محمدرضا رشیدکردستانی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه سیاستهای کنونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر تقویت بازار داخلی نهادینه شده است، تصریح کرد: این امر با تقویت چرخه تولید و توزیع محصولات صنایع دستی و بازار مقصد و نیز تحریک بازار مصرف بینالمللی محقق میشود.
وی در ارتباط با میزان صادرات صنایع دستی در کل کشور در سال گذشته بیان داشت: آمار میزان صادر تا پایان دیماه 90 جمعآوری شده که از ابتدای سال تا آن زمان در مجموع میزان 480 میلیون دلار صنایع دستی ایران به خارج از کشور صادر شده است.
سرپرست معاونت صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه فعالیتهای صادرات صنایع دستی کشور از اردیبهشتماه 91 آغاز میشود، افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متعهد شده است که در سال 91 میزان صادرات صنایع دستی را به 1.5 میلیارد دلار برساند و در واقع افزایش 300 درصدی نسبت به سال گذشته پیدا کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا رسیدن به صادرات به ارزش 1.5 میلیارد دلار در امسال برای صنایع دستی منطقی است، گفت: از آن جایی که صادرات غیر نفتی کشور سهم 36 میلیارد دلاری دارد، بنابراین صادرات 1.5 میلیارد دلار صنایع دستی رقم دور از دسترسی نیست.
کردستانی اضافه کرد: اگر استانداردسازی بستهبندی محصولات صنایع دستی سرعت گیرد و موانع بخش صادرات برداشته شود، روند صادرات صنایع دستی شتاب میگیرد، در صورت رفع سریع موانع مربوط به صادرات و با تأکید بر این اقدام آغاز میشود.
وی در ارتباط با مقاصد صادرات صنایع دستی ایران اظهار داشت: کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آسیای شرقی عمدهترین بازار صادرات صنایع دستی ایران است.
انتهای پیام/خ20/ط4000