اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل سلامت خانواده وزارت بهداشت

میانگین سن ازدواج باید کاهش یابد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه دولت‌مردان و ارگان‌ها باید تلاش کنند تا سن ازدواج از میانگین 25سال به میانگین بین 18 تا 25سال ارتقا یابد.

میانگین سن ازدواج باید کاهش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمد اسماعیل مطلق پیش از ظهر امروز در حاشیه کارگاه استفاده کاربردی از شاخص‌های تنظیم خانواده و سلامت باروری در مدیریت برنامه‌های سلامت خانواده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خانواده‌ها به جای داشتن تک فرزند به سمت دو یا سه فرزندی روی آورند.

مطلق خاطر نشان کرد: بر اساس تحقیقات دانشمندان دنیا، تک فرزندی سلامت خانواده و خود فرزند را در آینده با مشکلاتی روبه‌رو می کند.

وی با تأکید بر ایجاد مشکلات روحی و روانی و حتی جسمی در افرادی که تک فرزند هستند، بیان داشت: باید خانواده‌ها را از تک فرزندی خارج و آنها را برای داشتن دو یا سه فرزند متقاعد کرد.

مطلق یکی از عوامل داشتن تک فرزند را افزایش سن ازدواج عنوان و خاطر نشان کرد: همه دولت‌مردان و ارگان‌ها باید تلاش کنند تا سن ازدواج از میانگین 25 سال به میانگین بین 18 تا 25 سال ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه فاصله فرزند آوری پس از ازدواج زیاد شده است، تصریح کرد: پس از ازدواج نیز خانواده‌ها باید تصمیم بر داشتن فرزند بگیرند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دهک‌های بالای جامعه، ازدواج‌ها دیر انجام می‌شود و به همین دلیل تک فرزندی رواج بیشتری دارد و باید برای رفع این مسئله کارکردهای اساسی در نظر گرفته شود.

مطلق ابراز داشت: در اسلام افزایش نسل اعم از دختر و پسر مورد ستایش قرار گرفته و مبارک دانسته شده و در مجموع در اسلام به زناشویی، فرزند آوری و نگهداری از فرزند سفارش شده است.

وی عنوان کرد: شمار فرزندان یک خانواده باید متناسب با توانایی پدر و مادر در نگهداری از آنها باشد.

وی جلوگیری از بارداری ناخواسته، کاستن از حاملگی‌های پر خطر، کاهش سقط جنین، کاهش بیماری‌های مادر و نوزاد، جلوگیری از سوء تغذیه کودکان و مادران و جلوگیری از زایمان‌های زود هنگام و دیر هنگام را از اهداف تنظیم خانواده عنوان کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: فاصله بین دو زایمان باید حداقل سه سال باشد، زیرا دو سال اول زمان شیردهی است و یک سال نیز برای پرورش کودک از نظر روحی، روانی و تربیتی نیاز است.

مطلق با تأکید بر اینکه سلامت باروری در واقع ارتقای سلامت نوزاد است، تصریح کرد: در پایان برنامه پنجم توسعه آمار مرگ و میر نوزادان باید 9 نفر در هزار نفر باشد که در حال حاضر این تعداد به طور میانگین 11.8 نفر است.

وی اذعان داشت: در پایان برنامه پنجم توسعه همچنین باید تعداد مرگ و میر مادران 15 نفر در بین 100 هزار تولد نوزاد زنده باشد که در حال حاضر این تعداد به طور میانگین 22.4 نفر است.

وی افزود: همچنین سن امید به زندگی 76 سال برای زنان و 74 سال برای مردان تا پایان برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، نخستین کارگاه کشوری استفاده کاربردی از شاخص‌های تنظیم خانواده و سلامت باروری در مدیریت برنامه‌های سلامت خانواده با حضور 50 نفر از مدیران ارشد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی کرمان در حال برگزاری است.

این همایش تا فردا دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه در سالن سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه دارد.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول