اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تاکید بر صیانت از محیط زیست

روز انس با طبیعت دوستدار طبیعت باشیم

خبرگزاری فارس: در آستانه روز 13 فروردین یوم انس با طبیعت برخی از نهادها و دستگاه‌های مرتبط به مردم توصیه کردند در این روز در کنار مهربانی و دوست داشتن طبیعت از ضربه زدن به آن پرهیز کنیم.

روز انس با طبیعت دوستدار طبیعت باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل بعد از ظهر امروز با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست که در 13 فروردین به عنوان روز طبیعت با خلوص تمام زیبایی‌های طبیعت را پاس بدارند و در ارزانی کردن این زیبایی‌ها و دوستی‌ها حریم‌دار و حافظ منابع طبیعی و قدردان نعمات الهی باشند.

در این اطلاعیه آمده است: نباید زیبایی‌ها و حیات طبیعت را به خاطر لذت‌ها و شادی‌های زودگذر به خطر انداخت و با افروختن آتش در کنار درختان، بوته‌ها و شاخه‌های درختان به این سرمایه ملی ضربه و صدمه‌ای وارد کرد.

اداره کل منابع طبیعی در اطلاعیه خود آورده است:‌ بهتر است گردشگران طبیعت روز 13 فروردین و دیگر اوقات برای گذراندن ایام فراغت در طبیعت اجاق‌های نفتی و یا گازسوز همراه داشته باشند و برای پخت و پز از این امکانات استفاده کنند.

به گزارش فارس، این اداره کل با هشدار به برخی سهل‌انگاری‌ در روشن کردن آتش و بی‌توجهی به خاموش کردن آنها در هنگام بازگشت، آورده است: نباید با چنین بی‌احتیاطی به سرمایه ارزشمند جنگل و مرتع ضربه وارد کنیم و یا اسباب از بین رفتن آنها را فراهم آوریم.

براساس اعلام این اداره کل سیگاری‌ها هم مواظب باشند تا در دامن طبیعت به ویژه جنگل‌ها از استعمال آن خودداری کرده چرا که بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی به خاطر اهمال در خاموش کردن ته سیگار انجام می‌شود.

اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل اعلام کرد: مأموران فرماندهی یگان حفاظت این اداره کل آماده هستند تا در صورت بروز حوادث و اتفاقات ناگوار در صحنه باشند و برای این امر شهروندان می‌توانند با شماره تلفن 09696 تماس حاصل کنند.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز در اطلاعیه خود آورده است: شهروندان از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که بزرگ‌ترین صدمه را به محیط زیست وارد می‌کند در یوم 13 فروردین پرهیز کنند چرا که رها شدن چنین ظروفی در طبیعت به تجزیه دیرهنگام آن منجر شده و آثار این آلودگی مخرب‌زا است.

در این اطلاعیه از مردم خواسته شده است زباله‌های خود را جمع‌آوری کرده و در سطل‌ها و کیسه‌های زباله پارچه‌ای توزیع شده جمع‌آوری و از ریختن آن در دامن طبیعت پرهیز کنند.

براساس اعلام این اداره کل مأموران حفاظت محیط زیست نیز در قالب محیط‌بانان در روز طبیعت در مکان‌ها و فضاهای عمومی و طبیعی حاضر شده و در صورت بروز موارد مختلف نظیر آتش‌سوزی‌های احتمالی، صید و شکار غیرمجاز و یا تخریب و تهدید محیط‌های طبیعی و زیستگاه‌ها مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند.

 

توصیه‌های پلیس برای روز طبیعت

فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل نیز در آستانه روز طبیعت توصیه‌ها و نکات لازم را به شهروندان ارایه کرد.

امیر علی روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: با هدف ارتقای ضریب امنیت و پیشگیری از سرقت و حوادث احتمالی پلیس پیشگیری و آگاهی با پوشش تمامی پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و فضای سبز و دیگر اماکن شهری حضوری فعال خواهد داشت.

وی گفت: ‌در کنار فعال بودن ایستگاه‌های پلیس گشت‌های پیاده، موتوری و خودرویی ما در سطح شهر نسبت به برقراری امنیت اقدام کرده و در این روز از هرگونه جابه‌جایی اسباب و اثاثیه منزل جلوگیری می‌شود.

روستایی افزود: گشت‌های نامحسوس پلیس نیز در نقاط آلوده و جرم‌خیز و خالی از سکنه شهر حضور دارند و اجازه سواستفاده احتمالی به سارقان را نمی‌دهند.

این مسئول از فعالیت نگهبانان محله در ده‌ها نقطه شهر اردبیل برای مراقبت از منازل و اماکن مختلف خبر داد و تصریح کرد: شهروندان هنگام ترک منزل از بسته بودن درب‌ها و پنجره‌ها مطمئن باشند و هنگام توقف در تفرجگاه‌ها از قفل فرمان و دزدگیر استفاده کنند.

فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل خاطرنشان کرد: شهروندان از روشن کردن آتش در فضاهای عمومی خودداری کنند زیرا با توجه به وزش باد بهاری احتمال گسترش آتش وجود دارد.

روستایی همچنین از شهروندان خواست از قرار دادن سبزه بر روی خودروها و انجام برخی از اقدامات خرافی پرهیز کنند و شئونات اخلاقی و اسلامی را رعایت و از هرگونه آلودگی صوتی و حرکات نامتناسب خودداری کنند.

وی به رانندگان توصیه کرد: با توجه به ترافیک روز طبیعت با صبر و حوصله بیشتر رانندگی کرده و از ایجاد گره‌های ترافیکی برای فرار از ترافیک خودداری کنند.

روستایی همچنین به شهروندان توصیه کرد در این روز از سفرهای برون‌شهری خودداری کرده و این روز را در بوستان‌ها و پارک‌های نزدیک محل سکونت خود سپری کنند.

فرمانده پلیس راه استان اردبیل نیز از اهالی، شهروندان و مسافران خواست در دو روز پایانی سفرها مسافرت خود را مدیریت کنند.

معراج ظهیری گفت:‌ با توجه به حجم ترددها در روزهای پایانی سفر از مسافران و گردشگران انتظار می‌رود در کنار رعایت صبر و حوصله در انجام سفر، بازگشت خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

وی از آمادگی 100 درصدی پلیس راه و راهور استان برای تعطیلات پایانی ایام عید و ایجاد بستر امن برای انجام سفرها خبر داد و افزود: ما امیدواریم تمام سفرها با خیر و برکت همراه بوده و با کمترین تصادفات دو روز پایانی سفرهای نوروزی نیز سپری شود.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول