرار گرفته است، گفت: علاوه بر این، سالانه سرانه ورزشی نیز به هیئت روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد.

وی در خاتمه بیان کرد: امیدواریم با استمرار برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی این بازی‌ها در میان نسل نوجوان و جوان نهادینه، تقویت و پررنگ شود.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول