اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان خبر داد:

چاپ کتاب مجموعه آثار پنجمین نمایشگاه سالانه خانه کاریکاتور اصفهان

خبرگزاری فارس: مسئول خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان گفت:به همت خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان مجموعه‌ای منتخب از آثار پنجمین نمایشگاه سالانه خانه کاریکاتور اصفهان به صورت چهار رنگ و دو زبانه منتشر شد.

چاپ کتاب مجموعه آثار پنجمین نمایشگاه سالانه خانه کاریکاتور اصفهان

پیام پورفلاح در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: هفته گذشته پنجمین نمایشگاه سالانه خانه کاریکاتور در سه بخش آزاد، موضوعی (رسانه) و چهره برگزار شد که 106 اثر از 72 نفر در آن به نمایش درآمد.

وی افزود: این آثار سال آینده به طور کامل در کتاب سال 91 خانه کاریکاتور به چاپ می‌رسد اما منتخبی از آثار این نمایشگاه هم‌اکنون در کتابی به چاپ رسیده است.

مسئول خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان در ادامه بیان داشت: این مجموعه در 56 صفحه و در قطع جیبی منتشر شده و شامل 62 اثر منتخب از برترین آثار نمایشگاه سالانه خانه کاریکاتور است.

وی با بیان اینکه در کتاب‌های تخصصی کاریکاتور هیچ‌ گونه شرحی برای کاریکاتور قید نمی‌شود، تأکید کرد: در دنیای کاریکاتور برداشت مخاطب بسیار مهم است و به همین سبب توضیح دادن کاریکاتور مرسوم نیست.

پورفلاح با اشاره به اینکه کاریکاتور هنری بین‌المللی است، ادامه داد: به منظور معرفی اعضای شرکت‌کننده در جشنواره‌های خارجی کتاب مورد نظر و آثار آن به جشنواره‌های مختلف ارسال می‌شود، به همین سبب نوشتارهای این کتاب که شامل یادداشت، مقاله‌ای با موضوع رسانه و اسامی کاریکاتوریست‌هاست به دو زبان انگلیسی و فارسی به چاپ رسیده است و تصاویر آن از هر دو سو قابل ملاحظه است.

وی با بیان اینکه کاریکاتور شامل دو ژانر اصلی مطبوعاتی و نمایشگاهی است، بیان داشت: کاریکاتورهای مطبوعاتی دارای شرح و بیان موضوع است، اما کاریکاتورهای نمایشگاهی جنبه هنری بیش‌تری دارد و باید بدون شرح بوده و در صورت لزوم کم‌ترین متن ممکن را در حد یک یا دو واژه داشته باشد.

مدیر خانه کاریکاتور حوزه هنری ادامه داد: کاریکاتورهای نمایشگاهی به سبب هنری‌تر بودن باید زبان تصویری قوی‌تری نسبت به کاریکاتورهای مطبوعاتی داشته باشند چرا که شرح کاریکاتور از خلاقیت مخاطب می‌کاهد و تجربه نشان می‌دهد بیش‌تر مردم حتی با کاریکاتورهای پیچیده‌ نیز ارتباط برقرار می‌کنند که این موضوع به سبب زبان نمادین کاریکاتور است.

وی تأکید کرد: ممکن است کاریکاتوریست از موضوع کوچکی برای کشیدن آن سوژه بگیرد اما مخاطب برداشت‌های بزرگی از آن داشته باشد بنابراین بدون شرح بودن کاریکاتور به تفکر و افزایش خلاقیت مخاطب کمک بسیاری می‌کند.

پورفلاح افزود: خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان هر ساله نمایشگاهی از کاریکاتورهای مطبوعاتی نیز برگزار می‌کند، اما با توجه به داوری هنری نمایشگاه سالانه، کاریکاتورهای آن  شرح موضوعی نیست.

وی با اشاره به اینکه اکنون اعضای خانه کاریکاتور افرادی معروف و شناخته شده در جامعه  هستند، گفت: مسعود ضیایی‌ذره‌خشویی، حسین صافی و دخشید قدرتی‌پور که از معروف‌ترین کاریکاتوریست‌های اصفهان هستند در این نمایشگاه دارای آثاری بودند که دخشید قدرتی‌پور سال گذشته در جشنواره کاریکاتور لهستان موفق به کسب جایزه شد.

به گزارش فارس، کتاب منتخب پنجمین نمایشگاه سالانه کاریکاتور اصفهان روز گذشته هم‌زمان با مراسم اختتامیه این نمایشگاه در مجتمع فرهنگی هنری سوره اصفهان رونمایی شد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول