اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نخستین جلسه کمیته اشتغال بهشهر

وقتی راننده از شهر دیگری می‌آید

خبرگزاری فارس: وقتی زد و بندها همچنان پیشتاز تضییع حقوق دیگران است تا حدی که یک آبدارچی یا راننده از شهر دیگری استخدام یک دستگاه می‌شود آیا می‌توان پایان خوشی را برای اشتغال متصور بود.

وقتی راننده از شهر دیگری می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، نشست‌های کمیته‌ها و کارگروه‌های اشتغال شهرستان صبح امروز در حالی برگزار می‌شود که هنوز برنامه‌ریزان شهرستان‌ها و استان‌ این بخش اندر خم یک کوچه‌اند.

در نخستین نشست کمیته اشتغال شهرستان بهشهر که تنها نمونه‌ای از نشست‌های ریز و درشت در زمینه اشتغال است، آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های مختلف به این نتیجه می‌رسیم که هر چند میزان اشتغال ایجاد شده گاهی از تعهدات سامانه رصد فراتر رفته اما 80 درصد این فرصت‌ها، پایدار نیستند.

تسهیلاتی که بازدهی کوتاه مدت دارند

وام‌های خیاطی، کارگاه‌های بافندگی، راه‌اندازی کانون‌های آگهی و تبلیغات، پرورش اردک و بلدرچین و مرغ، تاسیس دامداری و ... که با پرداخت تسهیلات انجام می‌شوند به نتیجه‌ای مطلوب نمی‌رسند و این موضوع را از بدهی‌های وام‌گیرندگان به بانک‌های عامل و محسوس نبودن کاهش بیکاری می‌توان فهمید.

پیداست در چنین وضعیتی، اعطای تسهیلات بدون برنامه‌ریزی و بدون در اختیار داشتن طرحی توجیهی از سوی وام‌گیرندگان در موارد لزوم، ضرر به منافع ملی است چرا که با جمع شدن صدها وام از این دست می‌توان دست به کارهای کلان زد که به اقتصاد کشور کمک ارزنده‌ای می‌کند.

به‌عنوان مثال در حالی که بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در انتظار تامین منابع مالی بانک‌ها برای استفاده از تسهیلات هستند، هزاران وام یک تا ده میلیونی به عنوان اشتغال به مشاغل خُرد پرداخت و نتایج کوتاه مدتی از آن‌ها حاصل می‌شود.

بیش از 18 هزار نفر در مراکز کاریابی بهشهر ثبت‌نام شدند

در جلسه‌ای که به آن اشاره شد، رئیس اداره کار و امور اجتماعی شهرستان بهشهر از ثبت‌نام بیش از 18 هزار نفر در مراکز کاریابی شهرستان گفت که با در نظر گرفتن جمعیت می‌توان گفت حدود 18 درصد مردم بهشهر بیکار هستند.

نبی‌الله صفری با اشاره به تعهد اشتغال 6 هزار و 562 نفر برای دو شهرستان بهشهر و گلوگاه، اظهار داشت: تنها بندر امیرآباد توانسته است از آزمون ایجاد اشتغال مولد و پایدار در سال 90 سربلند بیرون بیاید یعنی همان دستگاهی که به جای پرداخت وام، به طور مستقیم افراد واجد شرایط را در پست‌های مختلف مشغول به کار کرده است.

فرماندار بهشهر هم در این جلسه بار دیگر بر جذب نیروهای بومی تاکید و در سخنان خود از بکارگیری یک راننده در یکی از دستگاه‌های شهرستان که مقیم شهر دیگری است، انتقاد کرد.

محمدرضا البرزی هرگونه جذب افراد در ادارات و سازمان‌ها را منوط به هماهنگی و اطلاع فرمانداری اعلام کرد و گفت: با دستگاه‌های خاطی برخورد می‌شود.

پارتی بازی به جای استفاده از توانمندی‌ها

یکی دیگر از مشکلات پیش روی اشتغال استفاده از افرادی است که با پارتی بازی و وصل شدن به افراد صاحب نفوذ به کارگیری می‌شوند، افرادی که نه تنها مهارت کافی ندارند بلکه در هیچ مرکز کاریابی ثبت‌نام نیستند.

این موضوع در یکی از ادارات شهرستان بهشهر به وضوح دیده شده و حتی فرماندار بهشهر در سخنان خود ناخواسته به آن اشاره کرد.

موضوعاتی از جمله برخی معاملات اخیر دو رئیس اداره در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از نیروهای با تجربه و سالم سال‌ها است فارغ‌التحصیل شدند اما شغل مناسبی برای آنها نیست.

در آزمون‌های استخدامی شرکت می‌کنند اما بعد می‌فهمند که همه این‌ها کاغذ بازی بوده و از قبل جا برای عده‌ای ردیف شده است.

در چنین وضعیتی نه تنها ادارات و سازمان‌ها از وجود افراد توانمند بهره نمی‌گیرند بلکه چهره بیماری از یک جامعه در ذهن‌ها می‌ماند.

پرداختن به موانع و مشکلات اشتغال یک بحث زیربنایی و تخصصی است. جمعیت جوان ایران نیازمند کار است، هر روزه بر تعداد افراد جویای کار اضافه می‌شود، هر روزه عده‌ای با واسطه یا بی‌واسطه مشغول کار می‌شوند اما همچنان بیکاران از شاغلان پیشی گرفتند و معلوم نیست آهنگ بیکاری چه هنگام قطع می‌شود.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول