اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری:

تغذیه غلط باعث کوتاه شدن عمر می‌شود

خبرگزاری فارس: کارشناس تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تغذیه غلط باعث فرسودگی زودرس و کوتاه شدن عمر می‌شود.

تغذیه غلط باعث کوتاه شدن عمر می‌شود

بهمن فروزنده امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با تاکید بر ضرورت توجه به تغذیه صحیح از زمان جنینی، اظهار داشت: برای محقق شدن شعار سالم پیر شدن، باید همه گروه‏های سنی از آموزش‎های شیوه‎های صحیح زندگی برخوردار شوند و از آنجا که اقشار مختلف جامعه در برابر یکدیگر مسئول هستند، بنابراین باید یاد بگیریم و یاد دهیم.

وی از دوران سالمندی به‌عنوان یکی از دوران بسیار مهم در طول زندگی تمام انسان‌ها یاد کرد و افزود: علت اهمیت موضوع این است که به دلیل پیشرفت‎های پزشکی و تغذیه در کشورهای مختلف، جمعیت سالمند روز به روز افزایش می‎یابد، تغذیه افراد در این دوره از زندگی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است و هر اختلالی در تغذیه این افراد باعث بروز اختلالات غیر قابل جبران می‌شود.

فروزنده تصریح کرد: افراد سالمند به دلیل مشکلات گوارشی و دهان و دندان که دارند، نمی‌توانند میوه و سبزیجات مصرف کنند و شیره‌های گوارشی در این افراد به خوبی ترشح نمی‌شود و همچنین این گروه از افراد به دلیل تنهایی، درآمد ناکافی، نداشتن حوصله و نداشتن توان خرید مواد غذایی برنامه غذایی صحیحی ندارند و در معرض چاقی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: افراد سالمند در معرض بیماری‎های متعددی قرار دارند از جمله آنها پوکی استخوان است که از سن 40سالگی به بالا، تحلیل بافت استخوانی در این افراد شروع می‎شود مگر اینکه با انجام تمهیداتی موجب کاهش روند شویم، همچنین به علت تغذیه غلط و قرار نگرفتن در معرض آفتاب ممکن است که دچار نرمی استخوان شوند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ممکن است که مشکل کم خونی و سوء تغذیه و کمبود ویتامین A که بر بینایی این افراد تاثیر می‎گذارد و همچنین عوارض عصبی به دلیل نداشتن تغذیه صحیح برای افراد سالمند بوجود بیاید.

وی افزود: سالمندان باید به منظور پیشگیری و کاهش روند پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن از شیر و لبنیات کم چرب به مقدار کافی به میزان سه تا چهار واحد در روز استفاده کنند که هر واحد شامل یک لیوان ماست و یا شیر و به اندازه یک قوطی کبریت پنیر و نصف لیوان کشک رقیق است.

فروزنده بیان داشت: همچنین سالمندان باید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند و اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند، از منابع دارویی ویتامین D استفاده کنند چرا که کلسیم و فسفر در حضور ویتامین D باید جذب شود.

وی ادامه داد: افراد سالمند باید گوشت قرمز کمتر مصرف کنند و گوشت ماهی به میزان دو بار در هفته و مرغ را جانشین گوشت قرمز کنند و حتما باید سالاد و سبزی را همراه با غذا مصرف کنند.

فروزنده افزود: اگر سالمندان ناراحتی گوارشی دارند، به تدریج از میوه و سبزیجات استفاده کنند و دو تا چهار واحد میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود جای دهند به‌عنوان مثال دو نارنگی کوچک، یک واحد و یک سیب متوسط هم یک واحد محسوب می‌شود.

به گفته وی، سالمندان در صورت مبتلا بودن به چربی خون بالا با مشورت پزشک یا کارشناس تغذیه، یک عدد تخم‌مرغ در هفته و اگر مبتلا نیستند می‌توانند از دو عدد تخم مرغ در هفته استفاده کنند و این افراد نباید از غذاهای سرخ شده و پرنمک استفاده کنند چراکه غذاهای پرنمک باعث پیشرفت پوکی استخوان و بالا رفتن فشار خون می‎شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: داشتن تغذیه صحیح از دوران کودکی و جوانی بسیار مهم است چرا که اگر افراد تغذیه خوبی نداشته باشند، از پایان جوانی و ابتدای میانسالی مشکلات آنها شروع شده و در دوره سالمندی با مشکلات و بیماری‌های زیادی روبرو خواهند شد و به دنبال آن هزینه‎های درمانی افزایش یافته و همچنین مراقبان و خانواده هم درگیری بیشتری پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین همه دستگاهای دولتی و خصوصی باید نقش خود را در قبال افزایش جمعیت سالمندی و مشکلات ناشی از آن روشن‎تر کرده و عملکرد شتابدار و در خور و شایسته آنان انجام دهند.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول