اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل منابع طبیعی گیلان خبر داد

وجود 52 حوزه آبخیز در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وجود 52 حوزه آبخیز کوچک و بزرگ در این استان خبر داد.

وجود 52 حوزه آبخیز در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رحمت‌الله رحمانی صبح امروز در جلسه منابع طبیعی استان با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری گیلان اظهار کرد: گیلان با بیش از یک‌میلیون و 470 هزار هکتار وسعت دارای 52 حوزه آبخیز بزرگ و کوچک است.

وی، افزود: تمام روان آب‌های حاصل از بارش نزولات جوی همراه با بار ناخالص و آورده‌های رسوبی که محصول فرایندهای مختلف و متنوع فرسایش است در رودخانه‌های موجود در حوزه‌های آبخیز حمل شده و در تالاب انزلی و دریای خزر تخلیه می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی گیلان تنها راه حل نگهداری آب و خاک را انجام پروژه‌های آبخیزداری در مناطق بالادستی این حوزه‌ها دانست و تصریح کرد: انجام این پروژه‌ها ضمن حفظ و احیای پوشش گیاهی مناطق کوهستانی موجب حفاظت از منابع آب و خاک که از مهم‌ترین عوامل طبیعی و اصلی‌ترین فاکتورهای کشاورزی و معیشت مردمان سخت‌کوش گیلان است، می‌شود.

وی، ابراز کرد: اگر امروز نیازمند لایروبی و پاکسازی تالاب بین المللی انزلی و صرف اعتبار هنگفت در این زمینه هستیم به دلیل غفلت از انجام طرح‌های آبخیزداری در بالادست و ورود حجم عظیمی از خاک‌های آورده شده در رودخانه‌هایی است که در نهایت به تالاب انزلی ختم می‌شود.

رحمانی، با بیان اینکه با هزینه کمتری می‌توان به مدیریت مناسب بر حوزه‌های آبخیز به اهداف والایی دست یافت، تصریح کرد: عدم شناخت از تاثیر چشمگیر آبخیزداری موجب شده تا فعالیت‌های لازم در این زمینه چندان صورت نگیرد.

معاون آبخیزداری مدیر کل منابع طبیعی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری اظهار کرد: این طرح‌ها در قالب پروژه‌های مطالعاتی، بیولوژیکی، مکانیکی و مدیریتی صورت می‌گیرد.

سید مازیار رضوی افزود: انجام دقیق این طرح‌ها در کنترل هرز آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های زیرزمینی، رونق اقتصادی و کشاورزی، تامین غذا و پروتئین، تامین علوفه و تغذیه دام، حفظ تولید خاک، اکسیژن و تلطیف هوا و پالایش آن از گازهای سمی و گرد و غبار نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی، احداث دیواره حایل در روستای «ارکم» مسیر رودخانه خروشان کاک‌رود در حوزه شهرستان رودسر را یکی از اقدام‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: با توجه به ضعیف بودن پوشش گیاهی منطقه و عدم جذب روان آب‌های سطحی در زمین و شدت بارش‌های منطقه در موارد متعدد شاهد وقوع سیل در مسیر رودخانه کاک‌رود بوده‌ایم.

وی با تصریح بر اینکه سیلاب‌ها با تلفات و خسارت‌های جبران‌ناپذیری توام بوده است، یادآور شد: با احداث دیواره مذکور و انجام دیگر طرح‌های آبخیزداری از رانش باغ‌های فندق که ممر درآمد و معیشت اهالی است جلوگیری و موجب پیشگیری از تخریب جاده مواصلاتی اصلی روستاهای شده است.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول