اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست تأثیر روابط بین‌الملل بر اقتصاد ایران مطرح شد

قوامی: حمایت از "تولید ملی" راهکار مقابله با تحریم‌ها محسوب می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت:‌ حمایت از تولید ملی راهکار مقابله با تحریم‌ها محسوب می‌شود و ‌امکان توسعه کشور را ‌فراهم می‌کند.

قوامی: حمایت از "تولید ملی" راهکار مقابله با تحریم‌ها محسوب می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هادی قوامی عصر امروز در جلسه مناظره‌ای با عنوان تأثیر روابط بین‌الملل بر اقتصاد ایران که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی مشهد در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: آمریکا از آغازگران تحریم‌های اقتصادی در دنیا بوده است و همواره برای دست‌یابی به اهداف و منافع خود از آن استفاده کرده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحریم‌ها معمولاً طولانی مدت هستند و در آن اتفاقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیادی رخ می‌دهد که بر تحریم‌ها آثار مستقیم مثبت و یا منفی برجای می‌گذارد و چنانچه کشور تحریم شونده دارای منافع استراتژیک و شرایط مطلوب باشد، می‌تواند تحریم‌ها را از نقطه ضعف به نقطه قوت تبدیل کند.

وی افزود: تحریم‌ها با اهداف مختلفی از جمله تهاجمی، دفاعی و ارتباطی انجام می‌شوند که در صورت نداشتن کارآمدی لازم برای صلح و امنیت بین‌المللی، نباید اجرایی شده و در صورت اجرا، باید متوقف شود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد تاریخ جمهوری اسلامی ایران را مملو از تحریم‌ها و تهدیدات بیگانگان و استکبار جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره با تحریم رو به ‌رو بوده است اما تحریم‌های اخیر از ویژگی‌های جدیدی از جمله شرایط خاص بین‌المللی و گسترش جغرافیای کشورهای تحریم‌کننده برخوردارند که اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خاص خود را می‌طلبد.

*تغییر منافع در صحنه بین‌المللی حساسیت برانگیز است

قوامی با بیان اینکه اقتصاد کشور براساس صادرات ماده خام نفت بنا نهاده شده است که چیزی جز باخت و منفعت نبردن را در صحنه اقتصاد بین‌المللی دربر ندارد، اظهار داشت: با توجه به عزم جمهوری اسلامی ایران در راستای تغییر رویه اقتصادی و خروج از بازی برد ـ باخت به برد ـ برد و در نتیجه تغییر منافع در صحنه بین‌المللی، توجه و حساسیت جهانیان نسبت به تصمیمات و اقدامات این کشور برانگیخته شده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: تغییر رویه اقتصادی کشور و تلاش در راستای رهایی از وابستگی اقتصادی به نفت و صادرات آن نه تنها در رشد و پویایی اقتصادی اثر مثبت ایجاد می‌کند بلکه شرایط را برای اشتغال و بهبود فضای کلی اجتماع و توسعه کشور فراهم می‌کند.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال 1391 به عنوان سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایران ادامه داد: حمایت از تولید ملی راهکار مقابله با تحریم‌ها محسوب می‌شود و ضمن رهایی از تک‌محصولی بودن، امکان توسعه کشور را از طریق بودجه‌هایی نظیر مالیات به جای صادرات مواد اولیه و نفت خام ایجاد می‌کند.

قوامی کاهش وابستگی به نفت را از برنامه‌های توسعه کشور در سال‌های گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: با وجود طرح کاهش وابستگی به نفت در برنامه‌های توسعه کشور، شاهد افزایش سالانه این وابستگی هستیم که برای برطرف کردن آن نیاز به عزم عمومی و حمایت کامل و همه‌جانبه دولت وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد دیدن تمام مشکلات اقتصادی ایران را از چشم دنیای استکبار و آمریکا را فرافکنی مشکلات دانست و عنوان کرد: ضعف‌های بزرگی در داخل کشور وجود دارد که بیگانگان در آنها هیچ نقشی نداشته و به واسطه نبود مدیریت و برنامه‌ریزی‌های صحیح و به موقع ایجاد شده‌اند و نباید به دنبال مقصری خارج از مرزهای کشور برای آن بود.

وی ادامه داد: تأخیرات در ارائه لایحه بودجه و مشکلات و عواقب ناشی از آن، پیوستگی کاذب و رابطه علت و معلولی غلط، افزایش دادن وابستگی اقتصادی به نفت به سبب صرف بودجه‌های بالای ناماندگار و هم‌چنین نبود ارتباط صحیح صنعت با دانشگاه از جمله موارد و مسائلی است که دخالت بیگانگان اثری در آنها نداشته و چنانچه بتوانیم در اصلاح آنها اقدام کنیم می‌توانیم اثرات تحریم‌های اقتصادی را به حداقل برسانیم.

قوامی به بخش خصوصی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر برای گذر از تحریم‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: پیشرفت اقتصادی به اراده خلل‌ناپذیر مردمی و هم‌چنین حمایت‌ها و اقدامات دولتی نیازمند است که در صورت اجرا و تحقق کامل خصوصی‌سازی،‌ شرایط بلوغ نظام ملی نوآور و شرایط شکوفا‌سازی اقتصاد ملی فراهم می‌شود.

وی استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را از حقوق ملت ایران دانست و عنوان کرد: استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از حقوق ملت ایران است، اما چنانچه پیگیری آن سبب‌ساز بروز مشکلات جدی در کشور شود می‌توان به جای پیگیری پرونده هسته‌ای ایران، تمرکز و انرژی بیشتری را صرف مسائل بسیار جدی و اساسی نظیر کاهش سهم بودجه دولتی، خصوصی‌سازی و هم‌چنین اصلاحات در نظام اداری و اقتصادی کشور کرد.

انتهای پیام/‌ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول