اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان

«جنسیت و نفس» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «جنسیت و نفس» با گفتارها و گفت‌وگوهایی از اساتید و دانشوران به همت دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های خواهران منتشر شد.

«جنسیت و نفس» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، این کتاب ضمن گردآوری مصاحبه‌ها و مقالات اساتیدی چون آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، غلام‌رضا فیاضی، سید محمد غروی، حمیدپارسانیا، محمدتقی سبحانی، هادی صادقی، یدالله یزدان‌پناه، مرتضی جوادی آملی، محمدتقی کرمی، محمدرضا زیبایی‌نژاد درباره موضوع جنسیت و نفس، به تبیین اهمیت و جایگاه جنسیت و نفس، طرح پرسش‌های اصلی، دیدگاه‌های مطرح شده، نقاط مشترک و متمایز دیدگاه‌ها و نتایج حاصل از هر دیدگاه پرداخته است.

در پیشگفتار کتاب جنسیت و نفس آمده است: در باب جنسیت و روح، گر چه سخن چندانی در کتب متداول فلسفی دیده نمی‌شود و این بحث دغدغه‌ ذهنی فلاسفه پیشین نبوده است، اما فلاسفه معاصر گه‌گاه به مناسبت‌های مختلف به آن پرداخته‌اند.

بر اساس آنچه در پیشگفتار این کتاب ذکر شده است، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با استنطاق از دانشوران، دریچه‌ای به طرح ایده‌ها و دیدگاه‌های نو در حوزه مطالعات جنسیتی گشوده و در یک مراوده علمی زمینه حساسیت، بازاندیشی و اصلاح برخی از گزاره‌های علمی را فراهم کرده است.

این نوشتار در هفت گفتار جنسیت و نفس از منظر فلسفه، جایگاه انسانی زن در حکمت اسلامی، جنسیت و نفس در اسلام، ظرفیت‌های فلسفه در مسئله جنسیت، جنسیت و سنخیت، جنسیت و نفس به روایت حکمت متعالیه و جنسیت و نفس ارائه شده است.

در بخش جنسیت و نفس از منظر فلسفه این کتاب آمده است: پذیرش تمایزات جنسی به معنای پذیرش جایگاه ارزشی و اعتقادی به فرادستی و فرودستی دیگری نیست بلکه این تمایزات زمینه را برای کارکردهای متمایز و توانمندی‌های ویژه هموار می‌سازد. بنابراین نباید از تفاوت‌ در موقعیت‌ها و حقوق، برداشت منفی کرد و آنها را ظالمانه پنداشت؛ مگر آنکه ثابت شود این تفاوت‌ها تاثیری در سعادت بشر ندارد و نیز با ویژگی‌های تکوینی زن و مرد هماهنگ نیست و با مجموعه  تکالیف و حقوق زن و مرد نیز ناسازگار است.

کتاب «جنسیت و نفس» از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با شمارگان 3 هزار نسخه، 170 صفحه و بهای 30 هزار ریال روانه بازار شده است.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول