اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره بهداشت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

شیر تولیدی چهارمحال و بختیاری فاقد ترکیبات جوش شیرین است

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره بهداشت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون نمونه‌ای از تقلب افزایش جوش شیرین به لبنیات از جمله شیر در این استان مشاهده نشده است.

شیر تولیدی چهارمحال و بختیاری فاقد ترکیبات جوش شیرین است

سیاوش اخوان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: بازرسی و نظارت بر عملکرد کارخانجات فرآوری شیر از سوی بازرسان این اداره‌کل با جدیت پیگیری می‌شود.

وی افزود: از میان انواع غذاهایی که روزانه به مصرف انسان می‌رسد، شیر و فرآورده‌های آن به دلیل تنوعی که دارند در میان گروه‌های سنی مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد، شیر یکی از مناسب‌ترین مواد غذایی است که علاوه بر انواع پروتئین‌ها، چربی‌ها، املاح مورد نیاز بدن به‌ویژه فسفر و کلسیم، انواع ویتامین‌ها و نیز تمامی اسیدهای آمینه ضروری را داراست.

اخوان با بیان اینکه شیر منبع غنی از کلسیم است، گفت: کلسیم در تشکیل استخوان و دندان‌ها نقش عمده دارد و فرآورده‌های شیر به خاطر مقدار کلسیم کافی، آسانی هضم و ارزانی از بهترین منابع کلسیم است.

سرپرست اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه محل عرضه فرآورده‌های لبنی به‌ویژه شیر، باید از قابلیت دسترسی فیزیکی مطلوب برخوردار باشد، گفت: رطوبت و چربی و دیگر ارزش‌های تغذیه‌ای فراوان لبنیات، فسادپذیری آن را به همان نسبت زیاد کرده و شرایط نگهداری و حمل و نقل این ماده مغذی را مشکل ساخته است.

وی با تأکید بر اینکه عرضه مواد لبنی باید از شرایط بهداشتی و ایمنی مطلوبی برخوردار باشد، ادامه داد: فرآورده‌های لبنی باید در شرایط مناسب یخچال نگهداری شوند، بنابراین فضای کافی و مناسب نخستین شرطی است که مقدار خرید را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اخوان خاطرنشان کرد: برنامه غذایی مستمر خانواده، مقدار مورد نیاز اعضای خانواده و شرایط نگهداری و البته دسترسی فیزیکی به فرآورده‌های لبنی از مهم‌ترین عوامل تصمیم‌گیری در مقدار خرید مواد این گروه غذایی از بازار است.

وی با بیان اینکه شیر عناصر لازم را در حد تعادل دارا است، گفت: محیط بسیار مناسبی برای فعالیت انواع میکروارگانیسم‌های عامل فساد اعم از باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‎هاست و به‌سادگی در معرض انواع آلودگی‌ها قرار می‌گیرد.

اخوان اضافه کرد: بنابراین کنترل بهداشت در تمامی مراحل از لحظه دوشیدن تا رسیدن به کارخانه و نیز فرآیند تولید امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به رعایت نکات موثر در راستای تولید شیر سالم، گفت: افرادی که شیر می‌دوشند باید از سلامت کامل برخوردار بوده و کارت معاینه پزشکی برای آنان صادر شده باشد، قبل از دوشیدن شیر، پستان دام را با آب گرم و صابون شستشو دهند، شیر و فرآورده‌های آن را باید در تمام مراحل دوشیدن، حمل و نگهداری در ظروف مجاز، تمیز و سرپوشیده نگهداری کرد.

سرپرست اداره بهداشت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه در صورت مشاهده هرگونه تقلب با متخلفان برخورد قانونی می‎شود، گفت: این اداره هر شش ماه یک بار نظارت‌های خود را مستمر انجام می‌دهد، با نظارت‌های اعمال شده تاکنون هیچگونه شکایتی مبنی بر اضافه کردن جوش شیرین به شیر عرضه شده از سوی مردم گزارش نشده است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول