اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل:

ورود خودرو به طبیعت بزرگ‌ترین نامهربانی با این موهبت الهی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت:‌ ورود خودروها به طبیعت و فضاهای سبز یک تهدید جدی برای عرصه‌های جنگلی، طبیعی و منابع خدادادی است.

ورود خودرو به طبیعت بزرگ‌ترین نامهربانی با این موهبت الهی است

 علی حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، با یادآوری این‌که در منابع دینی و علمی ما سفارش زیادی به طبیعت دوستی شده است، اظهار داشت: براساس فرمایش امام صادق (ع) زندگی سه جز خوشایند دارد که یکی از آنها هوای پاک دیگری آب گوارا و سومی نیز زمین بارده است که ما نیز با توجه به این فرمایش گرانبها در مراجعه به طبیعت و صیانت از این منابع پایه‌ای و حیاتی باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا مبادا هوا، آب و زمین ناپاک جلوه کرده و یا بخواهیم لطمه به طبیعت وارد کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در زمینی که در ایام زمستان فشرده و ضخیم شده و به تدریج در حال بیدار شدن و جوانه زدن است، نباید حرکت ما در طبیعت به سفت شدن دوباره خاک منجر شود چرا که در این صورت زمین به جای جذب روان آب‌ها این منابع تبدیل به سیل تهدیدکننده و ویرانگر می‌شود و منابع آب و خاک به جای واقع شدن یک نعمت واقعی نقمت محسوب می‌شود.

حمیدی با انتقاد شدید از برخی همشهریان به ورود حجم زیادی از خودروها در طبیعت خاطر نشان کرد: این ورود بی‌محابا به طبیعت اسباب آلودگی را فراهم می‌آورد و یک تهدید جدی برای عرصه‌های جنگلی، طبیعی و منابع خدادادی است.

این مسئول به هموطنان توصیه کرد با پارک خودروهای خود در حاشیه جاده‌ها و مکان‌های مناسب در روز طبیعت به پیاده‌روی مشغول شده و در تهیه غذا نیز از وسایل گرمایشی جایگزین سوزاندن شاخ و برگ درختان استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در پایان این روز همه باید جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندها را از طبیعت وظیفه خود بدانند و در دفع بهداشتی آن اقدام لازم را انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در ادامه سخنان خود از توزیع اقلام فرهنگی، آموزشی و توصیه‌های زیست‌محیطی و همچنین لوح‌های فشرده با موضوع مهرورزی با طبیعت خبر داد و بیان کرد: در چادرهایی که حفاظت محیط زیست برپا می‌کند علاوه بر توزیع کیسه‌های زباله پارچه‌ای در بین خانواده‌ها برای جمع‌آوری پسماندها، بنرهایی نیز با هدف فرهنگ‌سازی و آموزش نصب می‌شود تا هموطنان در روز طبیعت از این منبع و عرصه خدادادی بهتر استفاده کنند.

وی از آمادگی کامل گشت‌های کنترلی حفاظت محیط زیست در این روز در صیانت از عرصه‌های طبیعی و جلوگیری از تخریب‌های موردی و ممانعت از شکار و صید غیرمجاز خبر داد و گفت: یگان حفاظت محیط زیست با راه‌اندازی گشت‌های مختلف تلاش می‌کند تا با مهیا کردن فضای مناسب برای عموم گردشگران طبیعت از منابع ارزشمند محافظت کند.

حمیدی افزود: اهالی استان می‌توانند گزارش‌های خود را در مورد تخریب طبیعت و یا ایجاد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی و دیگر پیشنهادات، انتقادات و نظرات خود را با شماره تلفن 90-7740085 به محیط زیست استان و شهرستان‌ها انعکاس دهند.

 

*رهاسازی ماهی‌های قرمز حیات منابع آبی را تهدید می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری این‌که مردم با شعور استان اردبیل امسال نیز در روز طبیعت خود اقدام‌کننده اصلی در صیانت و پاسداری از عرصه‌های محیط زیست و منابع طبیعی می‌شوند، تصریح کرد: ما اگر طبیعت را نیز به مانند پاره تن خود دوست داشته باشیم هرگز اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین تخریب و تهدید متوجه آن شود.

وی با هشدار به برخی از خانواده‌ها در رهاسازی ماهی‌های قرمز سفره هفت سین به طبیعت و ایجاد آلودگی در منابع آبی خاطر نشان کرد: البته پایه حضور ماهی قرمز در سفره هفت سین جای سئوال دارد ولی به هر عنوان مردم از این گونه ماهی‌ها در سفره‌های هفت سین در ایام عید استفاده می‌کنند که نباید در روز 13 فروردین اقدام به رهاسازی آن در منابع آبی کنند.

حمیدی اضافه کرد: این رهاسازی بزرگ‌ترین ضربه را به منابع آبی وارد کرده و با توجه به ازدیاد زاد و ولد در این گونه آبزیان غذا و منابع تغذیه سایر موجودات در طبیعت را تهدید می‌کند و شایسته است به جای رهاسازی در عرصه منابع آبی طبیعی آنها را در استخرها و مکان‌ها که شهرداری تهیه می‌کند، رهاسازی کنیم.

وی ادامه داد: این اقدام در سال‌های گذشته نیز سبب تلف شدن برخی از موجودات منابع مختلف آبی شده و در حقیقت یک تهدید جدی در حوزه طبیعت و عرصه‌های خدادادی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول