اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری صورت می‌گیرد

تدوین برنامه جامع الگوی کشت فارس

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: برنامه جامع الگوی کشت این استان در سال جاری تدوین می‌شود.

تدوین برنامه جامع الگوی کشت فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدحسن طلعتی بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری که در سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چنانچه بخش‌های صنایع و بازرگانی با قوت و جدیت بیشتری تولید داخلی را نشانه گیرند، با تغییراتی در سیستم‌های بهره‌برداری کشاورزی می‌توان خوراک صنایع مادر که ارزش آنها کمتر از صنعت تولید برق و نفت نیست را فراهم کرد و بر چالش‌های موجود در هر بخش فائق آمد.

وی اضافه کرد: برای آنکه ایرانی غذای ایرانی بخورد و بفروشد، پوشاک ایرانی بخرد، بپوشد و بفروشد تنها در گروی این است که کشاورز ایرانی تولید کند و بفروشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه از تدوین برنامه جامع الگوی کشت استان فارس در سال جاری خبر داد و گفت: متناسب‌سازی سطح کاشت با آب قابل دسترسی در محصولات زراعی و برنامه‌ریزی کشت محصولات بر اساس نیاز بازار و نیاز آبی کمتر و مقاوم به خشکی و شوری نیز از دیگر مباحثی است که در سال جاری مدنظر قرار داشته و پیگیری می‌شود.

طلعتی تصریح کرد: تولید محصول سالم (سبز) در محصولات زراعی به همراه بهبود وضعیت کیفی محصولات در سال پیش‌رو را نیز در نظر داشته و سعی داریم با تغذیه بهینه، تناوب زراعی، مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و رعایت نکات فنی سطح عملکرد در محصولات زراعی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در زمینه برداشت محصول مکانیزه موفقیت‌های بسیار خوبی حاصل شد، ادامه داد: استفاده از هدهای ویژه در زمان برداشت مکانیزه محصولات زراعی توانسته است کاهش ضایعات برداشت را در پی داشته باشد که امسال نیز با توجه به نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی این ضایعات به حداقل می‌رسند.

طلعتی خاطرنشان کرد: با انجام عملیات کاشت مکانیزه نیز توانسته‌ایم میزان بذر مصرفی در محصولات زراعی را کاهش دهیم که در سال جاری نیز این امر با جدیت دنبال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس پیگیری طرح به‌نژادی تولید بذر گندم، تغییر تاریخ کشت ذرت، جایگزینی ارقام زودرس و میان‌رس به جای ارقام دیررس محصولات زراعی و جایگزینی ارقام جدید هیبرید به جای ارقام رایج و توسعه و تولید علوفه و تریتیکاله را از دیگر برنامه‌های این معاونت در سال جاری عنوان کرد.

طلعتی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهم فعالیت‌های باغبانی نیز اشاره کرد و بیان داشت: اصلاح و احیای باغات میوه استان فارس با محوریت باغات زیتون به منظور افزایش تولید در واحد سطح، تولید و توزیع وسیع نهال شناسه‌دار سالم به منظور ایجاد باغات فنی و مناسب و هم‌چنین تولید ارقام تجاری میوه از طریق تکثیر نهال‌های مورد نیاز به روش کشت بافت از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که بخش باغبانی در سال جاری در دستور کار خود قرار داده است.

وی از تولید میوه خارج از فصل در مناطق مستعد استان نیز خبر داد و گفت: از امسال توسعه کشت‌های متراکم از جمله توسعه گلخانه سبزی و صیفی و گل و گیاهان زینتی به همراه توسعه باغات آبی در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده مانند سال گذشته ادامه پیدا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس در ادامه کمک به تجهیز شرکت‌های تولید کننده ادوات کشاورزی به امکانات و تجهیزات مهندسی و کنترل کیفیت از طریق تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش را برنامه مهم در بخش امور فناوری‌های مکانیزه در سال جاری عنوان کرد و افزود: کمک به تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی در راستای استانداردسازی تولید، توسعه تولید تجهیزات مدرن مورد نیاز بخش، منطبق بر مباحث کشاورزی دقیق، کشاورزی حفاظتی و بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه و توسعه آموزش کاربران، تولید کنندگان و تعمیرکاران ماشین‌های کشاورزی از دیگر برنامه‌های مهم این معاونت است که در سال جاری پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول