اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

«خانواده در اسلام» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «خانواده در اسلام» تالیف حسین بستان و به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

«خانواده در اسلام» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم خانواده یکی از مهم‌ترین مقولاتی است که چه در حوزه عمل و چه در قلمرو تئوری و نظریه در جوامع گوناگون با چالش روبه‌رو بوده است.

جامعه ما نیز از ابتلا به این چالش‌ها مستثنی نیست و به گفته رهبر معظم انقلاب مقوله خانواده در آن از ابعاد مختلف به چشم اسفندیار نظام قابل تشبیه است.

بی‌شک اسلام به عنوان جامع‌ترین دین الهی، تعریفی از سعادت انسان و راه وصل به آن ارائه داده که بر همه کنش‌ها و روابط از جمله بر موضوع خانواده در زندگی بشر تاثیر می‌گذارد.

از دیدگاه اسلام، سعادت انسان در بندگی به خدا و قرب به او تبلور می‌یابد که هدف غایی نظام‌ مطلوب اسلام محسوب می‌شود و بر این اساس خرده نظام‌هایی مانند خانواده نیز باید ضمن آنکه اهداف خود را دنبال می‌کنند غایت خود را رسیدن به قرب الهی قرار دهند.

در این راستا نظام مطلوب خانواده در اسلام در راستای رسیدن انسان‌ها به بندگی خداوند، مجموعه‌ای از اهداف ثانوی را دنبال می‌کند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آرامش درونی همسران، پرورش فرزندان سالم و رشد معنوی اعضای خانواده اشاره کرد.

کتاب «خانواده در اسلام» قصد دارد در ارتباط با دستیابی به اهداف مورد نظر از طریق رهنمودهایی که در آموزه‌های اسلام وجود دارد، نظریاتی را استخراج و در فضای فکری جامعه مطرح کند.

در فصل نخست این کتاب، نظریه‌ای در باب خانواده با تکیه بر آموزه‌های اسلام و الهام از دیدگاه متفکران مسلمان ارائه می‌شود که طبق آن تفاوت‌های طبیعی جسمی و روانی زن و مرد، نقش اصلی در پیدایش و استحکام خانواده ایفا می‌کنند.

فصل دوم به معرفی اهداف و کارکردهای خانواده از دیدگاه اسلام می‌پردازد؛ اسلام برای خانواده اهداف مهمی مانند تامین آرامش روانی زن و مرد، تداوم نسل بشر، گسترش فرهنگ دینی و جلوگیری از انحرافات اجتماعی را در نظر داشته است.

فصل سوم به معرفی هنجارها و قواعد دین اسلام می‌پردازد و فصل چهارم آداب و رسوم و سنت‌های اسلامی را بررسی می‌کند.

فصل پنجم کتاب «خانواده در اسلام» به معرفی دیگاه اسلام درباره وظایف و حقوق متقابل همسران پرداخته است و فصل ششم الگوی مطلوب خانواده در اسلام را تبیین می‌کند.

در فصل‌های بعدی این کتاب نیز دیدگاه اسلام درباره تقسیم کار در خانواده، حقوق والدین بر فرزندان و نظام خویشاوندی در اسلام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محور فصل دهم کتاب «خانواده در اسلام» راه‌های تحکیم بنیان خانواده در اسلام است که انتخاب آگاهانه، اعطای حق انتخاب، همسان همسری، تامین هزینه‌های مادی، معقول ساختن انتظارات و تقویت ایمان از جمله آنهاست.

در فصل‌های بعدی این کتاب نیز موضوع طلاق از دیدگاه اسلام مورد بحث قرار گرفته است و ویژگی‌های زندگی خانوادگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) تشریح شده است.

در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: بر خلاف بسیاری از فمینیست‌ها که تفاوت‌های جسمی طبیعی را انکار می‌کنند و منشأ تفاوت‌های زن و مرد را عوامل محیطی می‌دانند، اسلام و نظریاتی که از آموزه‌های اسلامی مشتق شده‌اند برای این موضوع ارزشی فوق‌العاده قائل هستند.

کتاب «خانواده در اسلام» در 14 فصل و 250 صفحه با قیمت 4 هزار و 200 تومان به قلم حسین بستان منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول