اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کاووس حسنلی:

سیمین دانشور فرزند زمانه خویش بود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده ادبیات شیراز در مراسم یادمان شادروان سیمین دانشور در شیراز گفت: سیمین دانشور فرزند زمانه خویش بود.

سیمین دانشور فرزند زمانه خویش بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کاووس حسنلی شنبه ‌شب در مراسم یادمان شادروان سیمین دانشور در شیراز با بیان اینکه سیمین دانشور فرزند زمانه خویش بود، اظهار داشت: پاسداشت سیمین دانشور وظیفه بزرگ اهالی فرهنگ و ادبیات شیراز است چراکه علاوه بر جایگاه والای این بانوی ارزشمند، شیرازی بودن آن بانوی بزرگ سبب علاقه بیشتر ما به او می‌شود.

رئیس دانشکده ادبیات شیراز گفت: با توجه به شرایط سنتی زمان تحصیل سیمین دانشور در دانشگاه تهران انتظار می‌رفت که او نیز به جمع کسانی بپیوندد که آنها را به عنوان ادیبان سنتی دانشگاه تهران می‌شناسیم.

مدیر قطب علمی «پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارس» بیان داشت: سیمین دانشور به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد شخصی و هوش بالای خود نگاهی تازه و افقی جدید انتخاب کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آشنایی با خانم دکتر سیاح اتفاق مهم دیگری در زندگی سیمین دانشور بود که سبب شد سیمین با ادبیات روس و چهره‌های برجسته ادبی آن کشور آشنا شود.

مدیر علمی پژوهشی مرکز حافظ‎شناسی آشنایی با صادق هدایت را از عوامل دیگری برشمرد که موجب شد سیمین دانشور به سمت نگاهی تازه و متفاوت گام بردارد چراکه این فرصت را داشت که آثار خود را به صادق هدایت بدهد و از نظرات او بهره جوید.

حسنلی با اشاره به ازدواج سیمین دانشور و جلال آل احمد خاطرنشان کرد: بی‌شک زندگی با جلال نیز تاثیرات بسیاری بر نگاه سیمین گذاشته است هرچند که خالق سووشون همواره تاکید داشت که او سیمین دانشور و نه سیمین آل احمد است.

وی اضافه کرد: نگاه مدرن جلال آل احمد آن‌قدر عمیق بود که در جواب مقاله «پرتو علوی» که در انتقاد از نیما نوشته بود موضعی محکم و شفاف ارائه کرد تا آنجا که «پرتو علوی» در پاسخ نوشت آوازه کسانی مانند نیما و آل احمد از در خانه‌شان دورتر نمی‌شود که کاش امروز زنده بود و نام پر آوازه این دو را می‌دید.

رئیس دانشکده ادبیات شیراز بیان کرد: تحصیل در رشته زیبایی‌شناسی در کشور آمریکا نیز از دیگر عواملی بود که سبب شد سیمین دانشور به قله بزرگ ادبیات برسد و بانوی نخست داستان‌نویسی ایران شود.

در ادامه منصور اوجی گفت: خداوند بزرگ دارای صفات جلالیه و جمالیه است و هنرمندان بزرگ نیز پاره‌ای، در آثارشان از صفات جلالیه بهره برده‌اند و پاره‌ای از صفات جمالیه، چنانکه فردوسی و مولوی آثارشان سرشار از شکوه و حماسه و سعدی و حافظ آثارشان سرشار از تغزل و زیبایی است.

وی ضمن مقایسه‌ سیمین دانشور و فروغ فرخ‌زاد افزود: فروغ همه چیزش زیبا بود و همه چیز سیمین باشکوه، فروغ از لحاظ شکل، رفتار، کردار، آثار و حتی عمر کوتاه در قلمرو زیبایی حرکت کرد اما سیمین در قلمرو شکوه و عظمت و شگفتا حتی او با کسی ازدواج کرد که نامش جلال بود.

به گزارش فارس، مراسم پاسداشت شادروان سیمین دانشور با حضور چهره‌هایی مانند منصور اوجی، امین فقیری، غلامحسین امامی، صدرا ذوالریاستین، منصور پایمرد، عزیز شبانی، شهلا پروین‌روح و غلامرضا کافی به همت قطب علمی پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارس در شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول