اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

استان قزوین 90 هزار سالمند دارد

خبرگزاری فارس: به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی قزوین، استان قزوین در حال حاضر 90 هزار نفر سالمند دارد.

استان قزوین 90 هزار سالمند دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین سیدسعید صدقی اسکویی امروز در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، با اشاره به نامگذاری این هفته در سال جاری به نام هفته سلامت و سالمند اظهار کرد: هم‌اکنون هفت و سه دهم درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که بر اساس همین رقم استان قزوین 90 هزار نفر سالمند دارد.

اسکویی با بیان اینکه جمعیت جوان کشور طی چند سال آتی به سمت سالمندی پیش می‌رود ادامه داد: در سال 65 جمعیت سالمند کشور حدود شش درصد بود که در سال 1400 به 10 درصد و در سال 1425 به 25 درصد می‌رسد.

وی به تأثیر تغییر اپیدمیولوژی بیماری‌ها بر اثر تغییر نوع جمعیت اشاره و خاطر نشان کرد: گسترش بیماری‌های غیر واگیر به واگیر، به صورت حذف سرخک، سرخجه و فلج اطفال و افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، سوانح و حوادث سبب می‌شود سلامت افراد بیش از دوران گذشته در معرض خطر قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سن امید به زندگی را در سال‌های آغازین انقلاب، 59 سال ذکر و تصریح کرد: در شرایط فعلی این آمار در خانم‌ها به 74 سال و در آقایان به 71 سال رسیده است و با توجه به روند حرکت جمعیت جوان کشور به سمت سالمندی، کشور باید در شرایطی قرار گیرد که آمادگی پذیرش جمعیت سالمند بیشتری را داشته باشد.

اسکویی عنوان کرد: بنابر این جمعیت سالمند از دو منظر مورد توجه قرار می‌گیرد که یکی از آنها توجه به سالمندان موجود در جامعه و دیگری برنامه‌ریزی برای نسل جوانی است که در سال‌های آتی قشر سالمند را تشکیل می‌دهد.

وی در خصوص سالمندان فعلی جامعه بیان کرد: برای حفظ سلامت این دسته از افراد باید برنامه‌هایی اجرا و زیرساخت‌هایی فراهم شوند که سازگار کردن وضعیت مبلمان شهری و ساختمان‌های مسکونی و اداری برای جمعیت سالمند از جمله آنها هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد: تلاش برای تحقق شعار "سلامت و سالمندی" فقط وظیفه دانشگاه علوم پزشکی نبوده و تمامی دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، بهزیستی و کمیته امداد موظف به توجه ویژه به این امر هستند.

اسکویی با تأکید بر لزوم تکریم سالمندان و توجه به شرایط روحی و روانی آنان اظهار کرد: در زمینه حفظ سلامت جسمی این قشر، ارتقای سطح سواد افراد، اصلاح وضع تغذیه و افزایش تحرک بدنی آنان حائز اهمیت خاصی است.

وی با اعلام اینکه 60 درصد از سالمندان دست کم سه نوع دارو مصرف می‌کنند ادامه داد: با در نظر گرفتن سیاست وزارت بهداشت مبنی بر افزایش سن امید به زندگی در جامعه به میزان دو سال، باید روش‌هایی اتخاذ کرد که سطح سلامت سالمندان آینده که همان جوانان فعلی هستند ارتقا یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه مهم‌ترین راه افزایش سلامتی سالمندان آینده اصلاح شیوه زندگی از طریق افزایش پویایی و شادابی افراد است، اذعان کرد: هم‌اکنون 70 درصد از بانوان و 60 درصد از آقایان استان مشکل اضافه وزن دارند که با افزایش تحرک بدنی قابل حل است.

اسکویی مصرف روزانه نمک در استان قزوین به اندازه 10 تا 15 گرم و معادل پنج برابر آمار کشوری را از دیگر شیوه‌های غلط زندگی در میان ساکنان استان قزوین یاد و عنوان کرد: همچنین نمونه‌ای از دیگر عوارض این شیوه‌های نادرست آن است که از هر سه نفر زن در استان یک نفر در سن 50 سالگی به پوکی استخوان مبتلا می‌شود.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول