اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی:

دام پس از نفت بزرگترین سرمایه ملی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی گفت: صنعت دام در کشور پس از نفت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه ملی محسوب می‌شود.

دام پس از نفت بزرگترین سرمایه ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد ناصر مرگان‌ازغدی ظهر امروز در حاشیه همایش نقش دامپزشکی و صنوف به مناسبت هفته سلامت در محل سالن کنفرانس قصر هدیش در مشهد در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به نام‌گذاری سال 1391 به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و پیام محکم مستتر در آن، شبکه دامپزشکی استان نیز بنا دارد تا با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مناسب هر چه بیشتر در راستای حمایت از تولید ملی در زمینه امور دامی که سرمایه ملی نیز محسوب می‌شود، گام بردارد.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی ادامه داد: در شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی در حال حاضر حدود 16 میلیون واحد دامی وجود دارد که احتساب مبلغ حداقل 250 الی 300 هزار تومان برای هر واحد دامی،‌ نشان‌‌دهنده سرمایه بسیار عظیم ملی است که در اختیار مردم قرار دارد که در این راستا قشر وسیعی از افراد جامعه مستقیم و غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند.

وی دام را در رده دوم اهمیت اقتصادی پس از نفت در کشور عنوان و اظهار کرد: دام بعد از نفت مهم‌ترین سرمایه ملی کشور محسوب می‌شود، با این تفاوت که نفت یک سرمایه مولد نیست اما دام سرمایه عظیم مولد بوده و در بُعد اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است.

ازغدی دامپزشکی را از مشاغلی عنوان کرد که دارای بُعد و جنبه اقتصادی بالایی است و گفت: با توجه به بهره اقتصادی که دام برای پرورش دهنده و اقتصاد کشور دارد، نگه‌داری آن در شرایط مساعد بهداشتی و سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی افزود: به همین سبب بُعد تولید ملی از منظر دامپزشک با اهمیت تلقی می‌شود و یکی از اهداف استراتژیک دامپزشکی نیز حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور می‌باشد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(ره) و هم‌چنین دو بُعد مهم کاری دامپزشکی که سلامت و بُعد تولیدی و اقتصادی است، گفت: امسال با توجه به نام‌گذاری سال تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی باید از تولید ملی آن‌قدر حمایت کنیم که از محصولات خودمان مصرف کنیم و همین مقدار جزئی وابستگی به سایر کشورها در فرآورده‌های دامی نیز به این وسیله مرتفع شود.

ازغدی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بُعد تولیدی، 3 وظیفه را برای دولت‌مردان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مقرر فرمودند و برای هر کدام از آنها به صورت مشخص وظایف و دستورالعمل‌های کلی وضع کردند که در صورت انجام آنها شعار حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی نیز محقق می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی افزود: در همین راستا وظیفه مشخص دستگاه‌های دولتی حمایت از تولید، وظیفه تولیدکنندگان جهت‌گیری تولید در راستای افزایش کیفی محصولات و قابل رقابت بودن با محصولات خارجی و وظیفه مصرف‌کنندگان نیز مصرف تولیدات و محصولات داخلی به جای محصولات خارجی است.

وی در ارتباط با هدف‌گذاری‌های امسال دامپزشکی یادآور شد: هدف‌گذاری‌هایی که امسال در ارتباط با دام شده است، به صفر رساندن میزان درصد وابستگی کشور به بعضی محصولات خام دامی و ارتقای محصولات دامی با کیفیت برتر و رساندن آن به دست مردم است.

وی ادامه داد: در سال جاری باید هم در راستای توسعه کیفی بالاتر دست به اقدامات بزرگ‌تری زد و هم در ایجاد تنوع محصولات تلاش کرد تا به این شیوه مردم بتوانند هر چه بیش‌تر از محصولات سالم‌تر و با کیفیت‌تر به خوبی استفاده کنند.

کشورهای پیشرفته بزرگ‌ترین تولیدکننده جنگ‌افزارهای میکروبی هستند

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی اظهار کرد: در قرن اخیر تهدیدات بیولوژیکی که کشورهای مختلف جهان به اشکال گوناگون علیه یکدیگر دارند که این امور با اهداف ضربه زدن به کشورهای مقابل انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های نوین این مقابله‌ها استفاده از جنگ‌افزارهای میکروبی است.

ازغدی با اشاره به اهمیت دامپزشکی در این ارتباط افزود: کشورهایی که خود داعیه‌دار حقوق بشر در جهان هستند، بزرگت‌رین تولیدکنندگان جنگ‌افزارهای میکروبی محسوب می‌شوند که از 6 عامل گروه نرم‌افزارهای میکروبی در جهان، 5 عامل از منشأ دامی گرفته می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: از جمله این نرم‌افزارهای میکروبی می‌توان به سیاه‌زخم، تب کریمه کنگو و گونه‌هایی از تب آنفولانزا اشاره کرد که مقابله با چنین تهدیداتی بسیار حائز اهمیت و نیازمند شبکه دامپزشکی توانمند است.

وی شبکه دامپزشکی خراسان را بسیار موفق و توانمند عنوان کرد و گفت: با توجه به موفقیت دامپزشکی استان در بهداشت دام به ویژه در سال‌های اخیر، همسایگان شرقی کشور در طی دو درخواست عمده از شبکه دامپزشکی، خواستار استفاده از واکسن‌های تولیدی داخل کشور و هم‌چنین آموزش تکنیک‌های مؤثر مورد استفاده در شرق کشور در راستای بهداشت دام شده‌اند.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول