اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در میدان امام اصفهان

بازار "قیصریه" چشم و چراغ بازارهای اصفهان است

خبرگزاری فارس: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان بازارهای آن به ویژه در میدان تاریخی نقش جهان است که در این میان می‌توان گفت بازار قیصریه با توجه به جنبه تاریخی و زیبایی چشم‌نوازی که دارد چشم و چراغ بازارهای اصفهان است.

بازار "قیصریه" چشم و چراغ بازارهای اصفهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در مقابل مسجد امام در شمال میدان امام اصفهان سردرى هلالى شکل با کاشی‌کارى مجلل و باشکوهى پدیدار است که از آنجا داخل بازار قیصریه می‌شوند.

این سردر به امر شاه عباس صفوی در قرن 11 هجری قمری از روى سردر قیصریه آسیاى صغیر ساخته شده و چون در قدیم عموم مردم به ویژه سلاطین و پادشاهان به اوضاع ستارگان توجه داشتند ساختمان‌ها را نیز در ساعت‌های مبارک بنا می‌کردند و با توجه به اینکه هنگام آغاز ساختمان این بازار طالع در برج قوس بوده است، از این رو در بالاى سر در این بازار برج قوس به نمایش در آمده است.

این برج نیم‌تنه حیوانی انسانی را تشکیل می‌دهد که تیر و کمانی در دست دارد و در وسط سر آن نقش خورشید با طرزى جالب و عالى مشاهده می‌شود، ضمن اینکه پیکره کمان از ستاره‌هایی تشکیل شده است.

در داخل این سردر نقاشی‌هاى بسیار زیبا وجود دارد که در اثر مرور و زمان از بین رفته که یکی از این تصویرها جنگ شاه عباس با ازبک‌ها است، در بالا و پایین سمت راست تصاویرى از مردان و زنان اروپایی در حال عشرت نمودار و طرف چپ شکارگاه است.

در قسمت بالای سر در دریچه‏‌اى است که در قدیم جاى ساعت بزرگ پاندولی بوده که در ساعت‌های مختلف روز زنگ می‌زده و در بالاى آن ساعت ناقوسى وجود داشته که از دیر هرمز شاه آورده شده بود.

طرفین سردر قیصریه سکوهاى وسیعى از سنگ یشم و سماق نصب شده است که در قدیم جواهرفروشان و زرگران بساط خود را روى آنها گسترده و متاع‌هاى خود را به فروش می‌رساندند، در سمت چپ سر در نیز منظره شکار دسته جمعى شاه عباس و نیز تصویر جوانى نقاش شده است.

در طرفین سر در نقاره‌خانه‌‏اى وجود داشته که در ایوان‌هاى آن هنگام ‏غروب و طلوع آفتاب نقاره می‌نواختند و در حجره‌ها و ایوان‌هاى نقاره‌خانه نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های عالى مانند تزیینات طبقه ششم عالى قاپو وجود داشته که در سال 1307 شمسى از میان رفته و تزیینات جدیدی به جای آن انجام شده است.

زمانی که سردر قیصریه وارد شویم بازاری را مشاهده می‌کنیم که از بناهاى شاه عباس صفوی است و در زمان قدیم گران‌بهاترین پارچه‌هاى زربفت را در آنجا می‌فروخته‌‌اند و نمایندگان تجار خارجى نیز در این بازار حجره‌هایى داشتند.

بازار مزبور از سردر قیصریه آغاز و به بازار چیت‌سازها و از آنجا به بازار دارالشفا منتهى می‌شود که امروز محل فروش بهترین قلم‌کارها و کارهاى دستى اصفهان است.

در این بازار محلى بنام ضرب‌خانه معروف شاهى وجود دارد و سراى معروف شاه نیز در این بازار واقع است.

بازار سماور‌سازهاى کنونى که در قدیم به بازار مثقالى‌فروش‌ها موسوم بوده داراى چهارسوى بى‌نظیرى است به نام به چهارسوی کرباس فروش‌ها که حوضى به سبک صفوى در وسط آن قرار دارد و به وسیله بازار کوچکى به چهارسوى چیت‌سازها متصل می‌شود.

علت این که به این بازار مثقالی‌فروش‌ها می‌گفته‌اند از این رو بوده که پارچه‌هاى گران‌بها و زربفت را در آن بازار مثقالى می‌فروخته‌‏اند.

از بازارهاى متصل به بازار قیصریه بازار زرگرها است که به امر شاه عباس و به وسیله محب‌على الله بیک بنا شد و از چهار سوى کرباس فروش‌ها به بازار قهوه کاشی‌ها منتهى می‌شود وسط آن چهارسوى زیبایى قرار دارد و انشعاب آن بازارى است که به دارالشفا منتهى می‌شود.

دارالشفا نام تاریخى بیمارستان بزرگ شاهى است که در عهد صفویه وجود داشته و اکنون قسمتى از زمین ویرانه آن به صورت مسجدى کوچک بنام مسجد دارالشفا بنا شده و معروف است.

بازار دیگر بازار تفنگ‌سازها است که از مبانى دوره شاه عباس بزرگ است و به بازار سماورسازها منتهى می‌شود و بازار منشعب از آن نیز چخماق سازها نام دارد که این دو بازار را زمانى به نام بازار شمشیرگرها می‌خواندند.

*‌ دیگر بازارهای اصفهان

بازار دروازه اشرف: این بازار از دروازه اشرف آغاز و تا چهارسو شاه و مدرسه ملاعبدالله امتداد دارد و در عصر صفویه بنا شده است. مدرسه جده بزرگ و مدرسه ملاعبدالله از بناهاى شاه عباس در این بازار واقع است.

بازار گلشن جارچى: این بازار از چهارسوى قلندرها تا محل دروازه اشرف امتداد دارد و از ساختمان‌هاى عصر صفوى است، اماکن قدیمی که در این بازار واقع شده مسجد ملک‌على بیک جارچى باشى از عهد شاه عباس کبیر و مدرسه ملاعبدالله، سراهاى جارچى باشى، بزرگ، گلشن، فخر و دو تیمچه است که همه تجارتى هستند.

بازار چهارسو نقاشى: بازار بزرگى بوده که قسمتى از آن باقى‌مانده و اکنون در جنوب خیابان شاه عباس واقع است و مدرسه مریم‌بیگم و چهارسو نقاشى در این بازار واقع بوده‌‏اند.

بازار مقصود بیک یا چهارسو مقصود: این بازار از جنوب شرقى میدان نقش جهان تا بازار حسن‌آباد امتداد دارد، امام‌زاده احمد، مسجد ساروتقى، در این بازار در نزدیکى حسن‌آباد واقع شده‌‏اند.

بازار شاهى یا بازارچه بلند: این بازار یا بازارچه در خیابان چهارباغ و در عصر صفوى به کوى شاه‌زادگان متصل می‌شده و آن را به نام شاه‌زادگان می‌نامیدند، از مدرسه چهارباغ، مهمان‌سراى کنونى شاه عباس و باغ هشت بهشت درهایى به این بازار باز می‌شده است، این بازار تعمیر شده و مرکز فروش کارهاى دستى اصفهان است.

بازار علیقلى آقا: این بازار در محله بیدآباد واقع و داراى چهارسویى زیبا است که در دوران شاه سلطان به وسیله علیقلى آقا درباریان احداث شده است و در آن مسجد و حمامى نیز قرار دارد.

بازار منشى: این بازار از بناهاى میرزا رضى منشى‌الممالک است که آثار زیادى چون قصر منشى، حمام منشى و مسجد منشى او به جامانده است.

بازارچه اسماعیل کوسه : این بازارچه در محله باغات واقع است و مناره کله که در زمان امیرتیمور از کله مردم اصفهان ساخته شده بود در این بازارچه قرار داشته است.

به گزارش فارس بازار لواف‌ها، آهنگران، کفش‌دوزها، رنگرزها، بازار غاز، بازار ریسمان، بازار مجلسى، بازارچه بیدآباد، بازارچه حمام قاضى، بازار هارونیه و موارد دیگر نیز از دیگر بازارهای مهم و تاریخی اصفهان است که می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول