اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام موسسه آیت‌الله مروج:

آیت‌الله مروج نقش مرجعیت اردبیلی‌ها را بر عهده داشت

خبرگزاری فارس: قائم مقام موسسه فرهنگی تحقیقاتی آیت‌الله مروج گفت: آیت‌الله مروج به عنوان عالم وارسته و شخصیت تاثیر‌گذار در اردبیل نقش مرجعیت و هدایت مردم استان اردبیل را عهده‌دار بود.

آیت‌الله مروج نقش مرجعیت اردبیلی‌ها را بر عهده داشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ناصر اسحاقی پیش از ظهر امروز در نشست برگزاری یازدهمین سالگرد عروج ملکوتی آیت‌الله مروج نماینده مقام معظم رهبری در اردبیل اظهار داشت: نقش روحانیت چه در مقطع قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی بی‌بدیل و حایز اهمیت است به طوری که دین اسلام ولی‌محور و رهبرمحور به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در وقایع تاریخی مختلف به ویژه تحولات فرهنگی و معنوی به یقین رد پایی از علما و روحانیون را شاهد هستیم و هیچ تحول بزرگی در گستره جهان اسلام بدون حضور روحانیت و علما شکل نگرفته و به سرانجام نرسیده است.

مسئول تربیت معلم بنت‌الهدی صدر اردبیل علما را پیشگامان نهضت‌های آزادی‌بخش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی توصیف کرد و گفت: در حوادث خرداد سال 42، ملی شدن صنعت نفت، نهضت مشروطه و سربداران و آل بویه شاهد تاثیر‌گذاری روحانیت و پرچمداری آنها در صحنه‌ها و رخدادهای مختلف هستیم و ملت ایران همیشه با اعتماد و اطمینان به این قشر توانسته‌اند از دام دشمنان ستیزه‌جو رهایی پیدا کنند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل اعلام وفاداری علما را در قیام و نهضت عصر معاصر امام خمینی (ره) را یادآور شد و بیان داشت: علما در ایام تبعید امام نقش مرجعیت و هدایت امت را بر عهده گرفتند و در این استان نیز آیت‌الله مروج با تشکیل محافل معنوی و مذهبی در مساجد و منزل خود مبارزه با طاغوت را علنی کرد.

اسحاقی جایگاه ممتاز اردبیل در ولایی بودن و صیانت از رتبه علما و روحانیت را یادآور شد و ادامه داد: اردبیل در یک دوره خاص 22 فقیه در حد مجتهد و علمای صاحب سبک داشت به طوری که این دیار علاوه بر نقش اساسی در مراودات تجاری و اقتصادی به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه و قفقاز مرکز نشر و گسترش معارف اسلامی و اعزام فقها و علما به حوزه قفقاز و تربیت عالمان دینی آن منطقه بود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آیت‌الله مروج در کنار شخصیت وارسته‌ای همچون حجت‌الاسلام عبدالرحیم جعفری در سخت‌ترین شرایط با تدارک کلاس‌های اخلاق، تفسیر قرآن و معارف اسلامی مردم را به تدین و دینداری راهنمایی می‌کردند، اضافه کرد: استاد اخلاق عبدالرحیم جعفری در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با تدریس موضوعاتی چون ولایت فقیه شاگردان بسیاری را تربیت کرد و از محضر این استاد اخلاق و معارف اسلامی شاگردان بسیاری تربیت یافته و امروز در عرصه‌های مختلف به تدریس و تربیت نسل آینده همت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عضو شورای آموزش و پرورش استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به فعالیت موسسه تحقیقاتی آیت‌الله مروج اشاره کرد و افزود: به دلیل آنکه به موضوع تحقیق و پژوهش به ویژه حضور جوانان و نوجوانان در این عرصه علاقه داشتند بعد از درگذشت این عالم وارسته منزل شخصی وی به عنوان محفل انس محققان و پژوهشگران انتخاب شد.

اسحاقی تصریح کرد: در حال حاضر در این مرکز فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی مناسب انجام شده و علاوه بر آن شاهد برگزاری کلاس‌های قرآنی، برنامه‌های مناسبتی و مذهبی هستیم و در کنار آن علاقمندان می‌توانند از کتابخانه ارزشمند آیت‌الله مروج در علوم فقهی، دینی و معرفتی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت‌الله بیوک‌آقا خلیل‌زاده معروف به آیت‌الله مروج در شهریور ماه سال 1309 در اردبیل چشم به جهان گشود و بعد از تحصیل در اردبیل سال 1326 وارد حوزه علمیه قم شد و نزد علمای مختلف به تحصیل مشغول شد.

وی مدتی نیز در محضر آیت‌الله یونس اردبیلی، آیت‌الله بروجردی، امام راحل و دیگر علمای به نام کشور بهره‌ها برد و به پیشنهاد یار صدیق خود آیت‌الله سید حاتمی لقب مروج را برای خود برگزید.

این روحانی مبارز در دوران مبارزات انقلاب در شهر اردبیل نقش پیشرو داشته و بارها نیز توسط رژیم پهلوی دستگیر شد.

آیت‌الله مروج بعد از بازگشت امام به عنوان اولین امام جمعه اردبیل و نماینده رهبر انقلاب در اردبیل منصوب شد و در دوران جنگ تحمیلی نیز همدوش با جوانان غیرتمند این دیار در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافت.

مروج سه دوره نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بود و بعد از سال‌ها تلاش و مجاهدت در سنگر هدایت مردم این دیار 27 فروردین سال 1380 بر اثر عارضه مغزی دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول