اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نهبندان شهر دیرینه‌های پایدار

درختان با عمر 700 ساله میزبان مسافران در نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره محیط زیست نهبندان تگ احمد شاهی را یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این شهرستان دانست و گفت: درختانی با عمر 700 تا یک‌ هزار سال عمر در این تگ وجود دارند.

درختان با عمر 700 ساله میزبان مسافران در نهبندان

عباس حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: تگ احمد شاهی را می‌توان یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این شهرستان عنوان کرد.منطقه تگ احمد شاهی همانگونه که از اسم آن مشخص می‌شود دشت وسیعی است که بین ارتفاعات مجاور خود محصور شده و به صورت درهای آبرفتی و حاصلخیز هویدا شده و به محل مناسبی برای رشد و نمو بنه و گون تبدیل شده است.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان در ارتباط با موقعیت تگ احمد شاهی افزود: منطقه تگ احمد شاهی در بین رشته کوه باران و بهاران قرار دارد و از شمال به دامنه‌های جنوبی کوه‌های باران و بهاران و از جنوب به رشته کوه زندون تقاطع تا جاده خاکی شوسف-افضل‌آباد تا روستای فضل‌آباد ختم می‌شود.

حسینی اضافه کرد: از شرق از روستای فضل‌آباد به شمال در امتداد در دامنه غربی ارتفاعات کرم کوه و از غرب از تقاطع جاده روستایی در امتداد شمال دامنه شرقی کوه زندون خاتمه می‌یابد.پوشش گیاهی منطقه شامل گونه‌های کویری مقاوم است که با توجه به مناسب بودن موقعیت منطقه و بستر رویشی خوب و سایر فاکتورهای طبیعی لازم در منطقه، گونه بنه تیپ غالب منطقه را تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان  در ارتباط با درخت بنه گفت: بنه درختی است از خانواده Ancardiaceae  و از گونه‌های مقاوم در برابر خشکسالی و دارای رشد کمی است.

حسینی با بیان اینکه گونه بنه یکی از گونه‌های کم رشد و نمو است، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر بحث خشکسالی، استفاده‌های بی‌رویه اهالی منطقه و مناطق مجاور به منظور تامین سوخت و منبع غذایی احشام و استفاده از دانه آن جزو عوامل تهدید کننده بنه در منطقه تگ احمد شاهی نهبندان بوده است.

وی با بیان اینکه پراکنش درختان بنه از ارتفاعات آغاز شده و تا انتهای تگ(دشت) ادامه می‌یابند و به صورت جنگلی تنک در منطقه پدیدار است، یادآور شد: درختان بنه موجود در ارتفاعات به علت فاصله داشتن از منابع آبی قطر تنه کمتری داشته و هر چه به طرف دشت و مناطق هموارتر می‌رویم بر تراکم و قطر درختان افزوده می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان ادامه داد: عمر برخی از درختان این منطقه به 700 تا یک‌هزار سال نیز می‌رسد.

حسینی با اشاره به اینکه تجمع درختان بنه در این منطقه، این تگ را به یک مکان بسیار زیبا با چشم‌انداز طبیعی مبدل کرده است، افزود: علاوه بر درختان بنه گونه‌های درختچه‌ای دیگری نظیر هوم یا (ریش بز) نیز تراکم نسبتاً بالایی در تگ احمد شاهی نهبندان وجود دارد.

وی اظهار داشت: در این میان گونه‌های درختچه‌ای مانند بادام وحشی(زیلگ)٬ پده یا کاروانکش٬ گز رودخانه‌ای، تاغ و انواع گون نیز به طور پراکنده در منطقه دیده می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان در ادامه از اهدای گل، کتب زیست محیطی، پوستر، سی‌دی‌های زیست محیطی و پلاستیک زباله به مسافران نوروزی در شهرستان خبر داد و گفت: همچنین کار آشنایی هموطنان مسافر با برخی از جاذبه‌های زیست محیطی شهرستان و دیگر جاذبه‌های طبیعی خراسان جنوبی نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول