اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبیک:

مرمت مقبره رئیس‌المجاهدین آبیک نیازمند اعتبار است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبیک، تکمیل مرمت و جان‌بخشی مقبره رئیس‌المجاهدین آبیک را نیازمند اختصاص اعتبار لازم دانست.

مرمت مقبره رئیس‌المجاهدین آبیک نیازمند اعتبار است

عباس میرزایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: گر چه بخشی از مرمت و جان‌بخشی مقبره رئیس‌المجاهدین با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبیک و بازماندگان این رهبر آزادی‌خواه دوره قاجاریه در سال گذشته انجام شده ولی برای تکمیل آن در سال جاری به اعتبار لازم نیازمندیم.

وی افزود: امیدواریم در کمیته برنامه‌ریزی سال جاری،  بودجه لازم برای تکمیل آرامگاه رئیس‌المجاهدین گنجانده شود.

این مسئول، وجود نگهبان هم‌زمان با کار مرمتی مقبره رئیس‌المجاهدین را ضروری دانست و افزود: امیدواریم که مسئولان ادارات آب و برق شهرستان آبیک نسبت به رفع مشکل برق و آب برای کار مرمت و جان‌بخشی تمهیدات لازم را بیندیشند.                             

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبیک ادامه داد: شادروان میرزا حسن شیخ‌الاسلام فرزند مرحوم میرزا مسعود شیخ‌الاسلام، از علمای طراز اول قزوین در عهد ناصرالدین شاه بود که رهبری آزادی‌خواهان و مشروطه‌طلبان خطه قزوین را بر عهده داشت و به دلیل براندازی نظام استبدادی و فتح تهران لقب رئیس‌المجاهدین یافت.

میرزایی افزود: وی برای خود آرامگاهی به همراه آب‌انبار و چند اتاق در 25 کیلومتری جاده قزوین به آبیک بنا کرد.

وی ادامه داد: این بنا به صورت مستطیلی با طول 15 و عرض 60/12 متر در دو طبقه ساخته شده است.

این مسئول اضافه کرد: آب‌انبار و سرداب در قسمت زیرین قرار دارد و محل مقبره در طبقه بالا به مرکزیت اتاق چهار گوشی با طول ضلع 20/4 متر واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبیک اضافه کرد: طبقه بالا که بخش اصلی و آرامگاه است، نقشه‌ای خاص دارد و ترکیب بقعه و آب‌انبار در یک بنا و رسمی‌بندی و کاشی‌کاری از ویژگی‌ها و تزئینات آن است.

میرزایی یادآور شد: رئیس‌المجاهدین در شب عرفه سال 1336 هجری قمری در گذشت.

 

* روستای زیاران، منطقه نمونه گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این گفت‌وگو به خبرنگار فارس در آبیک گفت: منطقه زیاران تنها جاده مواصلاتی تهران – طالقان و قزوین – طالقان است که به همین دلیل از جاده‌های پرتردد استان محسوب می‌شود.

میرزایی افزود: حدود دو سالی است که روستای زیاران از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است، چرا که وجود روستاهای بکری چون ابراهیم‌آباد، صمغ‌آباد، آق‌چری، قاضی‌کلایه و نیز سد انحرافی، باغات میوه و طبیعت از جاذبه‌های آن می‌باشد.

وی ادامه داد: این روستا امتیازات لازم را برای منطقه گردشگری کسب کرده که می‌طلبد اعتبار لازم برای نصب تابلوهای متعدد در مسیر حاشیه این منطقه و ایجاد امکانات رفاهی به ویژه سرویس بهداشتی برای مسافران اختصاص داده شود و امیدواریم که مسئولان توجه بیشتر به این امر داشته باشند.

میرزایی ادامه داد: برای خروج حمام دفن شده در روستای زیاران پیش‌بینی لازم انجام شده که مساعدت اهالی روستا و شورای اسلامی این روستا در این زمینه امری انکارناپذیر است.

وی خاطر نشان کرد: برای ثبت یک اصله درخت کهنسال چنار در روستای زیاران که بیش از 300 سال قدمت دارد،  پیگیری لازم انجام شده و موافقت مالک را کسب کرده‌ایم.

این مسئول تصریح کرد: این درخت چنار، شرایط لازم برای ثبت را دارد که با تحقق این امر، با نظارت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبیک نسبت به تعیین حدود و نصب تابلو اقدام می‌شود.

انتهای پیام/و۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول