اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آلودگی آب 2 پارک محوری در مازندران / بی‌توجهی متولیان پارک‌ میرزاکوچک‌خان و هلومسر

خبرگزاری فارس: آب موجود در دو پارک میرزاکوچک‌خان جنگلی و هلومسر آمل دارای آلودگی باکتریایی است و این در حالی است که با حجم ورودی 7 میلیون مسافر از محور هراز این امر مورد بی‌توجهی بهره‌برداران این دو مجموعه قرار گرفته است.

آلودگی آب 2 پارک محوری در مازندران / بی‌توجهی متولیان پارک‌ میرزاکوچک‌خان و هلومسر

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، شهرستان آمل یکی از ورودی‌های سه‌گانه مازندران به شمار می‌رود و سالانه حدود یک سوم مسافران ورودی به استان از طریق محور هراز وارد استان می‌شوند.

پارک 440 هکتاری میرزاکوچک‌خان جنگلی آمل و پارک 67 هکتاری هلومسر در ورودی شهر آمل تفرجگاه و نخستین قدمگاهی است که مسافران و گردشگران در ورود به شهر آمل به آن پای می‌گذارند و کمتر مسافری یافت می‌شود که در ورود به شهر آمل از این دو مجموعه بزرگ بازدید نکرده و گشتی نزند.

این دو مجموعه پس از سال‌ها بلااستفاده بودن توسط منابع طبیعی به دو بهره‌بردار واگذار شده است.

پارک جنگلی میرزاکوچک‌خان آمل هم‌اکنون در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان مازندران و شهرداری آمل نیز بهره‌بردار پارک جنگلی هلومسر است.

* پذیرایی از گردشگران با آب آلوده

این دو مجموعه که منطقه نمونه گردشگری نیز محسوب می‌شوند با وجود هزینه‌های گزاف نصب و راه‌اندازی مجموعه‌های پذیرایی و تفریحی از معضلی بزرگ رنج می‌برند.

نداشتن آب مناسب و قابل شرب در این دو مجموعه سلامتی مسافران و گردشگران را دچار چالش کرده است.

پس از ایام تعطیلات نوروزی زمزمه‌هایی مبنی بر آلوده بودن و غیرقابل شرب بودن آب این دو مجموعه به گوش رسید.

بررسی‌ها نشان داد که آب این دو پارک بزرگ در مرکز مازندران آلوده به باکتری‌ است که موجب ایجاد انگل در انسان می‌شود و بیماری‌های معده‌ای و روده‌ای را به بار می‌آورد.

بر اساس استانداردهای تعریف شده منابع آبی لوله‏کشی نشده مانند چشمه، قنات و چاه، در نمونه‏برداری یا در یک نمونه اتفاقی وجود تا 10 باکتری کلیفرم در 100 میلی‏لیتر آب مشروط بر آنکه اشریشیاکلی نباشد و در نمونه‏برداری‏های بعدی کمتر از 10 باکتری کلیفرم باشد قابل قبول است به شرطی که در نمونه‌های بعدی این میزان تکرار نشود اما در آب سالم و قابل شرب میزان این باکتری باید صفر باشد.

اما نمونه‌برداری از آب موجود در پارک میرزاکوچک‌خان جنگلی که در 30 بهمن سال 90 حاصل شده است، نشان می‌دهد در 100 سی سی از آبی که در این پارک لوله‌کشی و تعبیه شده است 18 نمونه از این باکتری یافت شده است.

در نمونه‌برداری آب پارک هلومسر نیز مقدار این باکتری 9 بوده است.

در گزارش پارک میرزاکوچک‌خان به عنوان نتیجه گزارش شده که آب دارای باکتری کلیفرم، ناسالم و غیرقابل شرب است.

در گزارش هلومسر نیز تاکید شده که باید آب این منطقه کلرزنی شود.

* آلودگی آب با فاضلاب انسانی

به گزارش فارس، باکتری کلیفرم در روده انسان و حیوان وجود دارد و در نتیجه آلودگی آب با فاضلاب انسانی این باکتری به آب موجود در طبیعت منتقل می‌شود.

اگر احتمال دهیم که مسافران و استفاده‌کنندگان از این مجموعه‌ها با خود آب آشامیدنی به همراه داشته باشند و یا اقدام به خرید آب معدنی کنند نیز نمی‌توان احتمال دفع خطر را داد زیرا به هر صورت میزان آبی که توسط خانواده‌ها حمل می‌شود برای تمام امور کافی نیست و مسافران و گردشگران مجبور می‌شوند برای کوچک‌ترین امری چون شستن دست‌ها از این آب استفاده کنند.

* پارچه‌نوشته‌های بهداشتی جمع‌آوری می‌شوند

رئیس شبکه بهداشت و درمان آمل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تایید غیرقابل شرب بودن آب موجود در این دو پارک اظهار داشت: بازدیدهای ما نشان داد هیچ علائم هشداردهنده‌ای در این دو پارک موجود نیست و هر زمان نیز که ما اقدام به نصب پارچه نوشته کرده‌ایم در کمتر از 24 ساعت توسط مسئولان پارک جمع‌آوری شده است.

حمزه قاسمی با اعلام اینکه امروز مسافران آب شرب را با خود حمل می‌کنند، یادآور شد: در 10 سال اخیر استفاده از آب معدنی نهادینه شده است و کمتر کسی آب موجود در پارک‌ها را مصرف می‌کند.

وی اظهار داشت: آب موجود در این دو پارک قابل شرب نیست. بارها نیز به مسئولان هشدار داده‌ایم اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

* آب آلوده منشأ اپیدمی اسهال و استفراغ

در ایام نوروز حدود 2 هزار نفر به شبه اپیدمی اسهال و استفراغ دچار شده بودند که رئیس شبکه بهداشت وجود این شبه اپیدمی را تایید کرده بود.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا آب آلوده می‌تواند منشأ این بیماری باشد با بیان اینکه این آب آلودگی میکروبی ندارد اما فاقد کلر است، گفت: احتمال دارد این آب منشأ اپیدمی اسهال و استفراغ نیز باشد.

* هیچ درخواستی برای کلرزنی نداشتیم

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی آمل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید کرد: به دلیل اینکه این دو مجموعه به بهره‌بردار خصوصی واگذار شده است آبفار مسئولیتی درباره سلامتی این آب ندارد.

مصطفی عباسپور تصریح کرد: تاکنون هیچ درخواستی برای کلرزنی این دو مجموعه نداشتیم و هرگاه کمکی خواسته شود آمادگی همکاری وجود دارد.

وجود 20 هزار بازدیدکننده در طی روزهای 12 و 13 فروردین ماه از پارک هلومسر و حدود 15 هزار گردشگر در این روز از پارک جنگلی میرزاکوچک‌خان جنگلی نشان می‌دهد نبود آب سالم و بهداشتی در این دو مجموعه که بهره‌برداری اقتصادی نیز از آنها صورت می‌گیرد سلامت مسافران و گردشگران را به شدت به خطر انداخته است.

واگذاری‌های بدون نظارت موجب می‌شود بخشی از خطرات حتمی این بی‌توجهی‌ها متوجه مسافران از همه جا بی‌خبر باشد.

===========

گزارش از الناز پاک‌نیا

===========

انتهای ‌پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول