اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شیراز صورت گرفت

راه‌اندازی نخستین کتابخانه مجازی کشور

خبرگزاری فارس: کارشناس علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه شیراز گفت: در راستای سال تولید ملی و تحقق اهداف دولت الکترونیک، سایت اینترنتی کتاب آنلاین نخستین کتابخانه مجازی کشور در شیراز راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی نخستین کتابخانه مجازی کشور

ماشاالله مصطفایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: خدمات اطلاع‌رسانی به تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه، مؤسسات آموزش عالی، محققان، پژوهشگران موسسات تحقیقاتی و دانشجویان مختلف کشور به‌ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله رویکرد اصلی راه‌اندازی کتابخانه مجازی است.

مصطفایی خاطرنشان کرد: کتاب‌های موجود و قابل مطالعه برروی سیستم بالغ بر 7 هزار عنوان است، که با احتساب این میزان به طور میانگین 150 کتاب روزانه به موجودی آن افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: 130 هزار عنوان منبع در تمام رشته‌های گروه علوم پایه شامل شیمی، فیزیک، آمار، ریاضی، زیست‌شناسی و در حوزه مهندسی نیز رشته‌های کشاورزی، دامپزشکی، صنایع غذایی، مواد، مکانیک، الکترونیک، قدرت، کامپیوتر، عمران و هسته‌ای در این سایت مورد استفاده دانش‌پژوهان است.

این کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی اضافه کرد: گروه‌های پزشکی، پیراپزشکی، ادبیات، زبان‌شناسی، تاریخ، حقوق، علوم سیاسی، اجتماعی، کتابداری و اطلاع‌رسانی، علوم تربیتی، ورزش، روان‌شناسی، اقتصاد و بازرگانی و در حوزه دین، فلسفه، الهیات و همچنین هنر معماری و شهرسازی از دیگر منابع موجود در این سایت است.

وی با اشاره به اینکه حجم و تنوع موضوعی این مجموعه این امکان را به ما داده است تا توان پاسخ‌گویی نیازهای اطلاعاتی متقاضیان به معتبرترین منابع را داشته باشیم، افزود: اگر دانشجویان و محققان نتوانند به منبع اصلی کتاب دسترسی یابند، با دانلود فهرست موضوعی کتاب‌های مخزن که با برنامه اکسل قابل مشاهده است، عنوان مورد نظر را انتخاب و جستجو کنند.

مصطفایی اضافه کرد: اگر اثر مورد نظر در فهرست‌های موضوعی مشاهده نشود، می‌توان مشخصات کتاب‌شناختی اثر مورد تقاضا را به نشانی  info@ittech.ir  و یاinfo@iranvlib ارسال کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کتاب درخواستی از طریق این سایت در دسترس متقاضیان قرار گیرد.

این کارشناس ارشد کتابداری تصریح کرد: دسترسی آنلاین به نشریات تخصصی فارسی و لاتین در دانشگاه‌های مختلف به‌ویژه تهران، این پایگاه را تبدیل به یکی از کامل‌ترین پایگاه نشریات ادواری در کشور کرده است.

وی اضافه کرد: ارائه 24 ساعته خدمات تخصصی علمی و تحقیقاتی کشور به جدیدترین منابع، نامحدود بودن منابع کتابخانه، حذف محدودیت زمانی و انجام تمام خدمات از طریق اینترنت از دیگر ویژگی‌های این سایت است.

این مسئول کتابخانه مجازی در ادامه بیان داشت: هزینه حق عضویت به میزانی است که هر یک از گروه‌های مختلف اجتماعی قادر به تامین هزینه آن هستند.

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی تصریح کرد: سیستم این سایت به شکلی طراحی شده که تا مدت دو هفته اعضا قادر به استفاده رایگان از تمام امکانات سایت هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای عضویت در نخستین کتابخانه مجازی کشور، باید به نشانی اینترنتی www.iranvlib.ir مراجعه شود.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول