اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری

بیش از 2 میلیون رأس دام علیه بیماری شاربن واکسینه شدند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته افزون بر 2 میلیون و 156 هزار و 790 رأس گوسفند و بز علیه بیماری شاربن واکسینه شد.

بیش از 2 میلیون رأس دام علیه بیماری شاربن واکسینه شدند

حمید مهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: در سال گذشته افزون بر 2 میلیون و 156 هزار و 790 رأس دام علیه بیماری شاربن واکسینه شدند.

وی افزود: بیماری شاربن یا سیاه‌ زخم ‌یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ است که مخزن‌ این ‌بیماری در دام عمدتا گوسفند، بز و گاو بوده‌ که با مرگ‌ و میر بالا و سریعی نیز همراه‌ است‌.

مهری با بیان اینکه این بیماری می‌تواند به انسان‌هایی که با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی سروکار دارند، سرایت کند، گفت: میکروب این بیماری می‌تواند به عنوان سلاح بیولوژیک مورد استفاده قرار گیرد که تولید آن نیز نسبتاً آسان است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: واکسیناسیون 45 هزار و 648 هزار رأس دام علیه بیماری شاربن گاوی، 9 هزار و 494 رأس دام علیه بیماری شاربن علامتی، 4 هزار و 788 رأس دام علیه بیماری شاربن تک سمی از دیگر اقدامات صورت گرفته این اداره‌کل در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی است.

وی از واکسیناسیون 2 میلیون و 133 هزار و 484 رأس دام علیه بیماری آبله در سال گذشته خبر داد و گفت: واکسیناسیون 3 میلیون و 163 هزار و 28 رأس دام علیه بیماری آنتروتوکسمی، واکسیناسیون 842 هزار و 392 رأس دام علیه بیماری قانقاریا، واکسیناسیون 637 هزار و 532 رأس دام گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی و 123 هزار و 407 رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی از دیگر اقدامات صورت گرفته این اداره‌کل در سال گذشته به‌شمار می‎رود.

مهری در ادامه با اشاره به راه‌های انتقال و انتشار باکتری بیماری شاربن، گفت: بیماری شاربن در انسان در نتیجه تماس مستقیم با حیوانات بیمار و یا فرآورده‌های حیوانات مانند پوست، مو و پشم ایجاد می‌شود، بنابراین دامپزشکان، دامداران، میکروب‌شناسان، کشاورزان، چوپانان، کارگران کشتارگاه‌ها و کارگرانی که در صنایع پوست و پشم کار می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول