اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دام اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خبر داد

کاهش 95 درصدی شیوع تب برفکی در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دام اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته شیوع بیماری تب برفکی در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 95 درصد کاهش داشته است.

کاهش 95 درصدی شیوع تب برفکی در چهارمحال و بختیاری

سعید حبیبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: معمولا زایش و متعاقب آن شیردهی دام‌ها در بهار افزایش می‌یابد و با زیاد شدن تولید شیر در دام‌ها پس از زایمان، توزیع شیر فله‌ای در بازار و مصرف آن بین مردم نیز افزایش یافته و خطر انتقال تب مالت به مصرف‌کنندگان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی هرساله برای کنترل این بیماری برنامه‌های ویژ‌ه‌ای را اجرا می‌کند، گفت: بروسلوز یا تب مالت، تب برفکی، آنتروتوکسمی، طاعون، از عمده بیماری‌هایی است که درصد شیوع بالایی دارند.

حبیبی از کاهش شیوع بیماری‌ها در سال 90 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و گفت: با تلاش مجموعه همکاران بسیاری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان نظیر تب برفکی و بروسلوز در سال 90 در مقایسه با سال پیش از آن 95 درصد کاهش داشته است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دام اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به عمده برنامه‌های سال جاری اداره مبارزه با بیماری‌های دام، گفت: عمده برنامه ما بحث جلوگیری و مبارزه با بیماری‌هاست مانند واکسیناسیون دام علیه بیماری‌ها، واکسن‌هایی مانند آبله، شاربن، تب برفکی، بروسلوز که در دام‌های سبک و سنگین انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون به صورت رایگان و از طرف بخش دولتی و بخش خصوصی برای دام‌های عشایر و دام‌های روستایی انجام می‌شود و در واقع واکسیناسیون دام اجباری است.

حبیبی بر ضرورت مبارزه با بیماری‌های دامی تأکید کرد و گفت: جمع‌آوری اطلاعات، آمار و نتایج حاصل از عملیات مبارزه با بیماری‌های باکتریائی و ویروسی دام، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های انگلی و قارچی، تجزیه و تحلیل آنها و انتخاب بهترین و موثرترین روش برای کنترل و ریشه‌کنی این بیماری‌ها از مهم‌ترین این اقدامات در این بستر انجام شده است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول