اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشت‌‌بهشت اصفهان بنایی که روزی زیباترین کاخ عالم نامیده می‌شد

خبرگزاری فارس: عمارت هشت‌بهشت یکی از عمارت‌های تاریخی موجود در شهر اصفهان و مربوط به دوره صفویان است که روزگاری زیباترین کاخ عالم نامیده می‌شد.

هشت‌‌بهشت اصفهان بنایی که روزی زیباترین کاخ عالم نامیده می‌شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از میان کاخ‌های با صفا و کلاه‌فرنگی‌هایی که در دوره صفوی در کناره چهارباغ اصفهان احداث شده بود، تنها کاخ هشت‌بهشت باقی مانده است.

سبک معماری عمارت هشت‌بهشت که روزگاری زیبا‌ترین کاخ عالم هم نامیده می‌شد به شیوه اصفهانی است و در زمان شاه سلیمان صفوی در نزدیکی باغ بلبل ساخته شد.

باغ وسیعی که عمارت در آن واقع شده جزیی از باغ بزرگ نقش‌جهان بوده که شاه اسماعیل اول احداث کرد و در زمان جانشینان او به خصوص شاه عباس اول به قطعه‌های متعددی تقسیم شد.

معماری این قصر دو طبقه که از همان ابتدای احداث «عمارت هشت‌بهشت»، «هشت به هشت» و «هشت در بهشت» نامیده می‌شده‌ با طاق‌های زیبا و تزئینات فراوان یکی از نمونه‌های درخشان معماری عصر صفویه به شمار می‌رود.

بخش مرکزی کاخ به صورت چهارصفّه ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است، هم‌چنین سقفی که بر فراز این بنای چهارصفّه استوار بوده، پوشیده از مقرنس‌های گچی خوش رنگ و خوش طرح است.

اتاق‌های طبقه اول در چهار گوشه عمارت تزئیناتی از گچ‌بری و نقاشی دارند، در طبقه دوم عمارت نیز مجموعه‌ای از رواق‌ها، اتاق‌ها، طاق‌ها و پنجره‌ها بر زیبائی آن می‌افزایند.

طبقه دوم به راهروها و اتاق‌های متعددی تقسیم شده که هر یک تزئینات خاصی دارند و در برخی حوض آب و در بعضی بخاری‌های دیواری تعبیه شده‌ و دیوارها را نیز آینه‌های فراوان می‌پوشانده است.

تمام سقف‌های کاخ را نیز موزاییک‌های خوش آب و رنگی پوشانیده و دالان‌ها و غلام گردش‌های بسیار زیبا و هماهنگ آنها را احاطه کرده‌اند.

آنچه در این عمارت حائز اهمیت است ارتباطی است که میان فضاها و قسمت‌های مختلف آن پدید آمده و این ارتباط باعث شده تا این عمارت در عین تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و یکپارچگی و تزئینات قابل توجه برخوردار شود.

* ‌از تزئینات عمارت هشت‌بهشت در ساخت دیگر کاخ‌ها استفاده شده است

تزئینات این کاخ هشت گوشه که نشانه روحیه معماری و تزئینات اواخر دوره صفوی است به همراه ساختمان آن که میان باغ واقع شده بعدها به فراوانی مورد تقلید قرار گرفته است.

تزئینات عمارت در دوران صفویه به حدی باشکوه و هنرمندانه بوده که سیاحان بسیاری زبان به تحسین آن گشوده‌اند، اما امروزه از نرده‌های چوب زرنگار، قاب‌ها، جام‌های بلور و وسیله‌های شیشه‌ای رنگارنگ و ظریف آن اثری بر جای نمانده‌، چرا که در دوره‌های بعد از صفویه و به خصوص در عصر قاجار تغییرهای بسیاری در عمارت داده شده به گونه‌ای که برخی از سیاحان این عمارت را مربوط به دوره قاجار دانسته‌اند.

در اواخر دوران قاجار عمارت هشت‌بهشت به مالکیت خصوصی اشخاصی درآمد و از زیورهای نفیس و گران‌بهای دوره صفویه عاری گردید به طوری که امروز از آن همه شکوه و فریبندگی داخل کاخ، آب‌نماها و جوی‌های آب روان اثری بر جای نمانده است.

با همه دخل و تصرف‌های صورت گرفته، معماری زیبای عصر صفوی این بنا هنوز چشم‌ها را نوازش می‌دهد و آندره گدار باستان‌شناس و ایران‌شناس درباره آن می‌گوید: « کاخ هشت‌بهشت با تالاری که از هر سو باز است و با چهار عمارت کلاه‌فرنگی در چهار گوشه خود هنوز هم ترکیب اصلی و مختصری از لطف و ملاحت روزگاران گذشته را حفظ کرده است.»

تمام سیاحان و جهانگردانی که از اصفهان بازدید کرده و موفق شده‌اند به درون کاخ هشت‌بهشت راه یابند، آن را بهترین بناهای دنیا نام نهاده‌اند و برخی آن را با عبارت فرح‌انگیزتر از مجلل‌ترین کاخ‌های ممالک اروپایی توصیف کرده‌اند.

اکنون طبقه دوم این عمارت که به ثبت ملی رسیده و در میان پارک شهید رجایی اصفهان قرار دارد، سال‌هاست که در حال بازسازی و تعمیر توسط اداره میراث فرهنگی است که جای تعجب دارد، اما طبقه اول آن برای بازدید عمومی باز و نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

به گزارش فارس، سال‌های سال است طبقه دوم این عمارت در حال بازسازی و تعمیر توسط اداره میراث فرهنگی است و به همین دلیل بیش از ده سال است که بر سر در آن تابلویی با این عبارت نصب شده که طبقه دوم به علت تعمیرات تا اطلاع ثانوی تعطیل است که این زمان طولانی جای بسی تعجب دارد.

انتهای پیام/ن30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول