اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سوادکوه

نخستین مرکز پرورش گوسفند دوقلوزایی ایران آغاز به‌کار کرد

خبرگزاری فارس: نخستین مرکز پرورش گوسفند به روش ایستایی و دوقلوزایی کشور با تلاش یک کارآفرین در سوادکوه آغاز به کار کرد.

نخستین مرکز پرورش گوسفند دوقلوزایی ایران آغاز به‌کار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، محمدرضا امینی محقق، مجری و مدیر طرح پرورش گوسفند به روش ایستایی و دوقلوزایی صبح امروز در مراسم کلنگ‌زنی این طرح که با حضور فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه و مسئولان شهرستانی در روستای رجه بخش مرکزی شهرستان سوادکوه برگزار شد، با اشاره به این مطلب که برای اجرایی کردن فرمان مقام معظم رهبری برای دستیابی به اهداف شعار سال با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اقدام به راه‌اندازی نخستین نمونه طرح پرورش مدرن گوسفند در سوادکوه کرده‌ام، گفت: حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی در سایه استفاده بهینه از امکانات و استعدادها به دست می‌آید.

وی به شرایط جامعه به منظور دستیابی به توسعه و عدالت اشاره کرد و گفت: توجه به منافع جمعی و استفاده از توانمندی‌های مختلف جامعه می‌تواند راهگشای ما در دستیابی به اهداف سال تولید ملی باشد.

امینی عنوان کرد: این نوع دامداری شکل جدیدی از دامداری‌های پرورش گوسفند در کشور است.

مجری و مدیر طرح پرورش گوسفند به روش ایستایی و دوقلوزایی با اشاره به این مطلب که پرورش گوسفند به صورت سنتی و با شیوه‌های صنعتی، پرواربندی و گوشتی بوده، یادآور شد: این نوع پرورش گوسفند به شیوه ایستایی است و در آن مادر به صورت ایستاده و ثابت مدیریت تغذیه می‌شود و زایش می‌کند و بره‌ها به صورت پروار استفاده می‌شوند.

وی به شیوه سنتی پرورش گوسفند اشاره کرد و ابراز داشت: در دامداری سنتی دوران زایش تا 150 روز است و از سه ماه شیرخواری امکان زایش دوباره به 50 درصد کاهش می‌یابد و در روش جدید و در یک سال اول امکان دوقلوزایی نیز فراهم شده است.

امینی به کاهش دو زایش از 13 ماه به 12 ماه در این روش اشاره کرد و ادامه داد: در این روش بره‌های تولد یافته حداقل بین 30 تا 40 درصد افزایش وزن دارند.

وی به شرایط خاص سوادکوه برای اجرای اول این طرح در کشور اشاره کرد و گفت: سوادکوه منطقه جنگلی است و عدم شرجی بودن امکان موفقیت این طرح را بالا می‌برد و از آنجایی که رطوبت از بزرگ‌ترین آفت‌های پرورش گوسفند است، منطقه رجه سوادکوه محیط مناسب و قابل کنترلی برای دمای مورد نظر این طرح است.

مجری و مدیر طرح پرورش گوسفند به روش ایستایی و دوقلوزایی عنوان کرد: گیاهان رویشی مناسب و بومی بودن محقق و مجری این طرح نیز از دیگر دلایل اجرایی شدن آن در سوادکوه بوده است.

امینی با اشاره به اینکه از یک هکتار زمین علوفه کاری شده برای پرورش هر 50 راس گوسفند لازم است، خاطرنشان کرد: مساحت این طرح 625 متر مربع به صورت مسقف و 772 متر به صورت غیرمسقف است.

وی از سرمایه‌گذاری ثابت 5 میلیارد و 110 میلیون ریالی این طرح خبر داد و بیان داشت: یک میلیارد و 400 میلیون ریال نیز سرمایه در گردش برای این طرح در نظر گرفته شده است.

مجری و مدیر طرح پرورش گوسفند به روش ایستایی و دوقلوزایی قیمت تمام شده هر راس گوسفند را تا 2 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: برای پنج نفر اشتغالزایی دائم و برای دو نفر اشتغالزایی غیردائم برای این طرح در نظر گرفته شده است.

امینی از دوره برگشت پنج ساله سرمایه در این طرح خبر داد و اضافه کرد: پس از راه‌اندازی این طرح، غیر از منابع انسانی هزینه استهلاکی دیگری نخواهیم داشت.

این کارآفرین سوادکوهی از برنامه‌ریزی خود به منظور تولید برق از انرژی باد برای این واحد دامی خبر داد و گفت: ظرفیت این واحد 500 راس گوسفند دائمی و تولید دوره‌ای است که پس از حضور 250 راس برای فروش تعداد مشابه دیگر برای پرورش حضور خواهند داشت.

محقق، مجری و مدیر طرح پرورش گوسفند به روش ایستایی و دوقلوزایی از مطالعه متمرکز سه ساله برای این طرح خبر داد و تصریح کرد: در مقیاس کوچک نیز برای تایید یافته‌ها اقدام به پرورش گوسفند به شیوه مدرن کردم که با ارائه آن به مرکز تحقیقات کشاورزی و دامداری کرج، این طرح مورد قبول قرار گرفت و به صورت نمونه در چهار نقطه کشور اجرایی می‌شود.

مجری و مدیر طرح پرورش گوسفند به روش ایستایی و دوقلوزایی متذکر شد: شهرستان سوادکوه نخستین شهرستان پایلوت طرح پرورش گوسفند به روش ایستایی و دوقلوزایی در کشور انتخاب شده است.

امینی با اشاره به زمان اجرایی شدن این طرح اذعان داشت: اگر شرایط اداری و بانکی مانع خاصی برای تحقق برنامه‌ها ایجاد نکند تا پایان سال این طرح را در شهرستان اجرایی می‌کنیم.

انتهای پیام/ن20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول