اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از یک پدیده نادر

قناتی بعد از 25 سال در ریگان جاری شد

خبرگزاری فارس: در پدیده ای نادر قنات روستای کنتاق بخش گنبکی ریگان بعد از گذشت 25 سال جاری و حیات مجددی به این روستا برگشت.

قناتی بعد از 25 سال در ریگان جاری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، خشکسالی‌های پیاپی در مناطق عشایری شهرستان ریگان چند سالی است که امان ساکنان این مناطق را بریده به طوری که دام‌های این مناطق از بین رفته و این امر موجب مهاجرت عشایر به روستاهای هم‌جوار و حاشیه شهر ریگان شده است.

اما در پدیده‌ای نادر قنات روستای کنتاق بخش گنبکی ریگان بعد از گذشت 25 سال مجدد جاری و با همت اداره جهاد کشاورزی، کار کشاورزی در این روستا احیا شد.

روستای کنتاق در بخش گنبکی شهرستان ریگان قرار دارد که بیش از 200 خانوار قبلاً در این روستا زندگی می‌کردند، اما با توجه به خشکسالی‌های مداوم در این روستا اکثر آنها به حاشیه شهر مراجعه کردند که با احیای این قنات مجدداً در حال بازگشت به این روستا هستند.

* مردم روستا با احیای مجد قنات دور هم جمع شدند

نواب رمضانی یکی از کشاورزان این روستا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: حدود 25 سال پیش این قنات به طور کامل خشکید و قبل از خشکیدن آن بهترین مرکبات، نخیلات، یونجه، گندم، علف و جو و حبوبات را در این جا کشت می‌کردیم که با خشک شدن آن این روستا را ترک و به حاشیه شهر رفتیم.

وی افزود: با به آب در آمدن مجدد این قنات دوباره به این روستا برگشتیم و در حال کشاورزی هستیم.

چراغ آبیار یکی دیگر از کشاورزان می‌گوید: ما سه طایفه بزرگ در این روستا با خوبی و خوشی زندگی می‌کردیم که با خشک شدن این قنات هر کدام از ما جدا شدیم و به حاشیه شهرها رفتیم، اما اکنون با اقدامات خوب جهاد کشاورزی و با احیای مجدد این قنات دوباره دور هم جمع می‌شویم.

عبدالرحمان پارسایی یکی دیگر از اهالی روستا به خبرنگار فارس گفت: این روستا 70 خانوار جمعیت داشت و بهترین دام‌ها در این روستا پرورش و نگهداری می‌شد، اما خشکسالی دام‌ها و کشاورزی ما را از بین برد و روانه حاشیه شهر کرد و اکنون دوباره به روستای خود بازگشتیم و مشغول کار کشاورزی هستیم و از خدمات جهاد کشاورزی تشکر می‌کنیم.

علی آبیار دهیار روستای کنتاق بخش گنبکی ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان داشت: جهاد کشاورزی بعد از بیرون آمدن آب فعالیت‌های خوبی در این قنات انجام داده به طوری که آب آن افزایش یافته و درختان نخیلات و مرکبات در اختیارمان قرار داده کشت و به زودی حنا، وسمه و حبوبات کشت می‌کنیم.

* اختصاص 75 میلیون ریال اعتبار برای بازسازی قنات

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی این شعار در این شهرستان در نخستین روزهای سال تحقق یافت به طوری که با گذشت 25 سال در پدیده‌ای نادر قنات روستای کنتاق ریگان به آب آمد و کشاورزان مشغول تولید محصولات کشاورزی هستند.

وی افزود: دو ماه قبل تعدادی از کشاورزان این روستا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان مبنی بر اینکه مقداری آب از قناتی که قبلاً داشتیم بیرون آمده، کارشناسان ما با بررسی موضوع و بازدید از آن اعلام آب‌دهی آن را کردند که در نخستین فرصت تعدادی مقنی برای احیای آن فرستادیم و در حال لایروبی قنات هستند.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان ابراز داشت: برای احیای این قنات اعتبار اولیه 75 میلیون ریال اختصاص یافت و کار بازسازی آن آغاز شد و در این راستا تعدادی نهال یارانه‌ای به کشاورزان این روستا داده شد.

وی افزود: طی بررسی‌های کارشناسان خاک این روستا بسیار مناسب و 70 خانوار مشغول به کار کشاورزی شدند و با احیای این قنات به روستای خود برگشتند و به کار کشاورزی مشغول شدند.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: این قنات آب‌دهی آن 30 لیتر در مظهر قنات است و با اعتبارات سال 91 شاهد رشد تولید محصولات زراعی و باغی در این منطقه هستیم.

* تمام امکانات به مردم روستا داده می‌شود

محمد برزنگ فرماندار ریگان نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: این قنات با توجه به اینکه قبلا خشکیده بود، کشاورزان این روستا قادر به احیای مجدد آن نبودند و به همین علت آن را رها و به روستاهای حاشیه شهر ریگان مهاجرت کردند.

وی افزود: با کمک جهاد کشاورزی و تلاش خوب جوانان این قنات بعد از گذشت 25 سال احیا شد و جوانان این روستا مشغول کار کشاورزی شدند.

فرماندار ریگان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قبلا این روستا دارای 200 خانوار بود، برای اسکان مجدد آنها سه سایت اسکان در این منطقه در نظر گرفته شده و امکاناتی شامل ساخت و ساز، بهداشت، مدرسه و راه به آنها داده می‌شود.

بزرنگ ابراز داشت: در کنار این قنات موتور کشاورزی توسط اداره عشایری احداث و یک گروه 12 نفره نیز مشغول کار کشاورزی می‌شوند.

فرماندار ریگان از اختصاص یک دستگاه تراکتور برای تسطیح اراضی آنها و یک بیل برای احیای این قنات در این روستا خبر داد.

وی افزود: در صورتی که کشاورزی در این منطقه رونق خاصی بگیرید، کانال این قنات توسط جهاد کشاورزی احداث و با توجه به مستعد بودن آب و هوای این روستا پرورش ماهی نیز در روستای کنتاق اجرا می‌شود.

به گزارش فارس، روستای کنتاق گز بهمن بخش گنبکی ریگان در فاصله 25 کیلومتری شهرستان ریگان قرار دارد.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول