اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام خانه کارگر آذربایجان غربی:

دانشجویان، دانش‌آموزان و سربازان شاغل محسوب می‌شوند

خبرگزاری فارس: قائم مقام خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: طبق مستندات مرکز آمار ایران افرادی نظیر دانشجویان، دانش‌آموزان، کارآموزان، هنرجویان حتی سربازان شاغل قلمداد می‌شوند.

دانشجویان، دانش‌آموزان و سربازان شاغل محسوب می‌شوند

علی صحرانورد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: طبق مستندات مرکز آمار ایران افرادی نظیر دانشجویان، دانش‌آموزان، کارآموزان، هنرجویان حتی سربازان شاغل قلمداد می‌شوند در حالی که مردم باید قضاوت کنند این افراد شاغل بوده یا باری بر دوش جامعه و خانواده خود هستند.

وی تصریح کرد: این قبیل افراد که هنوز به معنای واقعی کلمه برای انجام یک نوع فعالیت اقتصادی به بازار کار وارد نشده‌اند در محاسبه نرخ جمعیت شاغل استان همچنین کشور لحاظ می‌شوند حال چنانچه طبق واقعیات موجود جامعه این افراد صاحب شغل قلمداد نشوند نرخ بیکاری بیشتر از آن خواهد بود که هم‌اکنون توسط مبادی رسمی اعلام می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبق اعلام مرکز آمار ایران اگر شخصی در هر هفته یک ساعت به یک نوع کار مشغول باشد شاغل محسوب می‌شود حال آن که باید مسئولان بپذیرند با توجه به نرخ تورم حاکم بر جامعه اداره یک خانواده با چند سر عائله با کار کردن هفته‌ای یک ساعت غیرممکن است پس این طور تصور می‌شود آمار مذکور برای تخمین جامعه بیکار غیرعقلایی و غیرکارشناسی است.

صحرانورد ادامه داد: مسئولان امر شاید برای تعیین چنین فاکتوری مدعی شوند ارائه نرخ بیکاری از طریق استناد به یک ساعت کار در هفته از شیوه‌های سازمان بین‌المللی کار اقتباس شده است و معیار بین‌المللی برای سنجش وضعیت اقتصادی جامعه است ولی به نظر می‌رسد این نوع مقایسه‌کردن‌ کشور با سایر نقاط جهان قیاس مع‌الفارق و نادرست باشد.

این مسئول اضافه کرد: بکارگیری این شیوه برای تخمین میزان بیکاران ویژه کشورهای اروپایی است زیرا یک کارگر ساده با یک ساعت کار کردن 1000 دلار دستمزد دریافت می‌کنند پس با این میزان حق‌الزحمه به راحتی خانواده و زندگی خود را مدیریت خواهد کرد ولی در کشور ما با توجه به تورم موجود و با عنایت به سقف دستمزدها استفاده از چنین ملاک‌هایی برای بیکار یا شاغل محسوب کردن افراد چندان صحیح به نظر نمی‌رسد.

وی نرخ بیکاری در کشور به ویژه آذربایجان غربی را بیش از 15 درصد عنوان کرد و بیان داشت: آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مراجع رسمی میزان بیکاری حدود 11 درصد را نشان می‌دهد حال آنکه آمارهای متقن از حوزه تامین اجتماعی، کشاورزی، فنی مهندسی و ...  وجود دارد که بیانگر نرخ بالای بیکاری است.

قائم مقام خانه کارگر آذربایجان غربی اظهار داشت: با عنایت به ورودی مدارس مقاطع متوسطه، فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه‌ها، سربازان ترخیص شده از پادگان‌ها همچنین با مورد توجه قرار دادن میزان فعالیت کارخانجات، واحدهای تولیدی، بررسی واحدهای صنعتی ورشکسته و ... از طرف دیگر با بررسی میزان بازدهی شرکت‌های کاریابی می‌توان به وضوح وسیع بودن دامنه معضل بیکاری جوانان را درک کرد وبه دنبال آن از طریق رصد کردن این قبیل مراجع آمار واقعی از جمعیت بیکار را می‌توان استخراج کرد.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول