اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گزارش فارس بررسی شد

لزوم توجه جدی‌تر به صنایع دستی اوز

خبرگزاری فارس: صنایع دستی در منطقه اوز فارس می‌تواند جمعیت بسیاری به ویژه زنان را مشغول به کار کند، اما هر روز پیش از گذشته به دست فراموشی سپرده می‌شود.

لزوم توجه جدی‌تر به صنایع دستی اوز

به گزارش خبرگزاری فارس از اوز، صنایع دستی از مهم‌ترین شاخصه‌های فرهنگ، تمدن و پیشینه یک منطقه است که همواره مورد توجه مردم بوده است.

بافت فرش، گلیم، جاجیم، منبت کاری، شیشه گری، سفالگری و سرامیک سازی، سوزن دوزی، خوس دوزی، گلابتون دوزی، مینیاتور، نقره کاری و بسیاری دیگر از انواع صنایع دستی در ایران نه تنها می‌تواند کاری سترگ برای معرفی فرهنگ غنی ایرانی باشد، بلکه قادر است به سبب جذب گردشگر و اشتغالزایی سهم بزرگی را در زندگی اجتماعی مردم ایران به عهده گیرد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال 1390 جمعیت روستائی کشور حدود 30 درصد کاهش داشته که مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ را می‌توان از عمده دلایل این کاهش محسوب کرد.

رئیس انجمن میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بخش اوز در این زمینه گفت: کوچک شدن روستاها و در بسیاری از موارد خالی شدن یک روستا از جمعیت و یا کم شدن جمعیت روستاها و به طور کلی ارتقای روستاها به شهر به معنای آن است که هنر صنایع روستایی نیز کم اهمیت می‌شود.

محمدحسین آتش‌فراز افزود: وجود صنایع دستی در روستاها می‌تواند زمینه‌ساز جذب گردشگر، پدید آمدن مشاغل بی‌شمار دیگری نیز در همان مناطق باشد.

بخشدار اوز در ادامه بیان داشت: در منطقه اوز خوس بافی یکی از هنرهای اصیل و بسیار دیدنی است که در این شهر رو به زوال می‌رود و کمتر زنانی یافت می‌شوند که این صنعت بی‌بدیل را ادامه دهند.

وی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس درخواست کرد تا برای ماندگاری صنعت خوس بافی در اوز برنامه‌ریزی کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لارستان، نیز صنایع دستی را بسیار ارزشمند دانست و عنوان کرد: این صنعت بستری مساعد برای شغل و زندگی است.

سیما علویه گفت: هنر صنایع دستی با توجه به استفاده از موارد اولیه داخلی، ارزان و فناوری ساده و نداشتن آلایندگی زیست محیطی می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق کم‌جمعیت و روستایی باشد.

این مسئول با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری در بین زنان ادامه داد: استعدادهای نهفته در این قشر از جامعه را می‌توان از طریق اشتغال در صنایع دستی بالفعل کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان ابراز داشت: خوس بافی یکی از صنایع دستی بسیار ظریف و هنرمندانه است که فقط زنان اوز توانایی اجرای آن را دارند و خوس در تزیین لباس‌های بانوان و کودکان و مبلمان سنتی منزل بسیار کارائی دارد، اما به آن توجهی نشده و این اداره برای پایداری و احیای آن حاضر به هر نوع همکاری است.

یکی از اعضای انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخش اوز، صنایع دستی اوز و سایر مناطق لارستان را نمادی از تجلی فرهنگ کشور دانست و بعد فرهنگی آن را دارای اهمیت بیشتری قلمداد کرد.

حسن راهپیما اضافه کرد: کسانی که در صنایع دستی کار می‌کنند تنها کارگری نمی‌کنند بلکه آنان هنرمندانی بی‌ادعا هستند که با دستان توانای خود مانع فراموشی هنر ایران زمین می‌شوند.

همچنین دبیر کمیسیون امور بانوان بخش اوز معتقد است ارتقای و توسعه صنایع دستی در ایران و صنعت خوس بافی که منحصر به شهر اوز بوده نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کلان است.

قدریه غیاثی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بانوانی که در زمینه صنعت خوس بافی فعالیت دارند از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کنند گفت: صنعت خوس بافی که ماده اصلی آن رشته‌هائی از جنس نقره بوده با ظرافت ویژه‌ای بافته و برای تزیین لباس‌های کودکان و نوزادان و به ویژه لباس‌های محلی عروس به کار می‌رود.

وی متذکر شد: می‌توان با اشاعه این صنعت از این بافتنی زیبا در تزیین بسیاری از مبلمان، پرده، روانداز و غیره در منزل نیز بهره جست.

غیاثی با تقدیر از کمیسیون امور بانوان فرمانداری ویژه لارستان در معرفی بانوان به منظور پرداخت وام‌های کم‌بهره، اذعان داشت: این میزان وام تکاپوی راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع دستی را ندارد و پیشنهاد می‌کنیم تا با تشکیل تعاونی نسبت به آموزش و ترویج صنعت خوس بافی در اوز اقدام شود.

انتهای پیام/ن10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول