به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان چندی پیش گزارشی مبنی بر اینکه گلستانیها حاجیان خود را گلآلود در فرودگاه گرگان بدرقه کردند و از مسائل و مشکلات برای ارائه خدمات مناسب در این فرودگاه سخن به میان آوردیم.
اساسا مدیران به دنبال این هستند که ضعفهایشان رسانهای نشود و اگر چنین شد نیز در صدد برطرف کردن آن برآیند تا اذهان عمومی را راضی نگاه دارند و وجهه کاری خود را حفظ کنند.
اما گویا در گلستان این مسئله چندان مورد اهمیت نیست و برخی از مدیران گلستانی گوششان از این حرفها پر است و به نوعی برای آنها اذهان عمومی چندان اهمیتی ندارد که رسانه دارای اهمیت باشد.
به هر حال این یک ضعف است که باید در این استان برطرف شود مخصوصا در سالی که به دنبال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی هستیم چرا که همه اینها وقتی محقق میشود که مسئولان پاسخگو باشند و در حل مشکلات سیستمی خود برآیند تا یک نظام سیستماتیک و منظم را برای حمایت از کار و سرمایه داشته باشیم.
استان گلستان ظرفیتهای بسیار خوبی را از لحاظ جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی در خود جای داده است و به گمان بسیاری، گلستان از حیث تنوع و ظرفیتها به ایران کوچک و یا نگارستان ایران زمین مشهور است.
اما جای بسی تعجب است که با همه این مسائل این استان در همه موارد اشتغال، صنعت، تولید، کشاورزی و ... در ردههای آخر قرار دارد و نتوانسته متناسب با ظرفیتهای موجودش رشد کند و توفیقات چندانی را به دست نیاورده است.
در انتخابات دوره نهم مجلس مردم گلستان بیش از 80 درصد در انتخابات شرکت کردند و حماسهای را به وجود آوردند که هفتهها در رسانههای داخلی و خارجی در صدر اخبار قرار داشت اما با همه این مسایل مسئولان گلستانی هنوز نتوانستهاند آن جور که شایسته است قدردان این مردمان باشند.
در تاریخ چهارم فروردین 1391 قرار بود زائران عمره مفرده در قالب دو کاروان از فرودگاه گرگان به مقصد جده عربستان اعزام شوند. بدین منظور، منتظر یک فروند هواپیمای ایرانی ایرباس 300 (هما) به شماره پرواز 1514 بودند تا عمرهگزاران اعزامی را در ساعت 14:30 دقیقه به افق عربستان مطابق با ساعت 16 ایران از فرودگاه جده به مقصد گرگان انتقال دهند تا پس از خروج آنها از فرودگاه با همین هواپیما به جده عربستان ببرند.
این گروه از حاجیان همانهایی بودند که چندی پیش با دست و پای گلآلود به دلیل مهیا نبودن زیرساختها و بستر مناسب راهی سرزمین عربستان شدند تا خاطره این سفر شیرین کمی به کامشان تلخ شود.
حال این زایرین مکه مکرمه که بر اساس احادیث و روایات ما از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند بعد از زیارت خانه خدا راهی دیار خود شدند و فرزندان و اطرافیانشان در فرودگاه گرگان چشم به راه دوختهاند تا به استقبال زائران خود روند و با دستههای گل و با شوق فراوان منتظر هستند که هواپیما در فرودگاه گرگان به زمین بنشیند اما ناگهان خبردار میشوند که به دلیل اینکه خلبان دید مناسب نداشته است هواپیما به فرودگاه مهرآباد برگشته است.
بر اساس اظهارات حاجیان برگشتی از عمره مفرده، هواپیما از جده سر ساعت مقرر به سمت گرگان حرکت کرد و ساعت حدود 19 تا 19:30 دقیقه وارد فضای گلستان شد.
حاجیان عمرهگزار بسیار خوشحال و خوشحالتر از آنان استقبالکنندگان بودند که جمعیت زیادی از شرقیترین نقاط استان تا غربیترین را شامل میشد. استقبالکنندگان در شوق گرمای زیارت زائران، سرما و باران هوا را فراموش کرده بودند اما پس از چند لحظه متوجه شدند که هواپیمای مورد نظر در باند فرودگاه فرود نیامد و از آسمان منطقه خارج شد و حدود 10 الی 15 دقیقه بعد مهماندار هواپیما اعلام کرد به دلیل نامساعد بودن هوا و عدم دید خلبان متأسفانه موفق به فرود نشدیم و برای سوختگیری و روشن شدن وضعیت در فرودگاه جایگزین (مهرآباد تهران) فرود خواهیم آمد.
هواپیما حدود ساعت 20 در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و منتظر اعلام وضعیت و تغییر هوا و بهبود شرایط دید از سوی هواشناسی و مسئولان فرودگاهی شد.
زائران که مسافت زمانی چهار ساعت و اندی را در درون هواپیما گذراندند و بیشتر آنها به خاطر کهولت سن و مشکلات جسمی تحمل ماندن در هواپیما را نداشتند، تقاضای تجدید وضو و خواندن نماز مغرب و عشاء را در فرودگاه مهرآباد داشتند که با مخالفت مسئولان هواپیمایی و فرودگاهی مواجهه شدند.
بعد از دو ساعت توقف در تهران، مهماندار هواپیما اعلام کرد هواپیما تا چند لحظه دیگر به مقصد ساری پرواز خواهد کرد. اعلام این خبر موجب ناراحتی و اعتراض مسافران و مدیران راهنما واقع شد و اعلام کردند در صورت فرود در ساری مسافران پیاده نخواهند شد چون ساری تا گرگان از لحاظ هوایی چندان فرقی ندارد و مشکلات بعدی پیاده شدن برای زائران گلستانی زیاد میشود. مضافاً اینکه زائران دیگری در فرودگاه گرگان منتظر هواپیما هستند. بعد از چند دقیقه مجدداً مهماندار اعلام کرد در فرودگاه گرگان فرود میآیند. نهایتاً ساعت 23:10 در فرودگاه گرگان بر زمین نشست و تا مراحل ورود و گرفتن بار زائر انجام شود ساعت حدود 30 دقیقه بامداد پنجم فروردین 1390 شد و این فرآیند زمانی بسیار خسته کننده اثرات بسیار نامطلوب روحی را دربر داشت.
این گروه از زائران گلستانی از نحوه خدمات و تسهیلات فرودگاه گرگان بسیار ناراضی هستند و به جای اینکه مورد حرمت و احترام قرار گیرند به دلیل اینکه باز هم گلستان زیرساختهای لازم در بخش هواپیمایی را نداشته است بسیار ناراحت و خسته شدهاند.
اگر همین اتفاق برای زائران ایران در عربستان میافتاد چه برخوردی انجام میشد، یا این گروه که عدهای توریست به استان گلستان بودند آیا باز هم شوق سفر به این استان پرجاذبه با این همه مشکلات به سرشان میزد؟ در روزهایی که گردشگری یک صنعت بزرگ برای جهانیان شناخته شده است اما در این استان به دلیل تمام مشکلاتی که در ارائه خدمات مناسب وجود دارد هنوز نتوانسته جایگاه خوبی را به دست آورد لذا شایسته است که مسئولان استانی در این خصوص چارهجویی کنند تا در سال تولید ملی بتوانیم شاهد شکوفایی صنعت گردشگری در گلستان باشیم.
و این مسائل باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که قبل از هر چیزی باید باند فرودگاه را مجهز به چراغهای مهشکن کنند تا بهانه نداشتن دید خلبان و ... سلب شود.
همچنین نیاز است که سازمان حج و زیارت و شرکت طرف قرارداد هوایی پیشبینی وضعیتهای احتمالی اینچنینی را داشته باشند و تدابیری برای کاهش فشار بر زائران اتخاذ کنند تا بتوانند با پیاده شدن موقت در فرودگاه جایگزین به تجدید وضو یا اداء فریضه نماز و ... بپردازند.
به خاطر محدودیت سرویس بهداشتی در داخل هواپیما و مسافت بلند زمانی، فشار جسمی زیادی بر زائران مسن و بیمار و ... تحمیل میشود، لازم است به محض فرود در فرودگاه جایگزین هماهنگی برای خروج موقت انجام و فشار وارده به زائر را کاهش داد.
مسئولان استانی مساعدت کنند به تناسب عنوان بینالمللی فرودگاه گرگان، امکانات آن را استاندارد کنند.
شرکت کارگزاران زیارتی و روابط عمومی سازمان حج و زیارت استان با دعوت از اصحاب رسانه در زمان ورود و خروج زائرین، نواقص و کاستیها و یا نکات مثبت اقدامات را رسانهای کرده تا زمینه رفع نواقص و تشدید نکات مثبت بیشتر فراهم شود.
حداقل سوله و سالنهای سرپوشیده و مناسب استقرار استقبالکنندگان را احداث و گسترش دهند و سرویسهای بهداشتی و پارکینگهای مناسبتری ایجاد کنند تا شأن شهروندان استقبالکننده را پاس داشته و پاسخگوی انتظارات آنها باشند.
پذیرایی مختصر به عنوان ناهار در داخل هواپیما را نظارت کنند تا از کیفیت و کمیت و نوع غذای سرو شده اطمینان حاصل شود، غذایی که به عنوان ناهار داده شد دارای کیفیت بسیار پایین بوده و زائران راضی نبودند.
با همه این مشکلات زائران گلستان به خانههای خود برگشتند اما تا کی باید شاهد بروز چنین مسایل در فرودگاه بینالمللی گرگان باشیم و آیا باز هم مسئولان در برابر این همه اعتراض سکوت خواهند کرد تا گروههای دیگر اعزامی از فرودگاه گرگان و یا مسافران به این استان با کولهباری از نارضایتیها از این فرودگاه خارج شوند؟
انتهای پیام/آ10/د1000