اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

60 درصد مراجعات پزشکی در کشور مربوط به قشر سالمند است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه جمعیت قشر بالای 60 سال کشور برابر با 7.3 درصد از کل جمعیت است، گفت: این در حالی است که 60 درصد از مراجعات به پزشک مربوط به این قشر است.

60 درصد مراجعات پزشکی در کشور مربوط به قشر سالمند است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمدامین امامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه هفته سلامت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شعار جهانی روز سلامت در سال‌ جاری باید بیش از پیش هم این قشر و هم سرپرستان به سلامت سالمندان توجه بیشتری کنند.

این مسئول عنوان کرد: افراد با پا به سن گذاشتن،‌ سیستم قلب و عروق آنها نیز دچار ناتوانی‌ها و ضعف‌هایی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه سیستم قلب و عروق از سیستم‌های حساس و آسیب‌پذیر بدن به ویژه در دوران سالمندی است، اضافه کرد: در سالمندی شریان‌ها دچار مشکلاتی شده و قوام خود را از دست می‌دهند.

امامی یادآور شد: این امر سبب بروز فشارخون می‌شود و بیماری که دچار فشارخون می‌شود دیگر سیستم‌های بدن او نیز معمولاً دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری بیماری‌های قلب و عروق باید مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: طبق آمارهای موجود 7.3 درصد از افراد کشور دارای سن بالای 60 سال هستند و این در حالی است که 40 درصد از مراجعات به پزشک در کشور نیز مربوط به این قشر است.

امامی افزود: مصرف روزانه 400 گرم کلسیم که از طریق شیر و لبنیات قابل دریافت است ضروری و تعیین‌کننده است.

این پزشک با بیان اینکه مصرف سبزیجات تازه و میوه‌جات نیز باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: فرد سالمند باید ضمن توجه به حفظ تحرک خود، طی هفته به پیاده‌روی نیز بپردازد.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان نیز شایع‌ترین بیماری قلبی عروقی همانند سایر نقاط کشور و دنیا، بیماری "عروق کرونر" است، تصریح کرد: این بیماری متأثر از تنگ شدن عروق کرونر قلب است که با آنژیوگرافی و بالن تشخیص و معمولاً بازسازی می‌شود.

به گفته این عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، استفاده از غذاهای چرب، گسترش روش‌های غذایی اشتباه و زندگی ماشینی که سبب تحرک کمتر شود از دلایل بروز و شیوع بیماری‌های قلبی عروقی به ویژه گونه شایع آن در کشور است.

این مسئول با بیان اینکه عوامل یاد شده درصد شیوع و احتمال ابتلا افراد به این بیماری‌ها را در سنین سالمندی افزایش می‌دهد، متذکر شد: در اصل چهار عامل دیابت، چربی‌خون، مصرف دخانیات و چاقی دلایل اصلی بروز بیماری‌‌های قلبی هستند.

امامی اذعان داشت: پیشنهاد می‌شود افراد بالای 40 سال به طور مرتب و چارچوب تعریف شده برای تست‌های مربوطه به پزشک مراجعه کنند، چرا که تشخیص به موقع بیماری‌ها نیز می‌تواند هزینه‌ها و تبعات این بیماری‌ها را کاهش دهد.

انتهای پیام/ن20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول