اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

15 اردیبهشت

مرحله نهایی جشنواره مشاعره دانش‌آموزان قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن شعر و ادب فارسی قم از برگزاری مرحله نهایی جشنواره مشاعره دانش‌آموزان مقطع راهنمایی خبر داد.

مرحله نهایی جشنواره مشاعره دانش‌آموزان قم برگزار می‌شود

محمدرضا ابراهیم‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اهمیت ترویج ادبیات فارسی در میان دانش‌آموزان اظهار داشت: جشنواره‌های مشاعره در میان دانش‌آموزان شور و حرارت خاصی برای فراگیری متون ادبی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: این دوره از مسابقات از ابتدای مهر ماه در مدارس پیگیری شد و پس از برگزاری سه مرحله مشاعره برای دانش‌آموزان دختر و دو مرحله برای دانش‌آموزان پسر در مقطع راهنمایی، برگزیدگان برای شرکت در مسابقات نهایی انتخاب شدند.

دبیر انجمن شعر و ادب فارسی قم ابراز داشت: از میان دانش‌آموزان دختر 11 نفر و از میان دانش‌آموزان پسر چهار نفر به مرحله نهایی این مسابقات راه پیدا کرده‌اند که 15 اردیبهشت ماه سال جاری به منظور انجام رقابت نهایی گرد هم خواهند آمد.

وی افزود: جشنواره مشاعره دانش‌آموزان راهنمایی در سال‌های گذشته نیز در قم برگزار شده اما امسال بخش «نی ‌نامه» به این جشنواره اضافه شده است.

ابراهیم‌زاده گفت: در این بخش دانش‌آموزان باید طلیعه مثنوی معنوی را که به «نی‌ نامه» مشهور است حفظ کرده و شرح آن را نیز بدانند.

وی با اشاره به بخش‌های دیگر این جشنواره خاطرنشان کرد: در بخش‌های دیگر این جشنواره مانند سال‌های گذشته دانش‌آموزان باید براساس حروف الفبا و واژگان منتخب هیئت داوران با یکدیگر مشاعره کنند.

دبیر انجمن شعر و ادب فارسی قم یادآور شد: یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره خواندن دو غزل از حافظ همراه با شرح آن است که در میان دانش‌آموزان به رقابت گذاشته می‌شود.

وی اظهار داشت: در مراحل قبل دانش‌آموزان یک غزل از حافظ را همراه با شرح آن ارائه می‌دادند که البته در این بخش نحوه ادای کلمات و خواندن شعر نیز امتیاز خاص خود را دارد.

ابراهیم‌زاده اظهار داشت: این مسابقات در مجموع 110 امتیاز دارد که بر اساس امتیازاتی که شرکت‌کنندگان به دست می‌آورند، نفرات اول، دوم و سوم استانی انتخاب شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: مرحله نخست این مسابقات در مدارس برگزار شده و از هر مدرسه دو دانش‌آموز به مرحله بعدی راه پیدا کرده‌اند.

دبیر انجمن شعر و ادب فارسی قم افزود: این دانش‌آموزان بر اساس قرعه‌کشی گروه‌بندی شده و به رقابت با یکدیگر پرداختند تا در مراحل بعدی باز غربال شوند و در نهایت در مرحله نهایی بهترین‌ها انتخاب خواهند شد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری اینگونه فعالیت‌ها در مدارس ابراز داشت: این جشنواره علاوه بر شور اشتیاق خاصی که در مدارس ایجاد می‌کند، سبب کشف استعدادهای ادبی در مدارس نیز می‌شود.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول