اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس راهور فارس:

خط ویژه تنها ویژه اتوبوس است

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس راهور استان فارس گفت: تاکسی در تعاریف علمی حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود و نباید در خطوط ویژه اتوبوسرانی تردد کند.

خط ویژه تنها ویژه اتوبوس است

محمدرضا ضیایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: خط ویژه‌ای که در حال حاضر در شیراز ایجاد شده تنها برای اتوبوس بوده که به علت مدیریت نادرست شهری و اصرار بر ورود تاکسی‌ها در آن، طرحی که برای تشویق مردم به استفاده از اتوبوس اجرا شده بود، در عمل کندی حمل و نقل عمومی و عقیم ماندن اهداف ترافیکی را رقم زده است.

وی تصریح کرد: این وضعیت باید اصلاح شود و خطوط ویژه تنها به اتوبوس اختصاص پیدا کند، به نحوی که اتوبوس‌ها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و با سرعت مناسب مردم را به مقصد برسانند.

ضیایی اصلاح وضعیت فعلی را در حوزه کاری مسئولان سیاسی و ارشد استان دانست و خواستار آن شد که فرمانداری و استانداری نیز در این مسئله به طور جدی‌تری ورود پیدا کنند چرا که سازمان حمل و نقل و ترافیک تصمیم گیرنده نرم‌افزاری است و بحث سخت‌افزاری و پشتیبانی کار بر عهده نهادهای دیگر است.

وی کنترل 120 ورودی طرح ترافیک توسط پلیس را امری مشکل دانست و تصریح کرد: باید در این زمینه اعتبارات لازم برای کنترل هوشمند و نصب دوربین در تقاطع‌ها تامین شود.

رئیس پلیس راهور استان فارس وجود حدود 800 مطب پزشک حدفاصل میدان امام حسین و میدان نمازی را یکی از عوامل عمده ترافیک شهر شیراز برشمرد و بلندمرتبه‌سازی بی‌نظارت را نیز از عوامل تشدید ترافیک دانست.

وی به ساخت مجتمع بزرگ در چهار راه 15 خرداد شیراز اشاره کرد و ادامه داد: این امر نشان دهنده نبود الگوی مشخص در مدیریت شهر شیراز است.

محمدعلی غفاری معاون سابق راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی فارس نیز در مورد وضعیت طرح ترافیک در فارس اظهار داشت: من در زمان تصدی مسئولیت یکی از منتقدین این طرح بودم و دلایل ویژه خود را نیز داشتم.

وی افزود: در آن زمان برای حمل و نقل آسان طرحی را پیشنهاد کردیم که مردم بتوانند به راحتی به محل‌های مقصد خود سفر کنند در صورتی که طرحی که در حال حاضر دوستان دنبال می‌کنند نه تنها باعث تحقق این مهم نمی‌شود بلکه مشکلاتی را نیز برای مردم ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به علت ایجاد این مشکلات بیان داشت: در همان طرحی که آن زمان روی آن مطالعه انجام گرفته بود یک سری از مواردی که باید به آن پرداخته و به جد دنبال می‌شد ایجاد یک شبکه سالم و آسان حمل و نقل بود که در حال حاضر به عنوان مثال خط ویژه‌ای که در خیابان قصردشت ایجاد شده، مطابق با استاندارد نیست چرا که یک خیابان را تقسیم اراضی کرده‌اند، نیمی را به حمل و نقل شخصی و نصف دیگر را به تاکسی و اتوبوس اختصاص داده‌اند که ترافیک را صد چندان کرده است‌، چنانکه یک تاکسی برای سوار کردن مسافر و ادامه مسیر خود باید از این خط به آن خط حرکت کند.

این مقام سابق پلیس در ادامه تصریح کرد: در نظر گرفتن خط ویژه باید با اضافه کردن اتوبوس‌ها به ترافیک قبلی صورت گیرد به نحوی که حمل و نقل عمومی در سرتاسر شهر گسترش یابد نه اینکه از وسایط نقلیه قبلی کاسته شود.

وی اضافه کرد: در شرایط ایجاد یک سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد مردم نیز به یقین از آن استفاده می‌کنند در حالی که در شرایط فعلی ما خط ویژه‌ای ایجاد نکرده‌ایم و حرکت یک اتوبوس با 50 مسافر در پشت سر یک تاکسی نه تنها به معنای حمل و نقل آسان نیست  بلکه حتی کار را برای مردم نیز سخت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با این شرایط در واقع نمی‌توانیم بگوییم مردم فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را ندارند و نتیجه‌گیری کنیم که باید با اجبار و زوج و فرد کردن خودرو این فرهنگ را ایجاد کرد چرا که مشکل از خود ما است و مردم گناهی ندارند.

وی گفته مسئولان شهری شیراز در مورد الگو بودن طرح ترافیک اصفهان برای شیراز را نقد کرد و اظهار داشت: در اصفهان تمام خیابان‌ها قابل دسترسی هستند و محدودیت تردد تنها در خیابان‌های باریک و معدود صورت گرفته است.

این مقام پیشین راهنمایی و رانندگی در سخنان خود تاکید کرد که اجرای این طرح با این محدوده گسترده در شهر شیراز ضرورتی ندارد.

معاون سابق پلیس راهور شیراز افزود: در صورتی که در محدوده تاریخی و یا زیارتی شیراز طرح زوج و فرد اجرا شود ایرادی ندارد اما محدوده‌ای که در حال حاضر در این طرح پیش‌بینی شده است فقط محدوده گردشگری و تاریخی نیست.

غفاری خاطرنشان کرد: در تهران بزرگ ابتدا زیرساخت ها خط ویژه درBRTایجاد شد و بعد طرح ترافیک در دستور کار قرار گرفت که در غیر این صورت مانند شهر مشهد که بدون در نظر گرفتن تمام ملزومات به اجرای طرح زوج و فرد پرداختند طرح با شکست رو به رو می‌شود.

محمد رضا امین مدیر اجرایی طرح ترافیک شهرداری شیراز در واکنش به سخنان این مقام پیشین راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: آقای غفاری در این چند سال که مسئولیت ندارند تغییر عقیده داده‌اند چرا که در زمان خودشان حمل و نقل آسان اتوبوس و خط ویژه آن به دستور وی جمع‌آوری شد.

وی خاطرنشان کرد: خط ویژه اتوبوس سینما سعدی مصوب شورای ترافیک بود اما جمع‌آوری شد و ما با تلاش چند ماهه موفق شدیم این خط ویژه را احیا کنیم.

مسئول ارشد ترافیک شیراز اظهار داشت: نظر اعضای شورای شهر بر آن بود که در سال 90 طرح ترافیک شهر شیراز اجرایی شود اما به دلیل برخی نواقص اجرای طرح به سال 91 موکول شد.

وی افزود: اجرای طرح‌های شهری باید با مطالعه و بررسی تجارب شهرهای دیگر انجام شود چنانکه در اجرای طرح ترافیک شهر شیراز مشاور طرح از تجارب ترافیکی شهر تهران استفاده کرد.

امین تصریح کرد: در حال حاضر اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد کردن خودروها در اصفهان آغاز شده، در تبریز طرح از تیرماه آغاز می‌شود و در مشهد به دلیل اینکه طرح زیارتی و ترافیکی آمیخته شد موفقیت لازم را به دست نیاورد.

وی اضافه کرد: اصفهان یک سال است که طرح ترافیک را با موفقیت اجرا کرده که در حالت عادی حلقه مرکزی شهر مشمول طرح ترافیک زوج و فرد می‌شود و در زمان گسترش آلودگی هوا طرح وسعت بیشتری می‌یابد.

این مدیر شهری در مورد انتقادات طرح شده پیرامون طرح ترافیک شیراز اظهار داشت: هدف از طرح ترافیک فقط ممنوعیت ورود نیست، این طرح بنا دارد که در ساعت اوج ترافیک تغییری برای خودروهایی ایجاد کند که بدون هدف یا با برنامه نامشخص در سطح شهر تردد می‌کنند به نحوی که در ساعات صبح سرویس ادارات، مدارس، اورژانس، خودروهای امدادرسان پلیس و آتش نشانی بتوانند در این معابر و تقاطع‌های مهم تردد داشته باشند.

وی افزود: هدف ما این نیست که هیچ ماشینی وارد محدوده نشود بلکه هدف کنترل و مدیریت تردد خودروها است.

امین خاطرنشان کرد: افرادی مانند خبرنگاران، بیماران خاص، ارگان‌های نظامی و ... که خواستار مجوز تردد در طرح ترافیک مرکز شهر هستند باید نام‌نویسی کنند که این تقاضاها در کارگروه ویژه‌ای بررسی شده و سعی می‌شود رضایت همگانی در این زمینه لحاظ شود تا احساس تبعیض به وجود نیاید.

مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز تصریح کرد: روزانه 400 خودرو در شیراز پلاک می‌شوند و باید متناسب با این تعداد ورودی خودرو، تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی با تاکید بر لزوم خروج ادارات از مرکز شهر به مشکلات این مسئله اشاره کرد و گفت: برخی از این ادارات دارای قدمت هستند و برخی دیگر به مهلت نیاز دارند.

امین در همین زمینه احداث مرکز درمانی امام رضا در میدان نمازی را خلاف ضوابط شهرسازی دانست و اظهار داشت: شهرداری از ابتدا با ساخت آن مخالف بود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت موارد امنیتی بر لزوم خروج پادگان‌ها و مراکز نظامی از مرکز شهر صحه گذاشت و گفت: با محقق شدن تمام این موارد در آینده‌ای نزدیک، نیاز به نظارت و مدیریت بر تردد در شهر منتفی نمی‌شود.

رضا اورنگی دبیر سابق شورای عالی ترافیک شهر شیراز نیز در همین زمینه به خبرنگار فارس گفت: یکی از مواردی که باید برای اصلاح وضعیت ترافیک شیراز انجام شود اصلاح رفتارهای ترافیکی مردم بوده که برای این منظور علاوه بر آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی تدابیری نیز لازم است.

وی افزود: یکی از روش‌های ساماندهی عادات بد ترافیکی شهروندان، ایجاد محدویت‌های ترافیکی در بخشی از شهر است که با نرخ‌گذاری پارکینگ، بالا بردن عوارض، یک طرفه کردن خیابان‌ها، محدودیت در بخشی از مناطق شهر، تشویق غیر مستقیم حمل و نقل عمومی را دنبال می‌کند.

این کارشناس مسائل ترافیکی به تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه اشاره کردو ادامه داد: با بالا بردن هزینه ترددهای شخصی به مرکز شهر، هزینه این امر را به نفع تسهیلات ترافیکی از شهروند کمتر علاقمند به حمل و نقل عمومی، دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول