اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خبر داد

احیاء و مرمت 95 رشته قنات از ابتدای سال در خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از احیاء و مرمت 95 رشته قنات از ابتدای سال جاری تاکنون در خراسان‌جنوبی خبر داد.

احیاء و مرمت 95 رشته قنات از ابتدای سال در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از اداره روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، غلامرضا هادربادی اظهار داشت: خراسان‌جنوبی دارای 6 هزار و شش رشته قنات است که بخش زیادی از آن کم‌آب یا خشک شده‌اند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 95 رشته قنات در استان خراسان‌جنوبی با اعتباری بالغ بر 15 هزار و 600 میلیون ریال مرمت و احیاء شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی حجم آب استحصالی از قنوات دایر این استان را بیش از 243.38 میلیون مترمکعب اعلام کرد.

هادربادی افزود: در حال حاضر  تعداد 2 هزار و 252 رشته قنات در شهرستان بیرجند، 771 رشته در شهرستان سربیشه، 409 رشته در شهرستان نهبندان، 666 رشته در شهرستان درمیان، یک ‌هزار و 191 رشته در شهرستان قاینات، 326 رشته در شهرستان فردوس، 199 رشته در شهرستان سرایان و 192 رشته قنات در شهرستان بشرویه وجود دارد.

وی قنات سوغات شهرستان نهبندان با 80 لیتر آب در ثانیه را پر آب‌ترین قنات استان اعلام کرد و گفت: قنات دهسلم نهبندان با 70 لیتر در ثانیه، آبیز قاینات با 68 لیتر در ثانیه، گزدز سربیشه با 64 لیتر در ثانیه، گیوخوسف با 56 لیتر در ثانیه، گزیک در درمیان با 53 لیتر در ثانیه و برون در فردوس با 49 لیتر در ثانیه از جمله قنات‌های پر آب این استان محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از اختصاص مبلغ 17 هزار و 735 میلیون ریال اعتبار در سال 1389 برای لای‌روبی و مرمت 141رشته قنات در استان خبر داد.

هادربادی اذعان داشت: با انجام این عملیات، حجم آب استحصالی از قنوات مرمت شده حدود 20 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/ن30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول