اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان

مناطق آزاد به توسعه بنادر چارک و پهل بی‌توجهند

خبرگزاری فارس: معاون بندری و دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از مسئولان سازمان‌‌های مناطق آزاد کیش و قشم انتظار می‌رود به توسعه بنادر مسافری چارک، لافت و پهل توجه بیش‌تری کنند.

مناطق آزاد به توسعه بنادر چارک و پهل بی‌توجهند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، الله‌مراد عفیفی‌پور یک‌شنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره و وضعیت بنادر و نحوه کارکرد آنها در استان هرمزگان درباره تعامل و همکاری سازمان منطقه آزاد قشم در تأمین زیرساخت‌های بندر شهید ذاکری افزود: متأسفانه سایر ارگان‌های مرتبط در قشم از جمله سازمان منطقه آزاد قشم پا به پای اداره‌کل بنادر و دریانوردی فعالیت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر برنامه‌های توسعه‌ای این ارگان‌ها به ویژه منطقه آزاد هم‌گام با برنامه‌های ما باشد آنها نیز می‌توانند بهتر به تسهیل توسعه سفرهای دریایی و ایمن‌سازی ترددهای دریایی کمک کنند.

این مسئول با بیان اینکه ارتباط بنادر و دریانوردی هرمزگان با منطقه آزاد تنها در بحث مسافری است در مورد یکی از مشکلات این بخش اظهار داشت: به عنوان مثال در موضوع ایجاد رمپ‌های مسافری در بندر شهید ذاکری بخشی که مربوط به منطقه آزاد و دریابانی است هنوز حل نشده است.

معاون بندری و دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم‌چنین یکی از مشکلات موجود را توسعه بنادر پهل و لافت توسط  منطقه آزاد قشم عنوان کرد و گفت: با آنکه بنادر لافت و پهل محل تردد خودرو مسافری و ارزاق مورد نیاز قشم است اما از شرایط مناسبی برخوردار نیستند.

عفیفی‌پور با بیان اینکه بندر پهل فاقد هر گونه زیرساخت مسافری است، اظهار داشت: از آنجا که بنادر پهل و لافت در مالکیت منطقه آزاد قشم قرار دارد باید احداث زیرساخت‌های مسافری نظیر اسکله مناسب، تأمین شناورهای ایمن و فراهم کردن تجهیزات ایمنی اسکله‌ها و ایجاد زیرساخت‌هایی مثل سالن‌های مسافری در این بنادر به این سازمان تکلیف شود.

معاون بندری و دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به حجم ترددها از بنادر پهل و لافت اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته 11 میلیون نفر در مسیر دریایی قشم  جابه‌جا شدند که از این تعداد 3 میلیون و 340 هزار نفر و 420 هزار تردد خودرو آنها از 25 اسفند 90 تا 15 فروردین 91 انجام شده است.

به گفته عفیفی‌پور این میزان تردد حاکی از ضرورت ایجاد زیرساخت مناسب و در شأن مردم در این بنادر است که باید توسط متولی آنکه عمدتاً منطقه آزاد قشم است صورت گیرد.

معاون بندری و دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره بنادر واقع در منطقه آزاد کیش نیز با بیان اینکه در این جزیره با مشکلاتی کم‌تر از قشم مواجه هستیم، گفت: بندر چارک در کیش شرایطی مشابه بندر پهل دارد و نه تنها فاقد اسکله مناسب برای تخلیه و بارگیری خودرو و جابه‌جایی مسافر است بلکه حوضچه آن نیز سال‌هاست که نیاز به لای‌روبی دارد و با وجود قول و وعده سازمان منطقه آزاد کیش تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی درباره حضور اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در بندر چارک گفت: مالکیت این بندر در اختیار منطقه آزاد کیش است و مدیر اداره ما نیز تنها نظارت فنی و ایمنی شناورها را برعهده دارد.

معاون بندری و دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مورد دیگر بنادر مسافری افزود: در مورد بنادر لنگه، آفتاب و کیش به لحاظ زیرساخت‌ها مشکلی نداریم.

وی گفت: در مورد بنادر جزایر فارور و هندورابی جلساتی با فرمانداری لنگه برگزار شده که در این جلسات قول‌هایی برای تأمین شناورهای مناسبی این منطقه داده شده است.

این مسئول افزود: با توجه به بهره‌برداری نظامی و نفتی از این جزایر، بنابراین مراجع بهره‌بردار باید در زمینه ساماندهی ترددهای دریایی و تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی و بندری این جزایر کمک کنند.

معاون بندری و دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مورد جزیره هنگام نیز گفت: خوش‌بختانه در نوروز امسال با همکاری دهیاری و شورای شهر هنگام اقدامات خوبی در ساماندهی شناورهای تفریحی در این جزیره انجام شد، هر چند که لازم است توجه بیش‌تری به شناورهای تفریحی و مسافری این جزیره صورت گیرد.

عفیفی‌پور درباره اقدامات انجام شده در جزیره هرمز نیز گفت: برج کنترل جزیره هرمز اوایل سال جاری افتتاح و فعال شد ضمن اینکه پی‌گیری‌هایی هم در حال انجام است تا از طریق مقتضی زیرساخت‌های مورد نیاز بندری و مسافری این جزیره تأمین شود.

به گفته وی اگر بندر جزیره هرمز را به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار کنند، این آمادگی وجود دارد که این بندر این جزیره مانند بندر شهید حقانی ساخته شود.

عفیفی‌پور اظهار امیدواری کرد ترمینال مسافری بندر شهید حقانی ساخته و تکمیل شود.

وی گفت: در راستای نوسازی ناوگان مسافری و کمک به صاحبان این شناورها قرار است سازمان بنادر و دریانوردی اتوبوس‌های دریایی مذکور را به عنوان آورده خریداری کند که با این اقدام مالکان این شناورها خواهند توانست از محل وجوه اداره شده تسهیلات مناسبی را برای خرید شناورهای جدید دریافت کنند.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول