اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری کرمان - 9

مقبره شاه خورشید ریگان میزبان گردشگران است

خبرگزاری فارس: فرماندار ریگان گفت: مقبره شاه خورشید در ریگان در فاصله 500 متری مرکز ریگان قرار دارد و بنا به صورت مربع در اضلاع 7.5 متر ساخته شده و گویا به دختر بهمن‌بن اسفندیار تعلق دارد.

مقبره شاه خورشید ریگان میزبان گردشگران است

محمد برزنگ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: ریگان طبق اقوال و کتب تاریخی از جمله مجم‌البلدان، شهری باستانی و پررونق در مسیر جاده ابریشم قرار داشته که تا قرن هشتم هجری بزرگ‌ترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می‌شده و تاریخ آن همزاد بم و این دو شهر مکمل یکدیگر بوده‌اند.

وی افزود: شهر قدیم ریگان به دلایل غیر‌مشخص رونق خود را از دست داده و آثار به جای مانده نشان از گستردگی و جمعیت بالا در این شهر داشته، آثار سفالینه و زیست انسانی حد فاصل شهر فعلی ریگان تا روستای گزان خواص دهگود و سنگ‌آباد در وسعت 20 تا 30 کیلومتر مربعی باقیمانده است.

برزنگ بیان داشت: تنها اثر ثبت شده تاریخی شهرستان ریگان مقبره شاه خورشید ریگان است که بر اثر زلزله سال گذشته دچار آسیب شده است.

وی عنوان کرد: برای بازسازی این بنای تاریخی 10 میلیون تومان اختصاص یافته بود که میراث فرهنگی تاکنون اقدامی برای آن انجام نداده است.

برزنگ ابراز داشت: این مقبره در روستای گزان خواص حد فاصل پنج کیلومتر جنوب غربی ریگان واقع شده و فاصله آن تا شهر قدیم ریگان 500 متر و بنا به صورت مربع در اضلاع 7.5 متر ساخته شده و گویا به دختر بهمن‌بن اسفندیار تعلق دارد.

وی دیگر آثار تاریخی شهرستان ریگان را شامل سردرب وزیری قلعه بمبویان، قلعه خالق‌آباد، قلعه علی‌آباد پشت ریگ، قلعه رحمت‌آباد، قلعه مهدی‌آباد، قلعه میر‌آباد امام قلی، قلعه دلیخانی و دیگر بناهای تاریخی برشمرد.

فرماندار ریگان از دیگر جاذبه‌های گردشگری ریگان را جنگل کهور منحصربه‌فرد ایرانی نام برد و گفت: گذشته در این منطقه جنگل وسیعی از گونه‌های مختلف گیاهی به ویژه کهور منحصربه‌فرد ایرانی بوده که اکنون این جنگل در اطراف شهرستان مشهود است.

برزنگ افزود: از جمله مناظر بدیع و چشم‌اندازهای زیبای ریگان تپه‌های شنی در وسعتی حدود 30 کیلومتر مربع و ارتفاع 80 متر است.

وی ابراز داشت: به دلیل موقعیت مناسب این منطقه روزانه تعداد زیادی از اهالی و مسافران برای ورزش و تفریح به این محل مراجعه می‌کنند.

برزنگ بیان داشت: این تپه‌ها در فاصله 12 کیلومتری شهرستان و در روستای علی‌آباد پشت ریگ قرار دارند.

وی عنوان کرد: روستای سیاحتی گردشگری "کوشاه" در 65 کیلومتری شهرستان قرار دارد و دارای آب و هوایی معتدل و پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است.

برزنگ خاطرنشان کرد: مهمترین ارتفاعات ریگان در قسمت جنوب غربی در امتداد ارتفاعات جبالبارز قرار دارد و تمام قسمت جنوب این شهرستان را در بر می‌گیرد.

فرماندار ریگان اذعان داشت: این ارتفاعات مانند کوه‌های "اولیک گلو زناغی" زیارت شاه دهنه عباسعلی و تک فرهاد هستند که در این میان ارتفاعات دامنه‌های معروف کوه‌شاه در تابستان‌ها هوایی معتدل داشته و دارای جاذبه گردشگری است.

وی گفت: از سوغات شهرستان فهرج می‌توان به خرما، مرکبات، حنا و وسمه اشاره کرد.

انتهای پیام/ح20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول