اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه کارگر استان همدان:

امنیت شغلی مهم‌ترین مشکل جامعه کارگری است

خبرگزاری فارس: رئیس خانه کارگر استان همدان گفت: امنیت شغلی مهم‌ترین مشکل جامعه کارگری است.

امنیت شغلی مهم‌ترین مشکل جامعه کارگری است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، چنگیز اصلانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در همدان، ضمن گرامیداشت هفته کارگر با بیان اینکه هفته کارگر بهانه‌ای برای بیان و حل مشکلات کارگر و کارگری در جامعه است، اظهار کرد: سه عامل سرمایه‌دار، نیروی کار و دولت در بحث کار و تولید تضمین‌کننده امنیت سیاسی اجتماعی فرهنگی کشور است اما متأسفانه در کشور ما نبود امنیت شغلی مهم‌ترین مشکل جامعه کارگری است.

رئیس خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه کارگران ایران امنیت شغلی ندارند، علت این معضل را قراردادهای موقت دانست و گفت: این مقوله باب شده که بخش کارفرمای ما به نوعی گریز از قانون کرده و قانون را دور می‌زنند در حالی که نمی‌دانند زمانی که امنیت را برای دیگران از بین می‌برند به نوعی امنیت خود آنها به خطر خواهد افتاد که شاهد آن واردات بی‌رویه است.

وی یکی از اساسی‌ترین خواست‌های جامعه کارگری را اجرای قانون کار دانست و تصریح کرد: تدوین این قانون برای شخصیت دادن به جامعه کارگری بود تا ارزش انسانی خود را در کار پیدا کند که این قانون 203 ماده و 121 تبصره دارد که از سال 74 تاکنون دقیقاً اجرا نشد.

اصلانی یادآور شد: در حال حاضر قانون کار را به مسلخ برده‌اند درصدد تعدیل آن هستند تا بر این اساس اختیار تام اخراج کارگر را به کارفرما بدهند و در زمینه دستمزد کارگران نیز منطقه‌ای تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های کامل قانون کار اجرایی نشده است، افزود: اعتقاد ما بر این است که هر قانونی اگر ایرادی دارد باید بهتر شود و در راستای تولید و سرمایه‌گذاری سهل و آسان شود در حالی که مشکل قانون کار این نیست بلکه مشکل آن اجرا نشدن است.

رئیس خانه کارگر استان همدان با اشاره به ماده 7 قانون کار گفت: قراردادهای کارگری به درستی اجرا نشده و تاکنون هیچ دولتی تبصره یک ماده 7 قانون کار که بیان کرده باید آیین‌نامه اجرایی داشت، اجرایی نکرده که نتیجه آن قراردادهای موقت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون واقعیت‌های دستمزدی کارگری آنطور که باید پرداخت نشده است، افزود: بخش اعظم آمار اشتغالی که ارائه می‌شود مربوط به مسکن مهر است و در بخش صنعت آمار بسیار کم است.

اصلانی با اشاره به بحث بیمه تأمین اجتماعی کارگران نیز تصریح کرد: حوزه ریاست تأمین اجتماعی تبدیل به حیات خلوت وزیر کار فعلی برای تاخت و تاز شده و هر دو ماه یکبار رئیس آن را عوض می‌کند در حالی که کل سرمایه تأمین اجتماعی مربوط به کارگران کشور است.

وی با بیان اینکه اگر دولت درصدد منصوب کردن کسی به ریاست تأمین اجتماعی است باید فردی مدیر و مدبر را برگزیند، گفت: این فرد نباید سیاسی باشد چراکه این دستگاه غیردولتی است و 90 درصد از سرمایه آن از بیمه‌شدگان تأمین می‌شود.

رئیس خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر توجهی که به شورای دانش‌آموزی می‌شود به شورای اسلامی کار نمی‌شود، گفت: باید به این شورا قدرت بدهند در حالی که این شورا در حال حاضر فرمایشی است و از دولت نیز انتظار داریم که از بخش قانون کار و تولید به معنی واقعی حمایت کند.

وی با بیان اینکه دستمزد کارگران نسبت به تورم و خرج، بی‌عدالتی است، تصریح کرد: برخی از مدیران دولتی و خصوصی در زمینه حمایت از تولید کوتاهی کرده و در این زمینه با دشمن همراهی می‌کنند به این صورت که از طرفی دم از حمایت از تولید داخلی می‌زنند و از طرف دیگر نیز کالاهای خارجی را تبلیغ می‌کنند.

اصلانی با اشاره به توانمندی‌های بالقوه موجود در کشور تصریح کرد: ما از نظر صنعت و قانون کم نگذاشته‌ایم اما شاهد هستیم که نساجی‌ها را از دست داده‌ایم و صنعت تولید لوازم خانگی کشور نیز کنار گذاشته شده در حالی که کسی که عرق ملی، دین و ناموس داشته باشد باید از تولید داخل حمایت کند.

وی با تأکید بر لزوم لبیک گفتن مجلس به ندای رهبری در راستای عملیاتی کردن منویات رهبری، با اشاره به مشکل کارخانه فولاد غرب اسدآباد نیز افزود: نیروی کار هیچگاه مشکل‌آفرین نبوده و مشکل این است که مدیریت قبلی استان از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کرد اما وقتی این مسئولیت عوض شد، حمایت‌ها نیز تغییر کرده است.

رئیس خانه کارگر استان همدان با اشاره درخواست تخصیص اعتبار برای ایجاد اشتغال که توسط برخی از مسئولان عنوان می‌شود، خاطرنشان کرد: اشتغال ایجاد کردن، دعوت به خوردن کله‌پاچه نیست بلکه قوانین خاصی دارد.

وی با اشاره پاسخگو نبودن استاندار فعلی همدان به مشکلات جامعه کارگری عنوان کرد: در استان برخی از مسئولان به گونه‌ای با خانه کارگر برخورد می‌کنند که گویی یک جناح جداست و ما بارها از استاندار خواستیم تا شنوای مشکلات جامعه کارگری استان و نیز کارخانه‌های آن باشد اما تاکنون موفق نشده‌ایم.

اصلانی با بیان اینکه استاندار ما را به سیاسی بودن متهم می‌کند و عنوان می‌کند که خانه کارگر یک حزب است، تصریح کرد: چرا آقایان زمانی که وارد سیاست می‌شوند حلال است اما زمانی که ما وارد این عرصه شویم، حرام.

وی با تأکید بر اینکه کارگر جشن و سرور نمی‌خواهد بلکه خواهان احقاق حقوق خویش است، خاطرنشان کرد: چرا حیثیت کارگر را زیر سؤال برده‌اید، استاندار همدان چقدر برای شنیدن درد این قشر وقت گذاشته، باید بگوید چه‌قدر به مشکلات کارگران جواب داده است.

رئیس خانه کارگر استان همدان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه ما جناح و حزب سیاسی نیستیم، گفت: برخی آویزان روابط می‌شوند تا موقعیت‌هایی را کسب کنند اما این شیوه درستی برای ماندگاری نیست.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول