اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک رژیم‌شناس تغذیه:

نیمی از مرگ و میرها دلیل قلبی و عروقی دارد

خبرگزاری فارس: مشاور و رژیم‌شناس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نصف مرگ و میرها در بسیاری از جوامع را در اثر تصلب شرائین دانست و ابراز داشت: با مصرف آبزیان این مسائل کاهش می‌یابد.

نیمی از مرگ و میرها دلیل قلبی و عروقی دارد

سید احمد ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در میاندرود گفت: به دلیل اطلاعات اندک هموطنان در مورد انواع خواص غذایی و دارویی ماهی و شیوه طبخ آنها، گرایش به مصرف این ماده غذایی در کشور محدود است.

وی تاکید کرد: مصرف آبزیان از دیرباز به ‌عنوان یکی از غذاهای بسیار مهم، هم از نظر ارزش‌های غذایی و هم از نظر روش‌های دارویی مطرح بوده است و در عصر حاضر نیز با توجه به رشد روزافزون جمعیت و در حالی که نیمی از مردم دنیا دچار سوءتغذیه هستند، ماهی و آبزیان می‌توانند در مقام تامین پروتئین مصرفی جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

ربیعی ماهی را با دارا بودن 19 درصد پروتئین و جذب 99 درصد از این میزان پروتئین و همچنین چربی‌ها و اسیدهای آمینه ضروری بدن و ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم از نظر غذایی دارای ارزش بالایی دانست و افزود: همچنین در چند بیماری مانند ناراحتی‌های گوارشی و عروقی به ‌عنوان یک دارو مطرح است.

این کارشناس، پروتئین حاصله از گوشت ماهی را دارای تمامی اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای رشد و نمو اعلام کرد و افزود: به همین دلیل گوشت آبزیان برای تامین نیازهای روزانه پروتئین دارای اهمیت بسیار زیادی است.

وی با تاکید بر ارزش غذایی ماهی افزود: غذاهای حاصل از آبزیان علاوه بر تامین پروتئین‌های مورد نیاز بدن، دارای بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین 12 B هستند و بدیهی است اگر این غذاها توأم با سبزی‌ها مصرف شوند، ارزش آنها به مراتب بیشتر می‌شود.

 *ماهی برای سالم ماندن بدن

ربیعی گفت: میزان چربی موجود در ماهی‌ها و سایر آبزیان کمتر از 5 درصد و در مقایسه با گوشت قرمز بسیار کمتر است و با توجه به مشکلات و تنگناهای غذایی و افزایش روزافزون ناراحتی‌های قلبی و عروقی به ویژه در شهرهای بزرگ کشور، مصرف ماهی و سایر آبزیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تغذیه از گوشت ماهی را یکی از ضروریات تامین سلامتی بدن دانست و بیان داشت: این ماده غذایی را به دلیل داشتن چربی امگا 3بسیار مفید است.

این رژیم‌شناس افزود: چربی امگا3 یک اسید چرب است که نقش عمده‌ای در جلوگیری از آرتریت‌ها(تورم مفاصل) دارد، در جلوگیری از سکته مغزی، لخته شدن خون در عروق چشم، مغز و سایر اندام‌ها نقش مهم و ضد سرطانی دارد و همچنین سبب کاهش میزان تری‌گلیسیرین‌ها می‌شود.

 *مصرف سه وعده ماهی در هر هفته

وی با تاکید بر ضرورت وجود برنامه‌ریزی در تغذیه افزود: نباید غذاها را تنها برای سیر شدن، بلکه به دلیل تامین نیازهای واقعی بدن و جلوگیری از بروز عوارض و بیماری های متعدد مصرف کنیم.

وی در این مورد ادامه داد: مصرف ماهی سبب افزایش رشد در کودکان، بالا بردن بهره هوشی و افزایش طول عمر می‌شود و در درمان بیماری‌های گواتر، کاهش فشار خون، درمان سردردهای میگرنی و بیماری‌های کلیوی، کاهش سرطان پستان در زنان و کاهش خطر بیماری آلزایمر، تاثیر به سزایی دارد.

ربیعی نصف مرگ و میرها در بسیاری از جوامع مادر اثر تصلب شرائین دانست و ابراز داشت: تجمع کلسترول و ایجاد رسوب در عروق خونی سبب مسدود شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب و در نتیجه حملات قلبی و مغزی می‌شود که با مصرف آبزیان این مسائل کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول