اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از گرانی شیر می‌گوید

دام‌ها به نرخ روز علف می‌خورند

خبرگزاری فارس: قیمت شیر و محصولات لبنی به دلیل عدم نظارت مسئولان تنظیم بازار دچار نوسان شده به گونه‌ای که هر روز برای خرید این محصول شوک قیمتی جدید به خریدار وارد می‌شود.

دام‌ها به نرخ روز علف می‌خورند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم شیر که برخی آن را می‌جوشانند و می‌خورند و برخی دیگر شیر سرد را می‌نوشند این روزها قبل از اینکه جوشانده شود، خون خریدارانش را به جوش می‌آورد.

قیمت شیر و محصولات لبنی این روزها در بازار روزانه افزایش می‌یابد، و با وجود اینکه سال گذشته قیمت شیر خام سه بار دست خوش تغییر شد ولی با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان هنوز شاهد رشد قابل توجه قیمت شیر پاستوریزه و محصولات لبنی هستیم.

نرخ مصوبی برای خرید شیر از دامداران وجود ندارد

حسین بهرامی‌دوست، رئیس اتحادیه لبنیات فروشان قم درباره افزایش قیمت لبنیات ابراز می‌کند: هدفمندی یارانه‌ها و نبود حمایت‌های دولتی برای تهیه خوراک دام در دامداری‌ها از جمله عواملی است که موجب افزایش قیمت شیر شده است.

وی با بیان اینکه تغذیه مناسب دام و تهیه آن با قیمت مناسب تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت و قیمت لبنیات دارد تصریح می‌کند: به دلیل مشکلاتی که برای دامداران به وجود آمده است بسیاری از آنان اقدام به فروش دام‌های خود کرده‌اند تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند.

بهرامی‌دوست قیمت تمام شده شیر برای فروشنده را 850 تومان عنوان و ابراز می‌کند: در صورتی که فروشنده بخواهد قیمت شیر را با سود 15 درصد به مصرف‌کننده بفروشد قیمت شیر به هزار و 100 تومان می‌رسد.

رئیس اتحادیه لبنیات‌فروشان قم ادامه می‌دهد: در صورتی که نرخی مصوب برای دامدار تعیین شود قیمت محصولات لبنی نیز به صورت شفاف مشخص می‌شود.

کمبود علوفه‌ دام‌ها به گرانی شیر منجر شد

دامداران که در ماجرای گران شدن قیمت شیر دل پر قصه‌ای دارند از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل را افزایش دوچندان قیمت علوفه‌ و کمبود آن در بازار عنوان می‌کنند.

احمد شیوانی یکی از دامداران قمی به برشمردن مشکلات دامداران می‌پردازد و می‌گوید: مهم‌ترین مشکلی که دامداران با آن روبه‌رو هستند کمبود علوفه و‌ گران بودن خوراک دام است.

وی به نوسان قیمت علوفه‌ دام در ماه‌های گذشته اشاره و بیان می‌کند: قیمت یونجه در سه ماه گذشته با نوسان افزایشی روبه‌رو بوده است به گونه‌ای که قیمت آن از کیلویی 450 تومان به 850 تومان افزایش یافته است.

این دامدار قمی از جمله خوراک‌های دام را سویا، خوراک آماده دام و یونجه برشمرده و بیان می‌کند: کمبود مواد مغذی دام و افزایش بیش از انتظار این مواد خوراکی موجب تعطیلی بسیاری از دامداری‌ها شده است.

افزایش بیش از دو برابری قیمت علوفه‌ در سه ماه گذشته سبب می‌شود، تمام مواد خوراکی که دام از آن‌ها تغذیه می‌کند با افزایش ناگهانی قیمت روبه‌رو شود، به گونه‌ای که در سه ماه گذشته، 10 تن علوفه‌ برای دامدار سه میلیون تومان تمام می‌شد اما اکنون دامدار برای تهیه همان مقدار علوفه‌ باید هفت میلیون تومان هزینه پرداخت کند.

افزایش قیمت علوفه‌ از یک‌سو دامدار را دچار چالش کرده است و از سوی دیگر علوفه‌ به اندازه مورد نیاز وجود ندارد که دامدار بخواهد با همان قیمت گزاف تهیه کند.

بخش خصوصی نیز در میان بازار آشفته‌ای که برای دامداران به وجود آمده است تا دریافت یک ریال آخر قیمت علوفه‌ از تحویل مواد خوراکی دام به دامداران خودداری می‌کند.

هزینه بالا در نگهداری دام‌ها عامل اصلی گرانی شیر است

در این بین شایعاتی مبنی بر بیمار شدن دام‌ها مطرح شده و علت اصلی گرانی شیر عنوان می‌شود که مهدی رفیعی، مدیر کل دامپزشکی استان قم بیان می‌کند: دام‌ها از نظر سلامت وضعیت مطلوبی دارند و هیچ‌گونه بیماری نگران‌کننده‌ای که در قیمت شیر مؤثر باشد دام‌ها را تهدید نمی‌کند.

وی دلایل افزایش قیمت شیر و سایر مواد لبنی را در بازار مسائل اقتصادی عنوان کرده و می‌گوید: هزینه بالا در نگهداری و تامین تغذیه دام موجب افزایش قیمت شیر در بازار شده است.

در این آشفته بازار که نقل قول‌های فراوانی وجود دارد برخی مسئولین داستان‌های مربوط به گرانی تغذیه دام را تکذیب می‌کنند.

گرانی قیمت شیر ارتباطی با شرکت امور دام ندارد

مسعود فرجی، مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان قم می‌گوید: هر چند باید تمام مباحث مربوط به خوراک دام به صورت کارشناسی و زیرساختی بررسی شود اما باید به عواملی چون خشکسالی در سال‌های گذشته نیز توجه کرد.

وی با بیان اینکه هیچ تغییری به صورت ناگهانی رخ نمی‌دهد بیان می‌کند: مسائل را باید به صورت ریشه‌ای بررسی کرد زیرا ممکن است در سال‌های گذشته مسئله‌ای رخ داده باشد که امروز شاهد به بار نشستن نتیجه آن هستیم.

فرجی ادامه می‌دهد: نمی‌توان به صورت رسمی دلیل گران شدن شیر را افزایش قیمت علوفه‌ عنوان کرد چرا که ممکن است برخی سوداگران در این زمینه با دلالی و چرخش دست به دست موجب گران شدن شیر در بازار شده باشند.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان قم از هرگونه اعلام نظر رسمی در این مورد خودداری کرده و بیان می‌کند: بررسی میزان برداشت علوفه‌ با کارشناسان جهاد کشاورزی و تهیه خوراک برای دام‌ها با سازمان صنعت، معدن و تجارت است و این مسائل ارتباطی با شرکت پشتیبانی امور دام ندارد.

شرکت پشتیبانی امور دام پاسخگوی مشکلات تهیه و تامین خوراک دام

با توجه به اینکه مسئله گرانی شیر همانند گرانی دیگر کالاها موضوعی است که سرنخ آن دست هیچ اداره و نهادی نیست، گرانی شیر مسئله‌ای می‌شود که سر از بسیاری ادارات و نهاد‌های مختلف در می‌آورد اما مسئولی پاسخگوی آن نیست.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم مشکلات مربوط به تنظیم بازار، تهیه و تامین خوراک دام را مربوط به شرکت پشتیبانی امور دام عنوان می‌کند و می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه‌ای در تامین و تدارک نهادهای دامی ندارد و مشکلات تهیه و تامین خوراک دام به شرکت پشتیبانی امور دام مربوط است.

رضا سیار ادامه می‌دهد: شرکت پشتیبانی امور دام زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی به تولید 135 هزار تن جو در سال گذشته در قم اشاره می‌کند و می‌گوید: تولید علوفه‌ در استان کاهش پیدا نکرده است و در کمبود یونجه، کاه و جو نیز کاهشی در تولید وجود ندارد.

جهاد کشاورزی، مسئول تامین نهاده‌ها برای دام‌ها است

سخنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در حالی بیان شد که امیر محمدی‌چهر، معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزایش قیمت شیر و دیگر لبنیات را به دلیل افزایش قیمت علوفه دام دانسته و می‌گوید: افزایش قیمت نهاده دام، مسئله‌ای جهانی است که ایران نیز از این وضعیت مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه ایران برای تامین نیازهای تغذیه دام‌ها از بخش واردات کمک گرفته است تصریح می‌کند: مواد خوراکی چون جو و سویا برای تامین نیاز تغذیه دام از خارج کشور وارد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تمام مبادلات خارجی اعم از واردات و صادرات با دلار انجام می‌شود افزایش قیمت دلار تاثیر شایانی در افزایش قیمت نهاده دام‌ها و به تبع آن افزایش قیمت شیر دارد.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح می‌کند: سازمان جهاد کشاورزی، مسئول تامین نهاده‌ها برای دام‌ها است و این امر رابطه چندانی با سازمان صنعت، معدن و تجارت ندارد.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی منظم برای توزیع کالاها و مواد خوراکی برای تنظیم بازار است تصریح می‌کند: در صورتی که سازمان جهاد کشاورزی انبارهای ذخیره علوفه و سایر خوراک‌های دام را در اختیار ما بگذارد نسبت به توزیع عادلانه و تنظیم بازار اقدام می‌کنیم.

 در این بین که مسئولین به دنبال نشان دادن دیگر نهادها به عنوان مقصر اصلی و شانه خالی کردن از بار مسئولیت هستند، دام‌ها از فرصت استفاده کرده و هم‌زمان با نوسان قیمت جهانی دلار همچنان به نرخ روز علف می‌خورند و مردمی که از شیر و لبنیات استفاده می‌کنند نیز باید نگران افزایش قیمت علوفه باشند چرا که اگر علوفه گران شود، در قیمت مواد لبنی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

=================

گزارش از سمانه سادات فقیه

=================

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول