اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از طبیعتی بکر در اردیبهشت گزارش می‏دهد

جلوه‏ای از بهشت در دشت‏ شقایق‏های کالپوش + عکس

خبرگزاری فارس: جلوه‏ای بهشت‏گونه از طبیعت سرخ و آتشین مملو از شقایق‏هایی که چشم هر بیننده‏ای را محصور خود می‏کند، یکی از جاذبه‏های طبیعی و فصلی شهرستان میامی و منطقه کالپوش است که همه ساله در اردیبهشت‌ماه رخ می‏نماید.

جلوه‏ای از بهشت در دشت‏ شقایق‏های کالپوش + عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از میامی، دشت شقایق‏های کالپوش در 140 کیلومتری شمال شهرستان میامی قرار دارد.

دسترسی به این منطقه به گونه‏ای است که پس از طی 460 کیلومتر از مسیر تهران به مشهد، با رسیدن به شهر زیبای میامی به سمت شمال (جاده جاجرم) تغییر مسیر داده و به منطقه کالپوش منتهی می‏شود.

* موقعیت ممتاز کالپوش در جذب گردشگر

این منطقه سرسبز و جنگلی با 14 هزار هکتار جنگل، 30 هزار هکتار مرتع و 34 هزار هکتار مزارع زیر کشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگل‏داری، در فصل بهار با دشت‏های مملو از گل‏های شقایق، در شهریورماه با گل‏های آفتابگردان، در پاییز و زمستان با مناظر زیبا و در مجاورت با پناهگاه حیات‏وحش خوش‏ییلاق و پارک ملی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.

* رویش شقایق‏ها، معنای زندگی در طبیعت

رویش شقایق‏ها در دشت‏های حاصل‏خیز این منطقه همه ساله هزاران بازدیدکننده و تورهای طبیعت‏گرد را از مناطق مختلف کشور به ویژه تهران، مشهد، بجنورد و گرگان به سوی خود جلب می‏کند.

گیاه شقایق از خانواده (Papaverasea) با گل‏های قرمز، گرز مرکزی در گل‏ها و برگ‏های پهن کنگره‏دار که ارتفاع آنها حدود 40 تا 50 سانتی‏متر خواهد رسید، یکی از گیاهان بسیار زیبا تلقی می‏شود.

گل‏های آن دارای عمری بسیار کوتاه و گل‏برگ‏های آن پایداری کمی بر روی کاس‏برگ‏ها دارند.

رنگ قرمز پررنگ و حساسیت زیاد گل‏برگ‏ها در پرپر شدن از مصادیق و اصطلاحات ادبی بوده که در متون پارسیان و شعرهای ایرانی به فراوانی از آن ذکر شده است.

بیا کوچه را آب و جارو کنیم

                                 کمی شعر تازه بیا رو کنیم

                                                   بیا تا شقایق در این دشت هست،

                                                                         

تنِ زخمی عشق را بو کنیم  ...

 

از اواسط اردیبهشت تا اوایل خردادماه زمین‏های زراعی و دامنه دشت‏های زیبای کالپوش به وسعت چندین هکتار پوشیده از گل‏های شقایقی بوده که سرخی آن از دوردست‏ها قابل مشاهده است.

* چادری سرخ بر سر دشت‏های سبز کالپوش

گویی خالق هستی چادری سرخ بر دشت‏های سبز گسترده تا برای دقایقی آدمی را به درک قدرت لایزال خود به تأمل وادارد.

این منطقه از نظر اقلیمی جزو اقلیم نیمه‌خشک تا نیمه‌مرطوب به شمار می‏رود.

واقع شدن در اقلیم نیمه‌مرطوب از یک ‏سو و وضعیت اراضی کشاورزی (دیم‏زار) که با کشت گونه‏های گیاهی مشخص می‏شود، سبب شده تا پوشش گیاهی منطقه از شرایط ویژه‏ای برخوردار باشد.

* وجود 10 درصد مناطق نمونه گردشگری سمنان در کالپوش

علاوه بر گونه‏های زراعی، انواعی از درختچه‏های جنگلی نیز در منطقه کالپوش دیده می‏شود و در این میان، دو مورد از گیاهان منطقه، یعنی گل شقایق و گل آفتابگردان به طور ویژه‏ای به عنوان امتیاز گردشگری درآمده‏اند.

قرار گرفتن 10 درصد مناطق نمونه گردشگری استان در محدوده کالپوش (دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک) از اهمیت گردشگری منطقه کالپوش و استعدادهای بالقوه و خدادادی این خطه زرخیز از سرزمین هزار نقشمان حکایت دارد.

* آبشارها، چشمه‏ها و گونه‏های متنوع درختان جنگلی در کالپوش

آنچه این دشت را از دیگر نمونه‏های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی‏های بارز آن محسوب می‏شود، وجود آبشارها، چشمه‏ها، گونه‏های درختان جنگلی در این محدوده و نیز مناطق زیبای آبشار حسین‏آباد، قَشقَلَتِه، سردار بیک، آبشار زو (نام‌نیک) و غار خواجه قنبر (سُم) در پیرامون آن است که با احداث سد کالپوش در آینده نزدیک شهرت این منطقه را دو چندان خواهد کرد و در کنار هوای دل‏انگیزش به قطب گردشگری کشور مبدل خواهد ساخت.

* کاهش رویش شقایق‏ها

رویش شقایق در دشت‏ها و مزارع از نظر کشاورزان نوعی آفت محسوب می‏شود و سمپاشی‏های پی در پی در سال‏های اخیر نیز موجب کاهش رویش آن در منطقه شده است.

کمبود زیرساخت‏ها و تسهیلات رفاهی گردشگران از جمله مشکلاتی است که گریبان‏گیر این جاذبه ارزشمند بوده و باید با معرفی بیش‌تر، نسبت به جذب سرمایه‏گذار در بخش گردشگری کالپوش تلاش کرد.

* روستای تلوبین، جاذبه‏ دیگر منطقه کالپوش

علاوه بر سفر به دشت شقایق‏ها، بازدید از کاروان‏سراهای تاریخی در مسیر مانند کاروان‏سرای بدشت، میامی، سپنج (جهان‏آباد) و موزه میامی نیز خالی از لطف نخواهد بود.

می‏توان به منظور ایجاد تنوع در سفر، برای بازگشت مسیر نردین - گردنه خوش‏ییلاق - شاهرود را انتخاب کنید تا چشم‏اندازهای زیبای روستای تلوبین و گلستان را نظاره کرد و آن را به خاطرات خوب سفر افزود.

بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه سلطان‏العارفین، بایزید بسطامی می‏تواند از برنامه‏های سفر شما در بازگشت از منطقه کالپوش باشد و طبیعت‏گردی شما را رنگ و بویی عرفانی بخشد.

جاجیم‏بافی، لاک‏تراشی، سوزن‏دوزی و دیگر دست‏بافته‏ها از جمله صنایع دستی منطقه کالپوش محسوب می‏شوند که در کنار فرآورده‏های لبنی و تخمه آفتابگردان سوغاتی است که می‏توان از کالپوش به ارمغان برد.

و چه زیباست نظاره طلوع و غروب خورشید اردیبهشت‌ماه در دشت‏های شقایق کالپوش میامی ...

==========================================

گزارش و عکس از: علی‏رضا اسلام‏پناه

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری شاهرود

==========================================

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول