اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

«بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی» به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با هدف تبیین نگاه اسلام به مقوله بهداشت روانی منتشر شده است.

«بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سلامت روانی در کنار سلامت جسمانی یکی از دغدغه‌های انسان در طول دوره تاریخی بوده است و عالمان دینی، مربیان اخلاق در کنار پزشکان بیشترین تلاش را برای رسیدن به این هدف انجام داده‌اند.

بی‌تردید آموزه‌های دینی تاثیر مهمی در تعریف سلامت روانی و راه‌های رسیدن به آن دارند که این مفاهیم در روانشناسی که از غرب سرچشمه گرفته مورد غفلت واقع شده است.

البته در قرن اخیر تاثیر دین در مفاهیم روان‌شناسانه و مسئله بهداشت روانی توسط مجامع غربی نیز مورد توجه واقع شده است و در سمینارها و همایش‌های بین‌المللی گسترده‌ای با حضور بزرگان عرصه روانشناسی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب «بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی» تلاش می‌کند در این عرصه به جنبه‌ای که کمتر مورد توجه بوده یعنی استفاده از عقل و آموزه‌های وحیانی در کنار داده‌های تجربی بپردازد.

محققان روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پس از تجربه تالیف کتاب «روان‌شناسی سلامت» و ارائه مباحث اسلامی در زمینه آن به تالیف کتاب «بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی»  پرداختند تا در این زمینه گام مثبتی برداشته باشند.

در این کتاب در بخش استفاده از متون اسلامی، آیات قرآن به تمام متون ترجیح داده شده و در استفاده از روایات اسلامی نیز چند روایت در هر موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: سلامت روانی در انسان عبارت است از انسجام، استقلال و شکوفایی فطرت زیستی و روانی انسان که در اثر ارتباط سالم و مؤثر فرد با خویشتن، دیگران، نظام هستی و خداوند به دست می‌آید.

فصول مختلف کتاب «بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی» بر اساس روابط سه بعدی انسان با پیرامون خود تدوین شده و در فصل اول و دوم به تعریف مبانی بهداشت روانی می‌پردازد.

فصل سوم نقش نیازها در روابط انسان را بررسی می‌کند و فصل چهارم و پنجم به رابطه انسان با خدا و نقش آن در بهداشت روانی می‌پردازد.

فصل هفتم تا یازدهم مناسبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی انسان و نقش آن را در بهداشت روانی بررسی می‌کند.

این کتاب به همت محمدرضا سالاری‌فرد، محمد صادق شجاعی، سید مهدی موسوی اصل و محمد دولتخواه، در 11 فصل و 583 صفحه به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با قیمت 8 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول