اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار -2:

بیان فردوسی به عنوان نجات‌دهنده اسلام نفی روحانیت و مرجعیت است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: کسانی که می‌گویند فردوسی اسلام را نجات داد، می‌خواهند نقش روحانیت و فقها را در ابقای اسلام کمرنگ کنند و این قضیه به جز مسئله نفی روحانیت و مرجعیت چیز دیگری نیست.

بیان فردوسی به عنوان نجات‌دهنده اسلام نفی روحانیت و مرجعیت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ولایت فقیه امری نبود که امام خمینی(ره) با خود بیاورد، بلکه محصول تلاش هزار ساله روحانیت و فقهاست، ولی امام خمینی(ره) این امر را به عینیت رساندند.

وی با بیان اینکه ائمه ما سفارش‌های فراوانی مبنی بر مراجعه به فقها داشتند گفت: اگر چه فلاسفه رکنی دیگر هستند، ولی سفارش ائمه به مردم به ویژه در دوران غیبت رجوع به فقهاست و در حقیقت فقها قلعه محکم اسلام هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان داشت: در طول تاریخ فقها در صف نخست مجاهدین در برابر کفر و ظلم بودند.

وی خاطر نشان کرد: اجتهاد زمانی که به عنوان جوهره دین مطرح شد، اجازه نداد عالمان در برابر ظلم سکوت کنند.

فاضل لنکرانی یادآور شد: امروز صدا و سیما و رسانه‌های دیگر آنچه از حوزه‌های علمیه به مردم نشان می‌دهند کمتر شامل زحمات علمی است و اغلب به ابعاد معنوی فعالیت حوزوی و فقاهت پرداخته می‌شود و باید به این نکته توجه داشت که یک مرجع تقلید و فقیه تلاش فراوانی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: تلاش دشمنان دین و انقلاب بر محور نفی مرجعیت و فقاهت است و امروز در مراکز نظریه‌پردازی دنیا به این نقطه رسیده‌اند که برای مقابله با حکومت اسلامی و اسلام باید فقاهت و مرجعیت را از بین ببرند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: در خارج کشور این امر به صورت گسترده مطرح است و در داخل کشور عده‌ای این فکر را در سر دارند و گاهی بروز می‌دهند و این امر نگرانی بزرگی است.

وی با اشاره به اقدامات موجود علیه مرجعیت و روحانیت گفت: افرادی برای مقابله با مرجعیت و روحانیت، مطرح می‌کنند علم این افراد کهنه و قدیمی است و می‌خواهند بین این مجموعه و مجموعه علمای زمان بگویند علم این افراد جدید است.

فاضل لنکرانی خاطر نشان کرد: در زمان طاغوت همچنین این امر مطرح بود و در صورتی که فردی می‌خواست طلبه شود بیان می‌کردند که آن فرد به سراغ علوم کهنه قدیمی می‌رود.

 

*به روزترین علم فقاهت است

وی عنوان داشت: به روزترین، جدیدترین و تازه‌ترین علم، علم فقاهت است و فقاهت همراه نیازهای زمان در حال متولد شدن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به علامت مخالفت با مرجعیت و فقاهت گفت: برخی اوقات حکمی از ناحیه فقها مطرح می‌شود و افراد خود را اسلام‌شناس قرار می‌دهند و می‌گویند ایراد از اسلام نیست اینها را فقها درآوردند.

وی ادامه داد: در زمان طاغوت این موضوع وجود داشت و این روش، شیوه استعمار برای مقابله با روحانیت و فقاهت است.

فاضل لنکرانی یادآور شد: برخی اوقات افرادی در لباس اسلام، بیان می‌کنند اسلام را آنطور که ما می‌فهمیم درست است و  این در صورتی است کسی که عمری را در مسیر فقاهت سپری کرده باشد می‌تواند حلال و حرام را بشناسد و سفارش ائمه ما به همین سمت بوده است.

وی تصریح کرد: اگر فردی را مشاهده کردید که بیان کرد فقها این حکم را از خود درآوردند بدانید آن فرد به دنبال نفی روحانیت و مرجعیت است و دلسوز حکم و مردم و دین نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) زیر سئوال بردن اقدام فقها و روحانیت را یکی دیگر از علامت‌های مخالفان با روحانیت و مرجعیت ذکر کرد و افزود: فردی که می‌گوید فردوسی به عنوان نجات‌دهنده اسلام است باید پاسخ دهد این شاعر با کدام شعرش اسلام را نجات داد.

وی یادآور شد: جوانی که در جبهه شهید شد نجات‌دهنده اسلام است یا اشعار فردوسی، حادثه کربلا نجات‌دهنده مکتب پیامبر بود یا اشعار فردوسی توانست مکتب رسول‌الله را نجات دهد.

فاضل لنکرانی بیان داشت: آیا پیامبر اکرم(ص) نفرمود که حسین(ع) از من است و من از حسینم یعنی شهادت حسین من سبب نجات اسلام می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز کتاب‌هایی که فقها، مفسرین، فلاسفه اسلامی نوشته‌اند باید در برابر کتاب‌های سایر دانشمندان علوم قرار گیرد تا گستردگی آن را مشاهده کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: معنی ندارد بیان شود فردوسی اسلام را نجات داد، زیرا می‌خواهند نقش روحانیت و فقها را در ابقای اسلام کمرنگ کنند.

فاضل لنکرانی خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) فرمود اگر فقیهی از دنیا برود در اسلام خلأیی به وجود می‌آید که هیچ خلأیی آن را پر نمی‌کند ولی کدام امام معصوم فرمود اگر شاعری از دنیا برود خلأیی در اسلام به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه پشت این قضیه به جز مسئله نفی روحانیت و مرجعیت چیز دیگری نیست گفت: این مسئله بحث علمی و نظریه‌پردازی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: فردی که به آرمان و افکار امام خمینی(ره) معتقد است اگر روی مطلب امام خط کشید نمی‌تواند بگوید دنبال آرمان امام هستم.

وی یادآور شد: روحانیت واجد علم و تقوا بوده و هر دین‌دار و بی‌دینی با آن موافق است و روحانیون این ویژگی‌ها را دارند، بنابراین نباید این سرمایه بزرگ از سوی دشمنان خارجی و نااهلان داخلی کمرنگ شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول