اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه بهداشت و درمان آبیک تأکید کرد

مسئولان فرصت خدمت به سالمندان را از دست ندهند

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه بهداشت و درمان آبیک گفت: مسئولان نباید فرصت خدمت به سالمندان را از دست بدهند.

مسئولان فرصت خدمت به سالمندان را از دست ندهند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، حمید برودتی امروز در همایش گرامیداشت هفته سلامت در سالن آمفی‌تئاتر شهید آوینی شهر آبیک اظهار کرد: مسئولان باید با برنامه‌ریزی مدون، اولویت قراردادن امور سالمندان و ارائه خدمات مطلوب به آنان در تمام زمینه‌ها در راستای بهتر سالمند شدن سالمندان گام‌های ارزنده‌ای بردارند.

وی با بیان این مطلب که در خانه‌ای که بزرگترها را کوچک شمارند کوچک‌ترهای آن خانه هرگز بزرگ نمی‌شوند، افزود: کوچک‌ترها باید به بزرگترهای احترام بگذارند تا در آینده مورد احترام واقع شوند.

این مسئول ادامه داد: سالمندی یک مقوله منفی در زندگی نیست که از آن به عنوان درد و بیماری یاد کنیم بلکه بخشی از زندگی است که با افزایش سن وارد آن دوره از زندگی می‌شویم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آبیک تصریح کرد: اگر در زمینه سالم سالمند شدن سالمندان جامعه برنامه‌ریزی و آموزش داده نشود این مهم به یک معضل در آینده تبدیل می‌شود.

برودتی اضافه کرد: خوشبختانه در وزارت بهداشت طب سالمندی به عنوان یک تخصص در حال پایه‌ریزی است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف سالمندی به سالمندان جامعه کمک کند.

وی اذعان کرد: تعداد سالمندان کشور در حال حاضر 6 میلیون و 800 هزار نفر است که در 20 سال آینده این تعداد به 20 میلیون نفر می‌رسد.

این مسئول خاطر نشان کرد: سالمندان 60 الی 75 سال از سالمندان جوان، 75 الی 90 سال از سالمندان میانه و سالمندان 90 سال به بالا از سالمندان کهنسال محسوب می‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آبیک، تغذیه مناسب، تفریح، بهداشت فردی، فعالیت بدنی و مسکن مناسب را از مؤلفه‌های دوران سالمندی ذکر کرد و گفت: در خصوص سالمندان باید در تمام زمینه‌ها استاندارد لازم رعایت شود.

 

* ارتباط نسل جوان با سالمندان افزایش یابد

مدیر آموزش و پرورش آبیک در ادامه این همایش بر افزایش ارتباط نسل نوجوان و جوان با سالمندان جامعه برای کسب تجارب مختلف تأکید کرد.

احمد نوروزی اظهار کرد: صاحب‌نظران معتقد هستند که رسیدن به سن سالمندی، درماندگی نیست بلکه رسیدن به مرحله‌ای از زندگی است که با ایجاد انگیزه و توأم با استفاده از تجارب گذشته همراه است.

وی افزود: در صورتی که واقعیت سالمندی از سوی افراد جامعه پذیرفته شود زندگی شیرین‌تر می‌شود.

این مسئول ادامه داد: استفاده از توانمندی‌های سالمندان می‌تواند به افزایش امید و زندگی در آنان منجر شده و بر سلامت جسمی و روحی آنان بیفزاید.

مدیر آموزش و پرورش آبیک تصریح کرد: سلامت و بهداشت جامعه سالمندی منحصر به سلامت جسم نیست بلکه توجه به سلامت و بهداشت روانی و روحی سالمندان نیز ضروری است.

نوروزی خاطر نشان کرد: آشنایی با ارزش‌های دینی و تقویت اعتقادات مذهبی می‌تواند به روند سلامت و بهداشت جسمی و روحی افراد جامعه تأثیر به سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در خصوص سالمندان گفت: به فرمایش این امام همام "تجربه پیران از صبر و توانایی جوانان در جنگ به مراتب بیشتر است" لذا خانواده‌ها باید قدر بزرگترها را بدانند و احترام به آنان را هرگز فراموش نکنند.

نوروزی حضرت زهرا (س) را الگوی بشریت ذکر کرد و افزود: باید به تأسی از این بزرگ بانوی اسلام، سعادت و رستگاری خود را در دنیا و آخرت رقم بزنیم.

وی در ادامه گفت: در حدیث قدسی آمده است: "ای پیامبر جهان را خلق نکردم مگر به خاطر تو و تو را خلق نکردم مگر به خاطر علی(ع) و علی (ع) را خلق نکردم مگر به خاطر زهرا (س) که این حدیث بیانگر جایگاه والای حضرت فاطمه (س) در نزد خدای متعال است.

گفتنی است، اجرای دو سرود در زمینه فصل بهار و سالمندان و اجرای نمایش به مناسبت هفته سلامت با موضوع سالمندی و سلامت از سوی دانش‌آموزان و نیز اجرای مسابقه حضوری بین دانش‌آموزان از برنامه‌های جانبی همایش گرامیداشت هفته سلامت بود که با حضور دانش‌آموزان و سالمندان شهرستان آبیک برگزار شد.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول