اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دایرة‌المعارف بقاع متبرکه:

دانشنامه جامع بقاع و اماکن متبرکه چاپ می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول دایرة‌المعارف بقاع متبرکه از تدوین و چاپ دانشنامه جامع بقاع و اماکن متبرکه کشور خبر داد.

دانشنامه جامع بقاع و اماکن متبرکه چاپ می‌شود

محمدمهدی فقیه بحرالعلوم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: تاکنون هفت جلد از مجموعه هزار مزار ایران شامل بقاع متبرکه و امامزادگان استان‌های همدان، قزوین، خراسان شمالی، قم، یزد و کرمان چاپ شده است.

وی افزود: 14 جلد دیگر این مجموعه مربوط به بقاع متبرکه استان‌های البرز، کرمانشاه، کردستان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، ایلام، لرستان و سمنان زیر چاپ است.

مسئول دایرة‌المعارف بقاع متبرکه تصریح کرد: در مجموع بناهای ثبت شده میراث فرهنگی هزار و 200 مزار است اما چون تعداد مزار امامزاده‌ها هزار مورد است، اسم مجموعه را هزار مزار گذاشتیم.

وی یادآور شد: برای قم 52 بقعه که ثبت میراث فرهنگی است را در 262 صفحه تمام رنگی معرفی کردیم و چند بقعه که ثبت نشده بوده ولی از شهرت بسزایی برخوردار بوده یا قبلا ثبت بوده ولی در حال حاضر تغییر شکل پیدا کرده و خراب شده است را به دلیل سابقه قبلی آن در این کتاب ذکر کردیم.

بحرالعلوم افزود: کتاب هزار مزار ایران توسط انتشارات وثوق چاپ شده است که جلد آن پالتویی و مورد استفاده گردشگران است.

وی با بیان اینکه برای بقاع متبرکه که متولی آن اوقاف است 9 هزار مزار شناخته شده است، گفت: دایرة‌المعارف بقاع متبرکه عنوان کار دیگری است که به سازمان اوقاف و امور خیریه تحویل داده شده است، هرچند این مجموعه بعدا به دانشنامه جامع بقاع و اماکن متبرکه تغییر نام داده شد.

مسئول دایرة‌المعارف بقاع متبرکه در تشریح این دانشنامه ابراز کرد: دانشنامه جامع بقاع و اماکن متبرکه دارای هفت مدخل آرامگاه، امامزاده، بقعه، مزار، زیارتگاه و مقبره است که شرح حال بقاع متبرکه در آن ارائه شده است.

وی افزود: در این مجموعه 5 هزار امامزاده و هزار آرامگاه معرفی شده است و بقیه زیارتگاه‌های متفرقه هستند که در دو ستون تنظیم شده و در هر جلد 704 صفحه مطلب شامل قیام، شجره‌نامه بزرگان دین، علما، مشاهیر و عرفای دین، شهدا و امامزادگان صاحب مرقد با موقعیت جغرافیایی، توصیف معماری و شهرت ملی، شهرت محلی و نسب شخصی که مدفون است آورده شده است.

بحرالعلوم با بیان اینکه 10 هزار و 25 بقعه متبرکه در این دانشنامه معرفی می‌شود، گفت: مخاطبین این دانشنامه، موسسات تحقیقی هستند.

وی اضافه کرد: از ویژگی‌های دیگر این مجموعه آن است که امامزادگان در یک جا گردآوری شده و این اقدام کار را برای اهل تحقیق آسان می‌کند.

مسئول دایرة‌المعارف بقاع متبرکه عنوان کرد: این دانشنامه در 22 جلد و 15 هزار صفحه در جلد وزیری و گالینگور جمع آوری شده و زیر چاپ رفته که اسناد و تصاویر آن رنگی و متون آن سیاه و سفید است.

به گفته بحرالعلوم بیشترین بقاع متبرکه با بیش از هزار و 800 بقعه مربوط به استان فارس است و استان‌های مازندران، گیلان، اصفهان و تهران در مکان‌های بعدی هستند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول